Beginner in de bijenkast!

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Beginner in de bijenkast!

Bericht door mybeekeeper » wo 15 jul 2015, 21:57

Hallo allemaal, ik ben een beginnend imker en ben net gestart met een eerste volkje. Ik heb een jaar een cursusje gevolgd en heb het geluk dat ik een ervaren imker kan helpen wekelijks, die me ook feedback geeft bij wat ik doe.

Tot zover gaat alles goed al is het wel zoéken en behelpen ;). Overdag ben ik webontwikkelaar en ik heb ook meteen een web app gelanceerd voor imkers waar ik m'n inspecties in log. Wie interesse heeft om ze zelf een keertje te testen mag me altijd een PM sturen!

:hive:
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jul 2015, 22:13

Welkom mybeekeeper! is de cursus al klaar? geen honing afhalen, varroa pesten, inwinteren, les in gehad? :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door mybeekeeper » do 16 jul 2015, 09:58

De cursus is klaar maar was jammer genoeg helemaal niet praktijkgerecht. We hebben veel gezien over genetica, leven van de bij, biotoop, planten, ... maar volgend jaar is er pas een vervolgcursus "oordeelkundige imkertechnieken" die ik eigenlijk liever nu al had gehad in plaats van de eerste cursus :).

In ieder geval heb ik vooral veel kunnen opsteken van de imker die ik wekelijks help en die me ook aan een aflegger heeft geholpen en zo ben ik nu gestart. Hij helpt me ook met advies ivm inwinteren en varroa pesten ;)
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door Hans van der Post. » do 16 jul 2015, 10:44

Weet niet waar je de cursus hebt gevolgd. Een basiscursus bestaan minstens uit vier theorie en 12 praktijk lessen.
De theorie begint in februari en gaat o.a. over de praktijkzaken het bijen jaar door.
De praktijk in de eerste week van april en eindig in de eerste week september!
Goed dat je een mentor hebt!!
Zou eens zoeken naar een andere cursusplaats.
!Hans.

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door mybeekeeper » vr 17 jul 2015, 22:05

Hans van der Post. schreef: Zou eens zoeken naar een andere cursusplaats.
De cursus die ik heb gevolgd was "inleiding tot de bijenteelt" en die was op zich heel interessant, alleen 0% praktijk. Als je een cursus weet in België waar praktijk primeert hoor ik het graag :)
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door Hans van der Post. » vr 17 jul 2015, 23:04

Ik woon in NL weet niet hoe dit in België is geregeld.
De moderator Roger de Vos van deze rubriek woont in België en geeft les in bijenteelt.
Stuur hem een PG.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door joselito » za 18 jul 2015, 06:47

Bij de cursussen in Limburg (Belgie) wordt er voor een bijenpeter gezorgd. Daardoor wordt de cursist niet overstelpt met allerhande technieken maar leert hij of zij de basisstappen al doende van de imker die het peterschap op zich genomen heeft.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 jul 2015, 07:31

In Nederland worden deze 'Snuffelcursus "genoemd , en is de bedoeling dat je enkel wat globale informatie krijgt en na de cursus zelf pas met bijenhouden begint .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Beginner in de bijenkast!

Bericht door Karin » za 18 jul 2015, 13:07

Hans van der Post. schreef:Weet niet waar je de cursus hebt gevolgd. Een basiscursus bestaan minstens uit vier theorie en 12 praktijk lessen.
De theorie begint in februari en gaat o.a. over de praktijkzaken het bijen jaar door.
De praktijk in de eerste week van april en eindig in de eerste week september!
Volgens mij is er niet zoiets als een standaard basiscursus die zus en zo in elkaar moet steken. Iedere vereniging / afdeling bepaalt zelf hoe de basiscursus die gegeven wordt eruit ziet.
Dus dat deze uit minstens 4 theorie- en 12 praktijklessen zou moeten bestaan, is wellicht jouw mening, en wellicht een goede methode. Maar niet per se waar dus.

Mijn basiscursus zit er inmiddels op (en ja, het is nog lang geen september ;) ), en bestond uit wat minder praktijklessen, waarvan er een aantal wegens te koud weer ook nog eens niet door konden gaan. Daar doe je weinig aan. Toch heb ik het idee een prima basis te hebben, en kan ik zeker met behulp van imkerpedia en dit forum en het verenigingsforum volgens mij alles wel zo'n beetje aan.
Het is vooral een kwestie van doen en durven. En veel lezen, informatie slurpen, helpt zeker, heb ik gemerkt. :D


Maar je app ziet er mooi uit mybeekeeper, wellicht ga ik me er binnenkort eens in verdiepen. Ik had al een account aangemaakt op BeeTight, maar ik merk dat ik dat niet ideaal vind. Misschien ben ik ook wel gewoon meer een opschrijfboekjes-imker. Zou ook kunnen. ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten