interesse in bijen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sel1a
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

interesse in bijen

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 17:28

Ik hoop dat ik ook gebruik kan makne van de info op dit forum als ik geen imker ben?

ik heb zelf een tuin en daarin ieder jaar gigantisch veel bijen. Ook hommels en later wespen. Ik heb een fobie voor insecten en ik zou graag wat meer willen begrijpen van het gedrag van deze beestjes. Zo hoop ik er minder bang voor te zijn. Ik heb er geen hekel aan want het zijn nuttige beestjes en zelf ben ik ook gek op honing. Ik wil ze dus niet bestrijden of dood maken, maar wel beter het gedrag begrijpen en weten wanneer een dier agressief is/word en wanneer niet bijvoorbeeld.

Ik heb wel wat vragen maar zal eerst op het forum kijken of dit al besproken is

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door maartenkleijne » ma 07 apr 2014, 18:13

Welkom Sel1a.
Alle vragen zijn ook welkom, al kan je misschien vragen stellen die ons petje te boven gaan, of die eerst om nadere toelichting vragen.
gr,
m

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door Erik Konijn » ma 07 apr 2014, 20:22

Begin alvast te letten op het weer. Bijen waren erg druk en voelden al wat onweer in de lucht zitten. Kon niet te lang bij de kast staan of ze vlogen al in mijn nek. Gewoon met rust laten.
Er is nu al weer in korte tijd al een flinke hoeveelheid regen gevallen.

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door sel1a » ma 07 apr 2014, 21:31

fijn dat ik hier vragen kan stellen!

Er zijn volgens mij meer bijen dan vorig jaar gelukkig, want ze waren toch zeldzaam aan het worden in NL?

hebben jullie ook verstand van wespen, of is dat een totaal ander insect qua gedrag?

Ik had vorig jaar een klimop naast het huis een die zat in het najaar barstensvol wespen.. het was wel hinderlijk want ik kon geen raam meer open zetten of ze zaten binnen. Ook s; ochtends als ik opstond en het was nog donker deed ik een licht aan en dan zat er binnen een paar minuten een wesp in huis (kwam op dat licht af) en die waren vaak vrij agressief of gedesorienteerd..

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 08 apr 2014, 08:28

Wespen, hoe nuttig ook, zijn vooral lastig. Zelf heb ik daar niks mee. Wat sommige menden ook beweren, wespen kunnen wel degelijk zomaar agressief zijn en steken, zonder dat je ze iets doet. Ik vermoed dat je een wespennest in de buurt hebt gehad, misschien wel in die boom.

Wat wel heel leuk is: maak een bijenhotel. Hier komen solitaite bijen in, die je absoluut niets zullen doen. Maar het is wel heel leuk om te zien hoe ze de nestjes dichtmetselen. Je kunt ook een 'rommelhoekje' in je tuin maken met een stapen takken. Hommels zijn daar verzot op. Zo zul je al snel zien dat je ineens zelf netjes in je tuin hebt van hommels en bijen die je niets zullen doen als je ze niet lastig valt.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: interesse in bijen

Bericht door hansjochem » di 08 apr 2014, 21:53

Sel, ga eens kijken bij een imker als die zn kast openmaakt. Dan zul je merken datcdat beeld van Tom en Jerry waar Tom wordt achtervolgt door een horde bijen niet klopt. Ze steken zelden. En daarbij, een steek doet minder pijn dan een wax behandeling

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
sel1a
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 apr 2014, 17:20
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door sel1a » vr 16 mei 2014, 14:34

ja ik moet een keer die angst overwinnen. Ik ben ook niet zozeer bang dat ze steken want ik ben zelf totaal niet kleinzerig en voel vaak niet eens pijn. Een waxbehandeling daarentegen heb ik nooit ervaren dus weer niet of dat pijnlijk is. ;-)

Ik snap zelf niet wat die angst precies is. Denk zelf dat het gaat om het onvoorspelbare van die beestjes omdat ik er geen verstand van heb. Ik vul hun gedrag dan in met mijn eigen interpretaties en door die angst zijn die interpretaties nogal irrationeel wat die angst dan in stand houd en voed. Dus ik ben eigenlijk zelf de oorzaak en niet die beestjes. Daarom probeer ik dus ook meer verstand te krijgen van bijen, hommels en wespen zodat ik weet wat ze zijn en waarom ze iets doen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: interesse in bijen

Bericht door Alex Mönch » wo 21 mei 2014, 20:43

De beste manier om van je angst af te komen:
Beginners cursus doen bij een bijenvereniging en gewoon starten met imkeren.
Prachtige hobby en je eigen honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten