Beste Mensen,

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
QuickFox
Berichten: 3
Lid geworden op: za 02 jun 2012, 22:08
Locatie: Venlo
Contacteer:

Beste Mensen,

Bericht door QuickFox » zo 03 jun 2012, 10:17

Goeden morgen,

Toen ik nog een stuk jonger was en nog op de basisschool, kan ik mij herinneren dat ik wel vaker naar de bloemetjes, en de bijtjes keek
maar je word ouder, en je gaat naar de middelbareschool, je denkt aan je opleiding, meisjes, en uiteindelijk ga je werken, je trouwt en je
krijgt kinderen,,, maar de bijtjes ben je vergeten

tot het opeens op de radio word vertelt over het feit dat het niet zo goed gaat met de bijen populatie.... en je intresse word toch weer gewekt
en begin je er in je vrije tijd over de hobby te lezen en wat dingen op te zoeken. En ik ben tot de conclusie gekomen, om de natuur een handje te helpen
en omdat het me reuze interessant lijkt, om het eens te proberen

Het nadeel is alleen dat ik niet weet waar ik moet beginnen, dus ben ik hierheen gekomen om informatie te verkrijgen in hoe te starten, en om te vragen
of er iemand in de buurt is van Venlo die me even een beetje kan begleiden, me een kleine introductie kan geven over het hoe en wat, en me misschien een
korf/kast kan laten zien, me een keer meeneemt en iemand die me persoonlijk vertelt over de hobby, het is toch anders dan er over te lezen dan wanneer
je iemand hebt die tegen je praat

Ik wil me gewoon goed voorbereiden, ipv me ergens in te storten wat uiteindelijk toch niks voor mij is
en dan is het toch allemaal moeite voor niks geweest, en dan heeft niemand er baat bij

Mijn naam is Werner, ben 30 jaar oud, en op zoek naar een
serieuze hobby, wie kan me helpen...

Groetjes

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door Rikkie » zo 03 jun 2012, 10:38

Hoi Werner,
Welkom in de wondere wereld van de Imme :be9: :be2:
Zelf ben ik op een avond ,in november 2010, geraakt tijdens een voordracht van BDimker Wim van Grasstek. De titel van zijn voordracht luidde "De mensen als bijen"
Vlak daarna kreeg ik de kans om samen met mijn echtgenoot,onze 2 zonen zijn volwassen en de deur uit, te starten met een beginnerscursus. 18 aspirant imkers bij elkaar, inmiddels zijn we in juni 2012 en de groep aspirant imkers is inmiddels basisimker. We zijn met een groot aantal gelijk doorgegaan met een vervolgcursus. Van bijenhouden naar imkeren.
Als je eenmaal begonnen bent om voor bijen te gaan zorgen, houdt het niet meer op. Het is net als met kinderen opvoeden, het heeft tijd en vooral aandacht nodig. Dus kijk of je je kunt aansluiten bij een beginnerscursus. Dan krijg je de basis aangereikt. Dan kun je ook besluiten of het past in je leven en in je gezinsituatie. Ik heb de basis gevolgd en wil zoveel mogelijk op een bij-waardige manier bijenmoeder zijn, niet als hobby maar uit noodzaak :be2:
Succes met je speurtocht!
:hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door willem » zo 03 jun 2012, 12:16

Hallo Werner,
Als aanvulling op het betoog van Rikkie kan ik je het boek van Friedrich Pohl aanbevelen.
Het wordt gebruikt op de basiscursussen bijenhouden en geeft je een indruk van het bijenvolk en de werkzaamheden het jaar rond.
Titel: "BIJENHOUDEN Hoe doe je dat"
ISBN: 978 90 5210 699 1
Veel succes.
Groeten, Willem :violin:

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door Rikkie » zo 03 jun 2012, 13:36

Zonet kreeg ik van onze leraar een uitgave van de NBV special voor niet-imkers.
Zeer leerzaam en informatief.
Beschikbaar via http://www.bijenhouders.nl/files/downlo ... -Thema.pdf.

groet,
Rikkie

:be3:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

QuickFox
Berichten: 3
Lid geworden op: za 02 jun 2012, 22:08
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door QuickFox » zo 03 jun 2012, 21:50

Bedankt voor het welkom heten mensen :D ik voel me al meteen thuis

waar moet ik nou als eerste beginnen, waar kan ik een cursus doen, waar moet ik me aanmelden etcetc?

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door wilgenroosje » zo 03 jun 2012, 22:22

Probeer het eens bij één van de imkerverenigingen in Limburg (ik zie dat je in Venlo woont). Zie http://www.bijenhouders.nl/afdelingen.p ... on=limburg. Er is er vast wel één die volgend jaar weer een cursus start (voor de cursussen van dit jaar is het seizoen al te ver gevorderd).

QuickFox
Berichten: 3
Lid geworden op: za 02 jun 2012, 22:08
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Beste Mensen,

Bericht door QuickFox » zo 03 jun 2012, 22:59

Ja die had ik al gevonden, en ben helaas nog steeds aan het wachten op reactie van
het Horst :( Sevenum heeft geen Email adress maar die zou ik eventueel wel eens even kunnen
bellen natuurlijk, anders zal ik die in Roer en Leudal eens proberen

Uiteraard ga ik eens kijken voor dat boekje wat Willem heeft voorgeslagen

bedankt voor de snelle reacties :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten