Aankomende Imker

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
B.Kruijt
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 23:52
Contacteer:

Aankomende Imker

Bericht door B.Kruijt » di 16 aug 2011, 23:37

Hallo Allemaal,

Bij deze wil ik me voorstellen op dit forum.
Ik ben Bart, 38 jaar oud en ik woon in Noordwolde Fr..
Al enige tijd loop ik met de gedachte om één of meerdere bijenvolken te plaatsen in mijn tuin. Na een verhuizing van Noord-Brabant naar Friesland hebben we eindelijk de ruimte om een aantal kasten of korven te plaatsen.

En al zoekende kwam ik dit forum tegen waar ik veel hoop te leren. Ik hoop hier ook antwoorden te vinden op de vragen die ik al heb.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door Jeroenvt » wo 17 aug 2011, 09:15

Welkom Bart. Een of meerdere bijenvolken? Probeer het maar bij één te houden gaat je niet lukken :be9: Is veel te leuk.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 17 aug 2011, 09:57

Welkom Bart! Ik heb zelf nu 1 volk en krijg nog een volk bij de beginnerscursus. Ik wil het ook op 2 volken houden, maar of het gaat lukken.....????? Het is een geweldige hobby die je enorm veel dichter bij de natuur brengt.
Tip: volg volgend jaar een beginnerscursus.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door Arnold » do 18 aug 2011, 19:52

inderdaad klein blijven is de kunst!. veel kasten hebben is een kwestie van tijd als je het goed doet:D.
zoals hierboven wordt geschreven is de beginnerscursus een aanrader. ik zou beginnen met 2 volken dan kun je een beetje vergelijken met elkaar ;). en mocht mocht mocht er een de winter niet doorkomen heb je altijd nog een over ;). bij 1 volk niet (is mij overkomen, was mijn allereerste volk)

of je hier veel kan leren dat weet ik wel zeker! neem eens een kijkje in de imkerpedia.

Groet Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

B.Kruijt
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 23:52
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door B.Kruijt » ma 22 aug 2011, 00:25

Allemaal alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben wel van plan de beginnerscursus te gaan volgen, maar ik zal me dan denk ik ook wel eerst in moeten schrijven bij de vereniging bij mij in de buurt. Ik weet alleen nog niet welke ik dan zou moeten kiezen ik kan kiezen tussen Wolvega of Frederiksoord.
Hebben jullie hier tips voor?
Of maakt het niet zo heel erg veel uit?
Of zeggen jullie ga eerst misschien eens kijken bij één van de twee.
Of ergens anders misschien?

Ik hoor het graag als jullie hiervoor tips hebben.

Ik had al wel het idee dat als je met één volkje zou beginnen je er binnen de kortste keren meerdere zou hebben. Dus daar was ik al wel wat op ingespeeld, maar de tip om met twee volken te beginnen zodat je vergelijkeings materiaal hebt is eigenlijk wel heel goed.

groet,

Bart

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door Arnold » ma 22 aug 2011, 13:44

B.Kruijt schreef:Allemaal alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben wel van plan de beginnerscursus te gaan volgen, maar ik zal me dan denk ik ook wel eerst in moeten schrijven bij de vereniging bij mij in de buurt. Ik weet alleen nog niet welke ik dan zou moeten kiezen ik kan kiezen tussen Wolvega of Frederiksoord.
Hebben jullie hier tips voor?
Of maakt het niet zo heel erg veel uit?
Of zeggen jullie ga eerst misschien eens kijken bij één van de twee.
Of ergens anders misschien?

Ik hoor het graag als jullie hiervoor tips hebben.

Ik had al wel het idee dat als je met één volkje zou beginnen je er binnen de kortste keren meerdere zou hebben. Dus daar was ik al wel wat op ingespeeld, maar de tip om met twee volken te beginnen zodat je vergelijkeings materiaal hebt is eigenlijk wel heel goed.

groet,

Bart
wat betreft kiezen voor een vereniging kan ik alleen zeggen "ga bij een vereniging waar jij je bij thuis voelt. en wat natuurlijk ook een beetje in de buurt is."
kijken bij een vereniging kan natuurlijk altijd volgens mij. als ze eens per maand bijeen komen kun je misschien daar een keer heen gaan en proeven wat voor sfeer etc daar is.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aankomende Imker

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 22 aug 2011, 14:05

B.Kruijt schreef:Allemaal alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben wel van plan de beginnerscursus te gaan volgen, maar ik zal me dan denk ik ook wel eerst in moeten schrijven bij de vereniging bij mij in de buurt. Ik weet alleen nog niet welke ik dan zou moeten kiezen ik kan kiezen tussen Wolvega of Frederiksoord.
Hebben jullie hier tips voor?
Of maakt het niet zo heel erg veel uit?
Of zeggen jullie ga eerst misschien eens kijken bij één van de twee.
Of ergens anders misschien?

Ik hoor het graag als jullie hiervoor tips hebben.

Ik had al wel het idee dat als je met één volkje zou beginnen je er binnen de kortste keren meerdere zou hebben. Dus daar was ik al wel wat op ingespeeld, maar de tip om met twee volken te beginnen zodat je vergelijkeings materiaal hebt is eigenlijk wel heel goed.

groet,

Bart
Als je de beginnerscursus via een NVB-vereniging doet is het lidmaatschap gratis het eerste jaar. Ik weet biet hoe dat bij ANI-verenigingen is.
Als je keuze hebt, kijk dan inderdaad waar je je thuis voelt en hoe de club is ingericht. Hebben ze een eigen stand waar je eventueel (tijdelijk) kasten kunt plaatsen? Clubhuis? Speciale voordelen zoals het plaatsen van kasten op speciale plekken (denk aan heide).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten