'steekt' een hand uit

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Wilbert
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 00:51
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Alphen a/d Rijn
Contacteer:

'steekt' een hand uit

Bericht door Wilbert » do 20 jul 2017, 01:24

Hallo Allemaal,

Ik ben Wilbert.
Na een paar jaar 'lurken' hier, en zeker het nodige opsteken heb ik me maar eens aangemeld.
Ben 39, basiscursus gedaan in 2014, 2 volken overgenomen na inwintering laat in datzelfde jaar en sindsdien met trial and error flink verknocht geraakt aan deze hobby, ondanks regelmatig F16 omstandigheden. Met dat laatste heb ik wel vrede, leert mij m'n plaats, en goed beschermd heb ik nu al enkele jaren grote sterke volken die veel halen, in een gebied waar meestal toch niemand te prikken is.

Qua benadering lees ik me graag goed in op wat maar voorhanden is qua literatuur (mocht een flinke bibliotheek overnemen van de vorige eigenaar, dus even zoet), breng e.e.a. graag in de praktijk, maar met twee linkerhanden moet ik ook m'n grenzen erkennen ;-)

Mijn bijenstalletje staat op het terrein van een waterzuiveringsbedrijf, met veel fruitbomen en wilde bloei; de maai wacht tot alles uitgebloeid is, could I wish for more? Door een fulltime baan en geen verder oogpunt dan genieten van intensief bezig zijn naast een vnl zittend beroep, en potjes honing kunnen weggeven houd ik het voorlopig bij 2 (productie)volken. Ben zgn. weekend-imker, maar met een baas met veel begrip voor flexibele inzet ;-)

Wil

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'steekt' een hand uit

Bericht door Hans van der Post. » do 20 jul 2017, 09:06

Welkom Wilbert, dat van die stekers dat er niemand last van heeft moet je toch je literatuur maar eens op na slaan. :)
Jou volken krijgen elk voorjaar toch darren? :think: site Piet Jager KLIK
In ierdergeval welkom!
!Hans.

Wilbert
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 00:51
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Alphen a/d Rijn
Contacteer:

Re: 'steekt' een hand uit

Bericht door Wilbert » vr 21 jul 2017, 23:30

Beste Hans,

Bedankt voor het welkom, we zitten niet ver van elkaar weg.
Een terecht punt via een zeer leesbare link, me eigenlijk wel bekend qua strekking.

En ja, dat is een gedachte die zeker bij me speelt, het 'voortzetten' van steekgedrag als ik een rol kan spelen in kentering.
Laat ik eerlijk zijn, ik ben zeker van zins om dmv nieuw bloed het mijne bij te dragen, maar momenteel allang blij als ik m'n volken de winter door heb en de zwermlust eruit weet te houden. (ook zou het prettig zijn weer zonder handschoenen te werken, zoals me is geleerd)
Enkel het vinden van de koningin is een opgave, maar ik heb hier de recente berichten qua aanpak om haar te lokaliseren gelezen en die lijken me zeer toepasbaar. Wil ik me wel aan wagen.

Maar bv vandaag weer bijzonder mak en raatvast gedrag tijdens het plaatsen van de uitlaten, toch redelijk intensief de volken doorgewerkt, maar nauwelijks aanval, 2 of 3 gezichts-aanvliegers, maar niet gevolgd.
Morgen zomerhoning slingeren, schatting ~25 kilo totaal, meest verzegeld, anderdeels stootvast.
Één volk heeft alles naar boven gebracht, zij krijgen direct invert na het afnemen. Het andere heeft veel in de BKs zitten, zij krijgen de zegelwas en de natte zeefjes erop morgenavond.

Maar dit heeft niks meer te maken met me voorstellen, dus ik sla af.

Kan ik trouwens ergens aanvinken dat ik een seintje krijg als iemand reageert? Had het niet gezien tot ik zelf terugkeek op het forum.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'steekt' een hand uit

Bericht door Hans van der Post. » za 22 jul 2017, 23:26

Heb je een PB gestuurd over dit "probleem".

citaat Wilbert:
Kan ik trouwens ergens aanvinken dat ik een seintje krijg als iemand reageert? Had het niet gezien tot ik zelf terugkeek op het forum.
!Hans.

laurak
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 12:39
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: 'steekt' een hand uit

Bericht door laurak » zo 23 jul 2017, 07:25

Welkom hier :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten