Voorstellen!

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Voorstellen!

Bericht door MartinS » vr 01 mei 2015, 17:28

Beste Imkers en andere bijenliefhebbers,

Mijn naam is Martin, 25 jaar, en ik ben dit jaar samen met mijn vader begonnen met imkeren (nouja we moeten ons eerste volk nog ontvangen).
We zijn een cursus BD-imkeren aan het volgen en ontvangen binnenkort ons eerste bijenvolk (zwarte bijen) van een imker hier uit de buurt. Dit volk komt in een kast te staan bij de boerderij van mijn zwager (Middelie).
We zijn heel enthousiast en kunnen niet wachten tot het zover is. Inmiddels hebben we al veel geleerd op de cursus en ook op dit forum en internet veel gelezen en geleerd. We hopen natuurlijk nog veel meer te leren over de bijen.

Hier op het dorp heb ik ook een mooie plek gevonden om bijenvolken onder te brengen (natuurparkje).
Alleen nog even toestemming vragen en dan later een kast en een volk versieren. Ik weet alleen nog niet wat voor volk ik moet nemen? Er is zeker genoeg dracht in de buurt alleen er staan (op honderd meter afstand ongeveer aan beide kanten) veel huizen in de buurt. Ik wil zeker geen overlast veroorzaken :be5: . Een volk met een grote honingopbrengst is natuurlijk altijd mooi mee genomen.

Groetjes,
Martin

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 mei 2015, 23:40

Welkom Marin in een nieuwe wereld die bijenhouden heet.
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Karin » za 02 mei 2015, 10:06

Welkom hier!

Ik ben ook zo'n ontzettende beginner, maar ik meen toch iets te weten (wijze ervaren imkers: corrigeer me a.u.b. als ik het mis heb :) ), namelijk dat zwarte bijen een stuk agressiever zijn dan bijvoorbeeld Buckfast of Carnica. Waarom de keuze voor zwarte bijen? En al helemaal als je ze in een parkje wilt zetten dat (neem ik even aan) voor iedereen vrij toegankelijk is?

Gebruikersavatar
Mars1982
Berichten: 6
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 20:14
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Niet van toepassing
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Mars1982 » za 02 mei 2015, 10:41

Welkom en heel veel plezier!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Hans van der Post. » za 02 mei 2015, 11:24

Karin schreef:Welkom hier!

Ik ben ook zo'n ontzettende beginner, maar ik meen toch iets te weten (wijze ervaren imkers: corrigeer me a.u.b. als ik het mis heb :) ), namelijk dat zwarte bijen een stuk agressiever zijn dan bijvoorbeeld Buckfast of Carnica. Waarom de keuze voor zwarte bijen? En al helemaal als je ze in een parkje wilt zetten dat (neem ik even aan) voor iedereen vrij toegankelijk is?
Karin stel deze vraag even in een andere rubriek. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Karin » za 02 mei 2015, 11:39

Eh... waarom Hans?

Martin stelt zich hier voor, ik stel vervolgens een vraag aan Martin n.a.v. zijn verhaaltje. Als ik die vraag aan hem stel op een andere plek op dit forum, is dat kans dat hij het ziet heel wat kleiner. Ik ga er vanuit dat hij dit draadje een beetje volgt.

Of denk ik met een verkeerde logica?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Ewout » za 02 mei 2015, 12:15

Rassendiscussies op dit forum willen nog wel eens wat losmaken, dus ik denk dat Hans het daarom liever in een apart topic heeft.
Algemeen gesproken: raszuivere zwarte bijen hoeven qua zachtaardigheid niet onder te doen voor buckfast of carnica (zij bijvoorbeeld dit topic). Soms bedoelen mensen eigenlijk bastaard bijen als ze het over zwarte bijen hebben, maar dat is een spraakverwarring. Bastaardbijen kunnen door hybridisatie/heterosis soms erg argressief zijn.
Als je meer reacties wilt kun je een nieuw topic open en hier een linkje naar dat topic plaatsen.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Dylan Elen » za 02 mei 2015, 12:22

@ Martin

Welkom in de fascinerende wereld van de imkerij! Mag ik vragen waar die zwarte bijen vandaan komen? Texel?

@ Karin

Hans bedoelt dat je de vraag van de rasafhankelijkheid van de agressiviteit beter in een andere rubriek stelt, maar ik zal u hier al van antwoord dienen: neen, zwarte bijen zijn niet per definitie agressiever dan carnica's of buckfasten. Allen worden geselecteerd voor de imkerij en er kan dus met alledrie naar hartenlust mee geïmkerd worden. https://www.youtube.com/watch?v=wd1f1sZLEoU Ook de kruisingen in de eerste generatie, de zogenaamde F1-volken, zijn fijne productievolken; al kan men daar natuurlijk beter niet meer van verder telen, want vanaf de F2-generatie kunnen er wel eens pijnpunten optreden. Maar onthoud goed: alles vanaf een F1-generatie zijn in principe bastaarden, wanneer die lastig zouden zijn, moet men niet gaan vertellen dat het om lastige zwarte bijen, carnica's of buckfasten gaat ook al stammen ze wel van een "rasbij" af.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Dylan Elen » za 02 mei 2015, 12:27

Ah, Ewout was me blijkbaar even voor; maar dat toont wel dat er getracht wordt om het foute verhaal over agressiviteit de wereld uit te helpen ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Karin » za 02 mei 2015, 20:02

Ah, ik begrijp het.
Sorry voor het verstoren van je draadje Martin!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten