Bijenhouder in New Zealand

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
NatureAlley
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 06:25
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica Italiaans bastaard
Contacteer:

Bijenhouder in New Zealand

Bericht door NatureAlley » zo 05 sep 2021, 06:41

Hallo, mijn naam is Jan Leunissen. Ik heb tot mijn 50ste in Nederland gewoond en ben toen met mijn gezin naar New Zealand geëmigreerd. Van opleiding bioloog maar nu min of meer met pensioen. Bijen houden doe ik pas drie seizoenen en het maakte het voor mij mogelijk door te blijven gaan met bioloog zijn in zekere zin. We hebben geboft met een heerlijk stuk land dat gedeeltelijk oerbos is en gedeeltelijk weiland. Manuka en Kanuka vormen een significant deel van de nectarflow samen met een groot aantal andere inheemse bosplanten en de geïmporteerde Meidoorn. Van een deel van de schapenweien hebben we voedselbossen en boomgaarden gemaakt met in het achterhoofd om op die manier ook een gunstige omgeving voor bijen te creëren.
Van meet af aan (dat is nog maar kort natuurlijk) heb ik oxaalzuur/glycerine strips (geleerd van een mede-ex-Nederlander uit de Achterhoek) en warmtebehandeling met een eigengebouwd apparaat, waarin temperatuur en relatieve vochtigheid gecontroleerd worden, ingezet voor Varroabestrijding. Veel te leren, dat houdt het spannend. Ik streef naar een gemiddelde van 4 kasten en gebruik liefst geen synthetische giften.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhouder in New Zealand

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 sep 2021, 09:53

Welkom Jan de bestrijding van de varroa zal wat gemakkelijker zijn bij jou door de aanname van de geringere dichtheid van de honingbijen.
!Hans.

NatureAlley
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 06:25
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica Italiaans bastaard
Contacteer:

Re: Bijenhouder in New Zealand

Bericht door NatureAlley » ma 06 sep 2021, 00:59

Dank je, Hans. Ik weet niet hoe dicht de zaaiing is in NZ in vergelijking met Nederland. Op het zuideiland valt het wel mee, maar omdat de Manukahoning prijzen zo buitensporig hoog zijn en deze boom vooral op het Noordeiland groeit, zijn daar ook grote aantallen volken en veel meer commerciële bedrijven.
Over Varroa: Ik had 1 kast met een mijtval op het sticky board onder de kast (excuses, ik ken de nederlandse kreten niet, maar je begrijpt het wel denk ik) van 14000 over het afgelopen half jaar (dagelijks gemonitord). De oxaalzuur/glycerine strips hebben de kast er goed doorheen getrokken, maar je moet het zeer goed controleren en de behandeling bijstellen indien nodig. Ik hoop van jullie allemaal te leren, verschillende landen en culturen hebben verschillende benaderingen voor het oplossen van problemen. Ook in de bijenhouderij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten