Bij in huis

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Bernadette
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 17:45
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bij in huis

Bericht door Bernadette » do 01 feb 2018, 18:07

Hallo,
Ik heb me aangemeld als Bernadette. Mijn tweede naam. Mijn roepnaam is Laura maar dat was al bezet.
Ik heb geen bijen maar bekijk wel regelmatig bijenvideo's op youtube en ik moet zeggen dat ik veeeeeel minder bang voor deze dieren ben. Vooral de video's van JPthebeeman zijn leuk om te zien. Vanwege deze video's stond ik nu niet gillend boven aan de trap omdat en nu komt het, wij al twee keer een bij binnen vonden. Vandaag één en eergisteren één. Maar het is winter dus waar komen ze vandaan? Beide dieren waren erg rustig en gemakkelijk te vangen. Die van vandaag zit nu tussen twee plastic glaasjes.
Moet ik nu op zoek naar een bijennest tussen de muren? Of kan het toch zijn dat ze van buiten komen?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Bij in huis

Bericht door crunx » ma 05 feb 2018, 20:58

Welkom op het forum!

Gewoon niets doen, in het voorjaar wanneer het buiten + 10 graden is eens kijken om het huis
Tot die tijd lekker genieten

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bij in huis

Bericht door petro » wo 14 feb 2018, 07:10

99 procent kans dat het solitaire bijen zijn die in de grond zitten of in de spouwmuur.
Door de warmte van het huis komen daar de overwinterende poppen vervroegd van
uit. De diertjes steken niet.
Petro

Bernadette
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 17:45
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bij in huis

Bericht door Bernadette » vr 23 feb 2018, 15:27

Dank voor jullie reacties. Ik hou het in de gaten. We hebben de laatste twee jaar wel erg veel hommels in gaten in de muur zitten. De gaten zijn dicht in de winter en gaan open in het voorjaar. Er vliegen dan veel hommels rond bij de gaten. Maar dat zijn hommels. Geen bijen. Kunnen hommels en solitaire bijen samen leven?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten