Hallo Allemaal :-)

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » za 25 jun 2016, 03:34

Whaaa! Het is gewoon gelukt! Ongelofelijk. Ik draaide de kruiwagen om en hadden verwacht dat ze op zouden vliegen. Maar ze bleven precies lang genoeg op hun plek dat ik een laken erover kon gooien.

Uitgebreid verslag volgt. Ik ga gauw slapen. Morgen 8 uur gaat de wekker.

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » za 25 jun 2016, 07:45

Hmmm ze zitten nog steeds in de kruiwagen. Gaan ze wel vanzelf naar de kast?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door ErikS » za 25 jun 2016, 08:23

Hello, Als er een koningin in de kast zit wel, maar anders waarschijnlijk niet. Waar staan nu kruiwagen en kast?

Zonder de situatie ter plaatse te kennen is het lastig. Ik denk dat ik het deel van het volk in de kast weg zou zetten en de bijen die nog in/aan de kruiwagen trossen afslaan. In principe een gladde doek of zeil op de grond, de kruiwagen hier een keer flink op laten stuiken. Korte, felle tik en de bijen vallen op het zeil. Aan de hoeken oppakken en de bijen in een gereedstaande kast laten glijden. Een paar ramen erin en meteen dicht. De dames zullen na een tijdje (een uur) aan de ramen hangen en dan kun je ze rustig bij de anderen hangen. Heb je geen extra kast dan de dames in een emmer laten glijden en snel de kast in"gieten". Je hebt dan meer kans op opvliegen van bijen en onrust in dat volk. Vervelend maar geen probleem.
Een derde mogelijkheid is in laten lopen, een plank voor de kast die aansluit op de vliegplank en de bijen die in de kruiwagen hangen hierop deponeren. Ze zullen zich (waarschijnlijk) aansluiten bij de bijen die de kast in en uitgaan. Duurt even maar eenmaal op gang zijn ze zo binnen.

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » zo 26 jun 2016, 16:53

Ze zijn heel slim! Ik hadden de kruiwagen op zijn kant gezet vlak voor de kast. Op een enkele na zitten ze nu allemaal in de juiste kast bij de rest van hun volk.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Theo777 » vr 01 jul 2016, 02:03

Welkom hier op t forum.
Leuk dat je al v alles beleefd met de bijen!
Groetjes Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten