Hallo, even voorstellen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
MarcelP
Berichten:3
Lid geworden op:vr 03 apr 2015, 10:41
Contacteer:
Hallo, even voorstellen

Bericht door MarcelP » vr 03 apr 2015, 10:55

Hallo,

Ik ben Marcel en woon in het pittoreske Luyksgestel ( ZO Brabant, op 2 km van de grens van Belgie bij Lommel)
Komende zomer hoop ik Abraham te mogen zien.
Ben getrouwd, 2 ( stief ) dochters, een kleindochter en 2 honden.

Dit voorjaar had ik eigenlijk willen beginnen met de cursus, maar door diverse oorzaken heb ik m moeten annuleren.
Indien mogelijk wil ik een klein volk gaan houden hier in de tuin, als dat tenminste mogelijk is, maar ik denk dat ik daar hier wel antwoorden op ga krijgen.

We hebben een "stadstuin" van 13 bij 6 meter op het zuiden en helaas buren.
Is het mogelijk om in ons tuintje een kast te plaatsen en zoja, op welke plaats in de tuin moet ie zoveel mogelijk staan, zon of schaduw.
In hoeverre kunnen de buren "overlast" ondervinden van de bijen?

Mijn vrouw en schoonzoon zijn allergies, ik weet wel dat bijen niet :be5: , maar wil toch risico's uit de weg gaan.


Nou tot zover alvast mijn bijdrage.

met vriendelijke groeten,

Marcel Pijpers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hallo, even voorstellen

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 apr 2015, 11:18

Marcel, Welkom in de imkerwereld!
Ja bijen kunnen steken.
Daarom zou ik voor de goede vrede geen kasten in je tuin zetten tenminste als je vrouw en schoonzoon werkelijk allergisch zijn.
Meestal wordt er aan allergie gedacht als men een grote zwelling van een bijen of wespensteek krijgt. Dit is niet juist!!
Als men werkelijk allergisch is voor bijen en wespen steken is, heb je een door de arts voor geschreven Epipen bij je.
Google eens op "allergische reacties bijensteken".
!Hans.

MarcelP
Berichten:3
Lid geworden op:vr 03 apr 2015, 10:41
Contacteer:

Re: Hallo, even voorstellen

Bericht door MarcelP » vr 03 apr 2015, 12:09

Hey,

Bedankt voor de reaktie.
Mijn schoonzoon weet ik niet zeker, maar mijn vrouw heeft medicijnen van de dokter, voor het geval ze gestoken wordt.

Marcel

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Hallo, even voorstellen

Bericht door Matts Vos » vr 03 apr 2015, 12:54

Bijen kunnen inderdaad steken! De darren zijn daar een uitzondering op..

Wat betreft de buren zul je in de APV moeten nagaan wat toegestaan is in jou woonplaats, vaak is binnen de bebouwde kom een schutting van minimaal 2.xx meter vereist. Vooral vooraf eerst goedkeuring vragen bij de buren, wie weet zijn zij allergisch voor een bijen steek. Wat betreft de locatie is de vliegopening op het zuiden gericht het best, maar als dat betekent dat de bijen in en uitvliegen door het doorgaand "verkeer" zoals jullie zelf is het niet echt een probleem om deze anders te richten.. Gewoon neerzetten zoals je zelf het beste uitkomt :). Overigens is een afdakje en liefst beschut tegen wind wel een groot voordeel..

Allergie: dat iemand allergisch is voor een wespensteek betekent niet automatisch ook allergisch voor bijen! De samenstelling van het gif is heel anders. Dit geld ook voor je eigen familieleden :). Overigens is een epipen hetgene wat iemand bij zich heeft bij een wespen of bijen allergie, een doosje paracetamol heeft weinig nut :P.

MarcelP
Berichten:3
Lid geworden op:vr 03 apr 2015, 10:41
Contacteer:

Re: Hallo, even voorstellen

Bericht door MarcelP » vr 03 apr 2015, 13:45

Hey,

Onze schutting is 2 meter, dus wordt geen probleem.
Met de ene kant hebben we nauwelijks contact, de andere kant zijn nieuwe buren, dus daar zal ik tzt wel eens aan vragen of er poblemen zijn.

Als een en ander doorgaat, zal de invlieg opening op het westen liggen, dan loopt ons pad er niet vlaklangs.
Ik heb 2 inker handen, dus dan zal ik wel een afdakske latenmaken als dat echt nodig is.

Zal ook de gemeente nog eens informeren hoe het hier zit, wil geen problemen uiteraard.

Marcel

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Hallo, even voorstellen

Bericht door Matts Vos » vr 03 apr 2015, 14:12

Afdak is niet vereist maar zo gaan je kasten veel langer mee, en die zijn niet al te goedkoop vaak ;) je kan ook het dak van de kast zelf bekleden met bv aluminium of roestvaststaal, naar ik heb liever een afdak. Sta je zelf ook droog als het regent haha

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten