Zwerm van Swiebertje

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Marcello31
Berichten: 1
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 15:15
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Chaam
Contacteer:

Zwerm van Swiebertje

Bericht door Marcello31 » zo 10 jun 2018, 11:30

Hallo allemaal.
Ik ben Marcel, 62 jaar en woonachtig in Alphen-Chaam, de grensstreek met België. De oude wens om bijen te gaan houden is op een verrassende wijze toch uitgekomen. Met een introductie avond was het mogelijk om alles in de praktijk te kunnen zien en om zelf een indruk te krijgen over deze hobby. Een week later werd een kast met slechts één broedkamer gevonden, die leeg zou moeten zijn, maar er was een zwerm op aangekomen. De kast werd geïnspecteerd en al snel was de koningin gevonden. In de broedkamer hingen 9 honingkamer ramen en in de ruimte van het ontbrekende 10e raam was nog maar weinig ruimte over. Er werd een tweede broedkamer geplaatst, maar de juiste ramen waren op. Ik had 10 ramen met nieuwe kunst raat in de auto liggen en heb die aangeboden. En na het plaatsen werd ik gefeliciteerd met mijn eigen volk. De spaarkast had ik ook in de auto staan en mocht deze in de rij plaatsen en werd goed afgesloten. Vorige week heb ik het hele volk verhuisd naar mijn eigen kast. Hierbij waren de broedkamer ramen al bijna volledig voorzien van was. De 9 honingkamer ramen waren aan de onderkant ook al voorzien van de typische V-vorm.
Ik vond het toepasselijk om deze naam te verzinnen en Swiebertje is geen onbekende zwerver uit mijn jeugd.
Het volk behoort tot het ras Carnica en hoop morgen de koningin te kunnen merken.
Tot slot. Ik maak al 34 jaar mijn eigen wijn. Berkensap van vorig jaar rijpt op de fles en die van dit jaar staat te klaren. Begin mei heb ik 4 kilo honing gekocht en staat nu volop te gisten op 15 liter most.
Tot zover mijn introductie, met vriendelijke groet Marcel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm van Swiebertje

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 jun 2018, 11:55

Nu Marcel veel plezier met je gevonden zwerm, een toost met de zelf gemaakte wijn.
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Zwerm van Swiebertje

Bericht door crunx » zo 10 jun 2018, 13:54

Veel plezier en succes met je nieuwe hobbie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten