Imker in Aalst, België.

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Imker in Aalst, België.

Bericht door Niko » di 05 jun 2018, 16:59

Dag iedereen,

Ik ben Niko, geboren in de zomer van het jaar 1983 en heb onlangs een huis gekocht in Aalst... beter gekend als het Rio van België.
Sinds mijn zestien jaar vertel ik iedereen die het horen wil dat "imkeren iets is waar ik zéker ooit mee wil beginnen", en omdat ik nu een eigen tuin heb in het centrum van Aalst was er geen reden meer om die plannen nog verder voor me uit te schuiven.

De voorbije maanden heb ik me als een bezetene verdiept in boeken, documentaires, internetfora en Youtube-filmpjes.
'The Beekeeper's Bible' (Richard A. Jones), 'The Backyard Beekeeper' (Kim Flottum) en 'Bijenhouden voor iedereen' (Jeroen Vorstman) heb ik met plezier gelezen en kan ik iedereen aanraden.
In september zal ik een beginnerscursus volgen via de vereniging 'De Vlijtige Bie'.

Mijn tuin is amper 4,5 meter breed maar wel 45 meter lang. Op het einde wordt de tuin afgescheiden van een park met volkstuintjes door een 2m hoge muur (dat lijkt me ideaal, zo kunnen de bijen meteen de hoogte in). Mijn idee is om het bij twee volken te houden en de kans op zwermen zo klein mogelijk te maken (beter een goede buur dan een verre vriend, weet je wel). De Aalster methode lijkt me hiervoor een goede bedrijfsmethode.

Alle voor- en nadelen afgewogen van verschillende soorten bijenkasten, denk ik uiteindelijk voor red cedar spaarkasten te kiezen. Die kosten wat meer, maar ik heb niet het gevoel dat ik er spijt van zal hebben (en gezien ik niet van plan ben om fel uit te breiden...).
Ik zal hier voornamelijk in stilte meelezen (en leren), en ongetwijfeld zullen er nog vragen opduiken wanneer ik mijn eerste volken verwelkom.

Tot dan, zonnige groeten!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Imker in Aalst, België.

Bericht door maartenkleijne » di 05 jun 2018, 20:13

Welkom Niko en veel succes en pleizier met je bijen straks.
gr,
m

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Imker in Aalst, België.

Bericht door crunx » wo 06 jun 2018, 00:12

Welkom en veel succes op het forum!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imker in Aalst, België.

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jun 2018, 00:34

Welkom Nico, een Belg die de Aalster methode gaat gebruiken, moet niet gekker worden. :)
Imker op de zelfde wijze. :think:
Welkom!!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten