hallo van een imker in spe

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

hallo van een imker in spe

Bericht door pflipp » vr 19 dec 2014, 13:29

Hallo allemaal,

Een erg interessant forum, dus bij deze mijn aanmelding!

Even voorstellen. Ik ben nog geen imker, maar in 2015 begint mijn cursus en valt er een boslandje onder beheer van mijzelf en enkele gelijkgestemde vrienden. Op dit landje is imkermateriaal aanwezig, maar de details ervan kan ik nog even niet controleren. Het lijkt mijzelf in de eerste plaats leuk om op dit landje te gaan imkeren, en ik hoop dat ik reeds tijdens het cursusjaar het geleerde in praktijk kan gaan brengen.

Nu heb ik al wel geleerd dat verschillende imkers verschillende prioriteiten en daaraan verbonden voorkeuren hebben. Daarom met de deur in huis mijn prioriteiten:

1. Welzijn van de bij staat voorop
2. Ik /we imkeren op afstand (~1 uur reistijd)
3. Veilig voor de loslopende kinderen en tegelijkertijd leerzaam
4. Opbrengst is 'bijzaak'

Vooral rondom het welzijn van de bijen 'gonst' het op het Internet van de -vaak vrij nieuwe- informatie. Als ik aan iets nieuws begin ga ik vaak juist op zoek naar de klassiekers in het vak. (Ook omdat je deze gewoon kunt downloaden.) Voor apicentrisch imkeren lijkt dit Warre te zijn, dus die heb ik gelezen. Zeker interessant, al begrijp ik ook dat dit slechts 1 visie is. Toch is het moeilijk om daarna nog Langstroth ofzo te gaan lezen, dus dan maar op zoek naar een moderner boek als antwoord.

Nu bezig met Guide to Bees and Honey van Ted Hooper. Goeie info over het leven van de bij, maar oei oei! Je krijgt de indruk dat hij Warre van voor naar achteren gelezen heeft, en vervolgens aan zijn afkeuring zo min mogelijk woorden vuil wil maken. Nee, je gebruikt dus gewoon altijd een raamkast met kunstraat en koninginnenrooster, afmetingen zal de bijen 'geen moer' *) uitmaken en een 'non-interfering' imker is een slechte imker. Allemaal erg begrijpelijk en pragmatisch, maar je krijgt er wel de neiging van om Warre en Hooper samen in 1 kast op te sluiten om het uit te vechten. (Maar ja, wat voor kast is daar dan weer het meest geschikt voor...)

Kortom, ik ben nog op zoek naar het ultieme naslagwerk, wat bij de tijd is (het woord 'varroa' al kent), even bij-vriendelijk als praktisch en genuanceerd, en liefst ook geschreven voor ons klimaat. Maar goed, ik moet mijn lesboek ook nog krijgen, nog geen idee hoe die eruit ziet. (Cursus vangt aan begin Februari.)

Wat voor mij de beste methode wordt zal dus ook nog moeten blijken. Wanneer de reeds op het landje aanwezige kasten (nog) volstaan, ligt het natuurlijk voor de hand deze te gaan gebruiken.

Nou, ik hoop hier nog veel te zullen beleven. Tot binnenkort!

*) P.S.: als het maken van slechte woordgrapjes op dit forum een zonde is, dan was het 'bij deze' leuk u gekend te hebben. Ik kan wel beloven dat ik er niet al teveel voor van de inhoud zal afwijken.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: hallo van een imker in spe

Bericht door Benthe » za 20 dec 2014, 10:38

Hoi pflipp, welkom,
Ik ben er ook zo eentje 'in spe' en overal en alles aan het lezen qua, doen, materialen etc..
Hier kan je er ook veel over,lezen en leren!
Have fun :hive:
8-) :be9:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: hallo van een imker in spe

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 20 dec 2014, 10:57

2. Ik /we imkeren op afstand (~1 uur reistijd)
Om maar met de deur het huis binnen de vallen. Dit is in het algemeen (een uitzondering daar gelaten) veel te ver weg om adequaat bijen te kunnen houden.

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: hallo van een imker in spe

Bericht door maartenkleijne » za 20 dec 2014, 11:01

JP heeft natuurlijk gelijk, en wordt jij/jullie maar fijn de uitzondering....
gr,
m

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: hallo van een imker in spe

Bericht door willem » za 20 dec 2014, 12:35

pflipp schreef: ........
4. Opbrengst is 'bijzaak'
.........
Maar voor de bijen HOOFDZAAK
Overigens, welkom op dit forum en veel plezier met het bijenhouden
Groeten, Willem :violin:

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: hallo van een imker in spe

Bericht door pflipp » za 20 dec 2014, 22:34

Bedankt al voor deze reacties. Spannend om te horen dat de afstand nog een grotere uitdaging kan zijn dan we tot nu toe meenden te begrijpen. Gelukkig zijn we wel met een aantal geïnteresseerden samen bezig, hopelijk helpt dat. We gaan het meemaken. Maar ook als het in de praktijk brengen nog even tegen blijkt te vallen, dan zal het nog steeds leuk zijn de cursus te volgen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten