Hoihoi

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Dagmar
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 09:57
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Castelletto Uzzone
Contacteer:

Hoihoi

Bericht door Dagmar » di 19 mei 2015, 10:09

Hoi
Ik wilde me even voorstellen
Ik ben Dagmar en woon in het mooie noord Italie
Ik heb zelf nog geen bijen , want wil eerst goeie informatie bij elkaar krijgen
En dat is hier nog niet zo makkelijk in italie , want hier heb je in de buurt eigenlijk alleen prof. imkers die je eigenlijk weinig tot niks willen vertellen
en op het internet vind ik eigenlijk ook zeer weinig over hoe en wat .
Dus ik hoop hier informatie te vinden en dan kan ik me echt gaan bedenken of ik het echt wil
Want voor mij is het niet echt te doen om veel honing te verzamelen , maar meer bestuiving van de tuinen .
Dus wil eerst weten hoe of wat en dan pas beginnen .
Groetjes Dagmar

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoihoi

Bericht door ErikS » di 19 mei 2015, 13:43

Hallo Dagmar en welkom op de site.

Je hebt interesse in een fascinerende hobby en kan je aanraden je vooral goed te orienteren. Imkeren is niet moeilijk maar je moet vrij veel weten en ook durven handelen.
Belangrijk, wat is je doel met imkeren en hoeveel tijd wil en kun je eraan besteden.

- Persoonlijk vind ik het boek van Dirk Desmadryl heel goed en voor een goede prijs. http://www.konvib.be/hoe-imkeren/hoe-im ... -eeuw.html
- Mijn eigen vereniging Ambrosius Weert (de vereniging waar ik lid van ben verder heb ik geen belang ;-)) heeft een hele goede cursus maar dan moet je lid worden.
- Henk Rostahar geeft veel info netjes gestructureerd op zijn site, aanrader. https://buckfastimker.wordpress.com/

Als je wil kan ik je een aantal tips geven maar mogelijk wil je eerst zelf uitzoeken. Op internet is veel informatie te vinden. Maar zoveel imkers zoveel meningen. Belangrijk is wel uit te gaan van moderne methodes en bijenkasten. Er is veel kennis/informatie over allerlei bedrijfssystemen maar alles ouder dan 10/15 jaar is eigenlijk al achterhaald.
Op het moment is cruciaal in de imkerij de varroa bestrijding en in italie de kleine kastlever. Vervelende kwalen en als je je niet wapend ben je snel (lees: na een jaar) uitgeimkerd.

mvg,

Erik.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoihoi

Bericht door maartenkleijne » di 19 mei 2015, 15:54

Hoi Dagmar, ik heb een neef die imkert in NoordI-talie, maar dat is op zichzelf al heel groot. Zijn adres weet ik niet uit het hoofd. Klein 2 uur rijden west van Milan. Waar zit jij, en is het de moeite waard om contact te leggen?
gr,
m

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoihoi

Bericht door Karin » di 19 mei 2015, 16:41

Hoi Dagmar,

Allereerst: welkom hier!

Ik vind het boek 'Bijenhouden, hoe doe je dat' van Friedrich Pohl duidelijk en het leest lekker weg. (in alle eerlijkheid heb ik nog geen andere boeken ingezien)
Verder is er ook belachelijk veel info te vinden op http://www.imkerpedia.nl

Ik merk wel dat ik echt veel heb aan de cursus die ik nu volg, ik ben ook een beginner, sinds een kleine week heb ik m'n eerste volk. Maar als een cursus volgen in Italië geen optie is, en imkers in de buurt er ook niet voor open staan om je wat bij te brengen (jammer en een beetje kinderachtig ergens), denk ik dat dit forum, imkerpedia en het lezen van wat boeken je ook enorm ver kunnen helpen.

Succes alvast!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoihoi

Bericht door Hans van der Post. » di 19 mei 2015, 17:09

maartenkleijne schreef:Hoi Dagmar, ik heb een neef die imkert in NoordI-talie, maar dat is op zichzelf al heel groot. Zijn adres weet ik niet uit het hoofd. Klein 2 uur rijden west van Milan. Waar zit jij, en is het de moeite waard om contact te leggen?


Even ge-google: wat mooie groene streek- klik
Dagmar schreef:[.............]
Dus ik hoop hier informatie te vinden en dan kan ik me echt gaan bedenken of ik het echt wil
Want voor mij is het niet echt te doen om veel honing te verzamelen , maar meer bestuiving van de tuinen .
Dus wil eerst weten hoe of wat en dan pas beginnen .
Groetjes Dagmar
Bedenk dat de natuur veel eerder is dan hier in het "kikkerland"
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoihoi

Bericht door semar » wo 20 mei 2015, 08:31

je zult toch ook lokale info moeten zien te krijgen.

het pricipe is natuurlijk overal gelijk maar waneer je iets doet
(ivm met ander ras en klimaat) kan erg verschillen.
menigeen is teleurgesteld met bedrijfsmethodenvover te nemen die niet in het lokale klimaat passen.
sukses met je zoektocht.

Vriendelijke groet

Semar*Dominique

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten