Hallo Allemaal :-)

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » do 23 jun 2016, 10:07

Mijn naam is Daisy, ik ben 36 jaar heb een leuk eigen bedrijfje aan mijn huisje in Ossendrecht, en heb pas afgelopen winter na de imkercursus mijn eerste bijenvolkje gekregen.
Ik merk nu al dat de dames zich niet erg aan het boekje houden. :be7: Dus ik zal jullie af en toe vervelen met wat dingen waar ik niet uit kom. Ik ga ook eens flink aan het lezen hier.

Groetjes Daisy
Laatst gewijzigd door Daisy op do 23 jun 2016, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door ErikS » do 23 jun 2016, 10:20

Wat valt je op? Gedrag? opbrengst? broed?

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » do 23 jun 2016, 11:31

13239012_798435743623834_964729324802602957_n.jpg
Nou mijn eigen volkje gaat echt buitengewoon goed. Ik moet zeggen dat ik meer geluk dan wijsheid heb gehad. Het volk is echt heel zachtaardig, het groeit goed, produceert geweldig veel honing en broed. Ziet er allemaal netjes uit. Ik heb het risico genomen om ze te laten zwermen om dat mijn 2e kast een ander formaat heeft. En zelfs dat ging in 1 keer goed. Ze zaten in mijn eigen tuin in de coniferen. En ik kon met een heggen schaar de tak eraf knippen en liet deze in de kast vallen. In hoop van zege dat de koningin erbij zat. Dit was in mei al. Intussen doet ook dit volk het heel goed. En is ook heel vriendelijk.

Waar ik tegenaan loop echter, is dat ik gister door iemand in het dorp gebeld werd om een zwerm weg te halen. Dit lijkt in eerste instantie Carnica, met een heel groot deel Buckfast (aangezien ze veel meer oranje kleur hebben). De zwerm zat in een Hulst waar ik erg moeilijk bij kon. Ik wilde mijn eerste truck herhalen door de tak af te knippen en het volk in de kast af te slaan. Voor een groot deel lukte dat. De rest van het volk kon ik echt niet bijkomen. Ik nam ze mee naar huis en zette ze tussen mijn andere kasten. Achteraf had ik wellicht de kast dicht moeten laten? of open bij de zwerm moeten laten staan? Ik kon me dit niet meer herinneren van de cursus. In een paar uur was de kast leeg en zaten al deze bijen tegen mijn eigen kast. Dat verging allemaal zonder gedoe en heel vriendelijk. Maar ik bedacht dat er geen koningin op dit volk zou zitten vanwege dat gedrag. Omdat het al laat werd besloot ik het volk van de kast af te scheppen en in een kast te doen waar ik honing en open broed had ingedaan. In de hoop dat mocht er geen koningin zijn, ze er zelf eentje gaan maken. Maar ik weet dus niet meer of een zwerm dat uberhaubt gaat doen. In hoop van zegen nam ik toch deze beslissing.

Vanochtend staat mijn dorpsgenote weer aan mijn deur. De overgebleven bijen van de zwerm zitten nu in het weiland op de grond. Missie onmogelijk dacht ik. Maar natuurlijk ging ik er weer met mijn pakje en kastje naartoe. Ik schepte zoveel mogelijk van de bijen in de kast. Deze werden extreem agressief. Voor zover ik dat kan beoordelen dan. Ik besloot de kast even te laten staan om de boel te laten bedaren. Om 10 uur ging ik terug om dat het begint te onweren en regenen. Ik heb de opening van de kast open gelaten, zoveel mogelijk bijen in de kast geschept in de hoop dat ze vanwege het weer allemaal naarbinnen zullen gaan. Zo heb ik de kast achtergelaten.

Nu ben ik dus druk aan het rondkijken waar ik in verzeild geraakt ben. Toen ik gister de zwerm schepte waren ze erg vriendelijk. Zou ik toch de koningin hebben meegeschept? Dat dit de reden is voor hun gedrag?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Hans van der Post. » do 23 jun 2016, 12:16

Zoiets kun je voorkomen - als het mogelijk is - door tegen het donker op de plaats waar je de zwerm schepte deze te laten staan. (open) En dan tegen het donker op te halen.
Mocht de moer tijdens het scheppen niet zijn meegekomen merk je dit snel genoeg ze gaan de kast/korf weer uit en zal je opnieuw moeten scheppen. :be2:
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door ErikS » do 23 jun 2016, 12:34

Hello.

De bijen in het veld hebben niet de tijd gekregen om samen te komen in de kast zo te horen en weten ook niet waar de kast naartoe is. Dus zitten ze maar waar ze zitten. Ik denk dat je goed hebt gedaan te proberen ze te "scheppen". Ze zouden uiteindelijk in de kast moeten gaan. Als ze hardnekkig op een kluitje blijven en dat kluitje groeit weer nadat je ze uit elkaar hebt "gejaagd" dan zit daar mogelijk de koningin, dat is de enige aanwijzing die ik ken. Kun je een korf over de grondbewoners heenzetten, rieten wasmand? kartonnen doos? als het maar hol en donker is.

Zijn de bijen van de zwerm nu wel in de kast gebleven? Het gedrag heeft alles van moerloosheid zover ik kan beoordelen. Je raam open broed is een goede actie.

Kenmerken van een imker zijn aanpassingsvermogen, doorzetten en aandacht voor de dieren. Los van het resultaat van je acties, denk dat je hebt laten zien die belangrijke eigenschappen te hebben.

Grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » do 23 jun 2016, 22:09

waw, ik ben echt heel erg blij met jullie reacties. Ik had zoveel mogelijk bijen in de kast geschept, maar ondanks onweer en regen blijven ze hardnekkig op de grond zitten. Als het zometeen nog wat donkerder is ga ik in mijn pakkie weer die kant op om te kijken hoe het ervoor staat.

Overigens oogt het halve zwermpje wat ik bij het open broed geplaatst heb helemaal rustig en happy. Ze zijn de hele dag in de kast druk in de weer geweest. Ik heb even voorzichtig de deksel opgelicht maar het zat goed vol met geen enkele ambitie om te vertrekken. Dus ik dacht ze nog een paar dagen met rust te laten mits ik natuurlijk het andere deel van de zwerm er nog aan toe ga voegen?

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » do 23 jun 2016, 23:14

De laatste update voor vandaag: Het volk zal in een mini zwermpje nog op de grond, een groot deel in de kast, en een groter deel aan de voorkant van de kast. In een poging de boel vannacht nog van de verdrinkingsdood te redden, ben ik thuis mijn kruiwagen gaan halen en heb deze over het geheel heel gezet. Mijn vermoeden is dat de grond bijen morgen aan de binnenkant van de ondersteboven gezette kruiwagen zitten. Ik neem een dekbed overtrek mee, om ze in te sluiten, maar dan moet ik natuurlijk wel erg snel zijn. De kruiwagen omkiepen en de boel binnen houden lijkt me missie onmogelijk. Maar ik ga eens kijken hoe het loopt morgen. Anders wandel ik in elk geval met een partijtje bijtjes in een kruiwagen met dekbedovertrek naar mijn huisje. :be3:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door ErikS » vr 24 jun 2016, 07:32

Kun je link naar de youtube video hier plaatsen? '-)

plan is goed overigens.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door bee-tree » vr 24 jun 2016, 14:07

Daisy schreef:De laatste update voor vandaag: Het volk zal in een mini zwermpje nog op de grond, een groot deel in de kast, en een groter deel aan de voorkant van de kast. In een poging de boel vannacht nog van de verdrinkingsdood te redden, ben ik thuis mijn kruiwagen gaan halen en heb deze over het geheel heel gezet. Mijn vermoeden is dat de grond bijen morgen aan de binnenkant van de ondersteboven gezette kruiwagen zitten. Ik neem een dekbed overtrek mee, om ze in te sluiten, maar dan moet ik natuurlijk wel erg snel zijn. De kruiwagen omkiepen en de boel binnen houden lijkt me missie onmogelijk. Maar ik ga eens kijken hoe het loopt morgen. Anders wandel ik in elk geval met een partijtje bijtjes in een kruiwagen met dekbedovertrek naar mijn huisje. :be3:
Welkom Daisy, misschien ben je nog bezig met - wat jij GRONDBIJEN noemt, omdat ze
niet de kast in willen.. Mochten ze nog steeds liever buiten blijven, zet dan eens een leeg
kastje tegen het grondzwermpje aan met het open vlieggat tegen de 'koek of vlaai hippies" aan.
Maak vooraf het lege kastje 'cool' met koel water( pas op: geen koelwater voor de auto),
maar gewoon afgekoeld regenwater of kraanwater dat momenteel koeler is dan water uit de vijver
of de regenton, nu het buiten al dagenlang rond de 25 graden is.

Mocht het grondzwermpje niet de kast intrekken, doe dan het volgende wat ik zelf onlangs heb
toegepast. Hang in het 'schepkastje' een raampje met broed in alle stadia ZONDER VLIEGBIJEN
er op, maar wel jonge bijen, die er niet afgevlogen zijn.
Het is mij gelukt op 4 juni jongstleden om een moerloos 'zwermpje' ,dat koolzaadimkers
uit Friesland op het maaipad verweesd hadden achtergelaten, in processie het kastje in te laten
schrijden of marcheren of hoe je dat noemen wilt. Ze hebben 5 redcellen gemaakt.
Op 17 juni waren de koninginnen er. Ik wacht nog met controle zoals Jaap van Popering dat ook doet.

Kun je een apart topic openen over het reilen en zeilen van jouw vermoedelijk "weesvolkje" ? Zjef :b10:
P.S.Ik wou je nog wat hips vertellen over je voornaam, maar nu even niet :o

Gebruikersavatar
Daisy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 jun 2016, 07:33
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hallo Allemaal :-)

Bericht door Daisy » vr 24 jun 2016, 17:21

Bedankt voor jullie leuke reacties weer :-) ik heb helaas vast niemand die het gaat filmen voor youtube vannacht haha. Ik moet nog even druk op stap en dacht voor de ochtend valt als ik thuis kom een poging te doen de zwerm mee te krijgen. Geen paniek, ik ben geen drinker ;-)

Ik zal na het weekend een nieuw topic openen aangaande dit onderwerp. En ik ben erg benieuwd naar het 'hips' over mijn voornaam. Ik weet dat het 'madeliefje' of 'madeliefje' betekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten