Newbee uit het hoge noorden

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Newbee uit het hoge noorden

Bericht door AnnetteSimone » vr 07 mar 2014, 16:00

Nu heb ik mijn 'korven' slechts in het zuidoosten van Noorwegen staan, maar er zijn hier zelfs tientallen imkers boven de poolcirkel te vinden.
Ben vorig jaar met de bijbacil besmet en heb toen 2 ziektevrije bijenvolken van een 80-jarige overgenomen. Hij had nooit tegen ziekten 'gespoten', noch ooit in zijn 35 imkerjaren een nieuwe koninging gekocht. Ja toen ik dat na enkele maanden evalueren begreep, heb ik me voorgenomen om op dezelfde voet verder te gaan, met enkele verschillen. Ik sta positief tegenover het gebruik van poedersuiker (tegen varroa) en heb bijv. gevoerd met een suikeroplossing op basis van kamillethee met thijm. Ondertussen heb ik twee top bar hives (TBH) gebouwd met een wand dikte van 36-48 mm en staan er dit jaar meerdere op stapel. Een van de TBHs is bewoond, mn andere volk woont nog in een Noorse hive (met uiteraard afmetingen die alleen in N gebruikelijk zijn + erg kolossaal).

De oude imker had Bruine bijen, de oorspronkelijk bewoners hier in het Noorden. Ze vliegen bij lagere temperaturen en zijn meer bestand tegen kou. EEn nadeel is dat ze zwermlustig zijn, en dat heb ik geweten, ik zag 25 kilo honing 'wegvliegen', met als bijkomend voordeel dat ik eindelijk de kasten weer prettig kon tillen. Vandaar een van mijn redenen voor top bar hives.
Vorig jaar twee maal een imker met 35 jaar ervaring mij laten helpen met het zoeken naar mijn koninginnen. Wat schertste mijn verbazing, ook zij konden ze niet vinden, dat terwijl ik had gehoopt dat zij ze voor mij zouden kunnen merken.

Ondertussen heb ik me aangemeld bij Behoud van de Bruine bij, maar dan is het de bedoeling dat ik raszuivere bruine heb. Dus staat de aankoop van twee zuivere koninginnen op de planning. Prijs 750 NOK (ong. 100 euro) per stuk. Nu maar hopen dat ik tegen de tijd van invoering mn oude koninginnen weet te vinden, c.q. het voor elkaar krijg ze eruit te 'filteren' (wat overigens lastig wordt in TBH).

Bijenhouden.nl geeft me een blij gevoel. Ik hoop en verwacht er een hoop wijzer te worden.
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door Ewout » za 08 mar 2014, 02:09

welkom op het forum! 750NOK is heel erg duur, ook voor raszuivere bruine teeltmoeren. Tegen die tarieven importeer je ze zelfs met gezondheidsverklaring en al naar Europa. Informeer even bij Nordbiene, ik denk dat je bij hun contacten voor minder geld dezelfde kwaliteit bruine koninginnen kunt krijgen (€71 euro = 590 NOK)
http://imkerforum.nordbiene.de/norwegen.php. Bijkomend voordeel is dat deze niet zwermlustig zijn ('Flekkefjord' iets meer naar ik heb begrepen, deze is niet geselecteerd maar 'slechts' vermeerderd uit een wilde populatie).
Laatst gewijzigd door Ewout op za 08 mar 2014, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door AnnetteSimone » za 08 mar 2014, 09:09

Dat zal ik inderdaad in mn achterhoofd houden, maar men is hier erg tegen import uit andere landen. Men is ervan overtuigd dat daar meer ziektes zijn. Overigens moeten alle goederen boven de 200kr. geimporteerd worden, dus dan komt er bv 40% bovenop de prijs, plus dat deze procedure aan de grens veel tijd (wk?) kost.

Er waren tot dit jaar 2 personen in N die Bruine bijen kweken. Zij hebben hun bijen en hun paargebied ver van de bewoonde wereld met andere bijen zoals Buckfast. Ze zijn ooit opgestart uit de meest zuivere bruine bijen van die tijd (geen wilde). Vanaf dit jaar komt er ZW van Oslo nog een kweker bij; dat is bij mij in de buurt, zodat ik ze kan ophalen. Hij wordt ook voordeliger. Ik vraag me alleen af of er bij hem in de buurt nog goed afgescheiden paringsgebieden te vinden zijn.

Afgelopen november is er een werkgroep van start gegaan voor behoud van de bruine bij in N. Ik ben gevraagd om mee te doen, maar ik ben nog niet zover dat ik mn bijen oppak om hun vleugels te meten op raszuiverheid. Aangezien mijn bijen altijd in een Buckfast omgeving hebben verkeerd, zijn ze vast niet zuiver. Alhoewel mijn ene volk duidelik donker is en het andere volk meer geel in kleur laat zien.

Eerst maar eens kijken of ze deze winter hebben overleefd. Vandaag zon, maar veel wind. Mijn bijen staan vrijwel aan zee, op een aardappelboerderij. Dit jaar komt daar echter een tweede 'bigaard' bij in een bos. M'n bedoeling is om zo snel mogelijk op 6 volken te komen.

Worden er veel koninginnen uit N naar NL geimporteerd?
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door Ewout » za 08 mar 2014, 10:36

AnnetteSimone schreef:Dat zal ik inderdaad in mn achterhoofd houden, maar men is hier erg tegen import uit andere landen.
De bijen van de link komen uit Noorwegen :)

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door hansjochem » wo 16 apr 2014, 23:49

Annette, ik geloof niet dat er veel wordt geimporteerd. Als je me een koningin stuurt al wat meer :-)

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door semar » do 17 apr 2014, 11:30

als ik vroeger een moer niet kon vinden is er een methode.
alle bijen afslaan in een groote emmer of plastic bak.

de kast terug zetten moerrosster erop met een lege honing of broed bak erbovenop en daar stort je de de massa bijen in.
na enioge tijd zijn de werksters door het rooster gegaan en heb je alleen de darren en moer nog op het rooster.
hoe je dat bij een tb moet doen zou ik ook niet weten.

Ja zwarte moertjes kunnen meesters in het wegrennen zijn,
verstoppen en nerveus van de ramen lopen op de kastwanden.

Sukses straks

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Newbee uit het hoge noorden

Bericht door hansjochem » do 17 apr 2014, 13:46

Semar, bedankt voor de tip. Die ga ik zeker gebruiken!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten