Voorstellen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Lars
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 00:43
Contacteer:

Voorstellen

Bericht door Lars » ma 15 jan 2018, 14:13

Hallo allemaal! Ik ben Lars, woon in portugal en ben me aan het inlezen en oriënteren op het imkeren. Ik heb naast mijn huis een stuk land waarop mijns inziens heel mooi enkele kasten kunnen staan. Wat ik nog uit moet zoeken is hoe het werkt hier, mijn Portugees is nog niet dermate goed dat ik hier voldoende info kan vinden, en het houden van bijen hier is misschien toch anders dan in Nederland, gezien de temperaturen. Ook de rassen die in Nederland gebruikt worden zie ik hier vooralsnog niet. Kortom, ik hoop over enige tijd te kunnen berichten over het imkeren in portugal. Bij voorbaat dank voor alle tips en informatie!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 jan 2018, 14:56

Lars ja het bijenhouden is echt anders dan hier in het nu koude Nederland.
Zou om te beginnen je aan het bijenras houden wat terplekke aanwezig is.
Ook kasten die daar worden gebruikt is handig om die te gebruiken.

Verder kunnen wij imkers in NL pas een grote inspectie van de volken houden eind maart- begin april.
In die tijd bloeien bij jou de fruitbomen - de amandel zal dan uitgebloeid zijn.

hier boven in het scherm staat "downloads" kijk daar eens in misschien is er wat voor je bij. (pdf bestanden)
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door maartenkleijne » ma 15 jan 2018, 17:31

Wat ik ervan ken uit Spanje en Italië vat ik even samen in een paar punten die afwijken van Nederland:
-geen winterrust, ze kunnen doorvliegen mits er dracht is, tenzij in het uiterste Noorden
-het hele jaar kan er opeens geen dracht meer zijn dus altijd in de gaten blijven houden
-het beste ras daar is de Iberica
- in de zomerhitte kan de belangrijkste drachtloze periode vallen, bijvoeren en water geven kan belangrijk zijn
- als je in amandelgebied zit is dat een hoofddracht zijn
-in elk geval een jaar lang flink rondkijken in een straal van drie KM om er achter te komen wat de hoofddrachten zijn

Zit je in het Zuiden/Noorden?
Ben benieuwd hoe het je vergaat.....
gr,
m

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Dylan Elen » wo 31 jan 2018, 22:31

Beste Lars,

Ik kan enkel maar aanraden om daar aan de slag te gaan met de honingbij die er thuishoort: Apis mellifera iberiensis. Sinds kort is men ook in Portugal, eveneens via het Europese SMARTBEES project nota bene, bezig met selectieteelt. De eerste resultaten ooit voor Portugese Iberiensis vind je op http://testbees.eu/files/PT_breeding_va ... online.pdf.

Je kan altijd eens contact opnemen met Alice Pinto (apinto[at]ipb.pt) om te kijken of er een teler bij je in de buurt zit, zij coördineert de Portugese selectieteelt.

Zoemende groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten