Imker in spe?

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TeeJay
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:54
Contacteer:

Imker in spe?

Bericht door TeeJay » di 19 dec 2017, 22:11

Dag allemaal,

Ik woon in de omgeving van Groningen en heb al geruime tijd een fascinatie voor bijen. Zeker nu dat ik zelf een tuin heb heb ik gemerkt dat weinig dingen zo ontspannend zijn als lekker in de tuin naast een struik voel bloemen en zoemende bijen te zitten. Tot voor kort leek het zelf houden van bijen me veel te hoog gegrepen en iets voor mensen met een enorme tuin, maar na wat rondlezen kwam ik erachter dat mits goed geplaatst er helemaal geen grote tuin nodig hoeft te zijn.

Ik wil me de komende tijd eens rustig gaan oriënteren en wil misschien komend jaar ook eens een cursus gaan doen om te kijken of ik nu echt leuk vind om te doen. Mijn ideaalbeeld is 1 of 2 kasten in mijn bescheiden tuin, lekker alles onder handbereik :be8: . Maar ik wil vooral niets overhaasten, het gaat tenslotte wel om levende beestjes :) .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imker in spe?

Bericht door Hans van der Post. » di 19 dec 2017, 23:17

Welkom in de imkergemeenschap. Een tuin voor je bijen heb alleen nodig om hun woning neer te zetten.
Ze zoeken zelf hun kostje in de omgeving op.
Voor de komende vrije dagen een boek wat is gedigitaliseerd: "De wonderen wereld van de bijen" G.A. Ootmar
Verder te lezen: viewtopic.php?f=10&t=32871
!Hans.

Gebruikersavatar
TeeJay
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:54
Contacteer:

Re: Imker in spe?

Bericht door TeeJay » wo 20 dec 2017, 09:55

Dank :) .

Ik wil vooral geen gedoe met de buren of ongelukken met kleine kinderen in de tuin. Het mogelijk realiseren van een kinderwens maakt ook dat het best nog wel even kan duren voordat ik zelf echt ga beginnen. Maar aan de andere kant, eerder leek het me meer wat voor als ik gepensioneerd was (net als ene Sherlock Holmes ;) ), intussen zie ik al wel eerder gebeuren dan dat. Ik kan in elk geval alvast wat opsteken over drachtplanten door het jaar heen zodat er meer bijen in de tuin komen.

Ik ben trouwens 35 en werk als softwareontwikkelaar. Verder heb ik een aquarium met Tanganyikacichliden, heeft mijn vrouw een rattenslang en hebben we 2 katten. Genoeg ervaring met beestjes dus ;) . Helaas alleen geen kastanjebos in de buurt, kastanjehoning is echt geniaal lekker!

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Imker in spe?

Bericht door gijs.v » do 21 dec 2017, 06:59

Wachten heb ik ook niet gedaan. Straks zit je achter de geraniums te zemelen "wat ooit nog is had willen doen......"

Één volkje is niet veel werk. Zelf heb ik het tropische aquarium omgeruild voor bijen en ze gebruiken veel minder energie


Gr. Gijs
Apeldoorn-Ugchelen

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Imker in spe?

Bericht door Teake de Jong » vr 22 dec 2017, 11:03

(Alvast) welkom in de wondere wereld van de Bijen!
Heel verstandig om eerst de basiscursusus te volgen.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
TeeJay
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:54
Contacteer:

Re: Imker in spe?

Bericht door TeeJay » vr 22 dec 2017, 17:19

Ik heb gezien dat er in de buurt een cursus wordt gegeven die meerdere weken duurt waarbij je echt meeloopt met de dingen die er in de verschillende jaargetijden moeten gebeuren, ik overweeg het om die te gaan doen. Verder heb ik dit boek voor mijn verjaardag gekregen. Theoretische dingen leer ik doorgaans best snel, het doen is denk ik het belangrijkste :) .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten