spontaan nieuwe bijenhouder

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
bon
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 okt 2023, 22:05
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Luttenberg / wild
Contacteer:

spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door bon » ma 23 okt 2023, 22:21

Hallo !

Mijn schoonvader, gepensioneerd melkboer hield bijen. Hij heeft deze overgenomen van een bekende imker die o.a. bij hem op de boerderij een aantal kasten had staan. (Helaas is deze man overleden, heb hem een paar keer mogen ontmoeten, zijn vrouw een keer geholpen met slingeren op de deel enzovoorts. Prachtige ondeugende man! :))

Hij nam me een keer mee naar de achterkant van zijn landbouwmuseum naar zijn bijenkasten met de opmerking van: Dit lijkt me wel wat voor jou. Ik had een simpel jasje aan met hoed en het enige waar ik me op kon focussen is het scheelkijken naar die ene bij die midden voor vlak bij mijn ogen op het gaas bleef zitten..... Dat was dat.

Creepy google kwam begin dit jaar met videos van/over/door imkers en deze trokken meer en meer mijn interesse.

Mijn schoonvader was dit jaar gevallen in de douche o.i.d. en moest een tijd in het ziekenhuis verblijven.
Daarna in een revalidatie-centrum. In deze tijd werden de bijen niet "beheerd".

Met mijn al gewonnen interesse voor het bijenhouden en deze situatie leidde er toe dat mijn vriendin, zijn dochter dus een goedkoop chinees imker jasje/hoed had gekocht en wij de laatst overgebleven kast met bijen gingen "bekijken" ...

(deze zat echt booooordevol ...honing + bijen)

Affijn, mijn schoonvader is helaas dementerent; laatst zei hij dat hij een cursus gevolgd had. Vroeg ik het hem later, was dit weer niet het geval. Vraag ik hem of het ....Langstroth kasten zijn of wat dan ook ...geen flauw idee !@ :) (ik weet het ook nog niet zeker maar gok op Simplex! :))

Hij had 4 kasten geloof ik en 3 er van zijn in die ene beruchte winter zo ik vernam, overleden helaas.

En een maand terug: "Die bijen zijn van jullie nu."....boem! Wij blij maar verbouwereerd...

De eerste keer een kast openend, een frame vast houden etcetera....dat is me daar indrukwekkend! De bijen bleven rustig door gaan met werken etc.....prachtig!

Heb ENORM veel videos bekeken ondertussen op youtube. Vooral van "Black Mountain Honey" uit Wales. Hou wel van zijn aanpak. Neem iets als een Flow Hive. Hij hoort, "It's rubbish" etc. Hij is dan een man die er 1 aanschaft en test voordat hij oordeelt. De beste man heeft bij mijn weten een volle baan, een ~200 kasten, en een gezin.....tja :) (ben ook "lid" geworden van zijn kanaal voor de videos alleen voor leden en andere voordelen)

Heb ook respect voor mijn vriendin's vader. Hij improviseerde en hield toch meerdere kolonies in leven! Hij werd zelfs gebeld als er ergens een zwerm was. Etcetera...

Nogmaals, heb zeer veel informatie geabsorbeerd, mijn vriendin evenzo maar daardoor ook veel klokken horen luiden, veel klepels gevonden. Maar welke klepel past het beste bij welke klok ......? :)

Het valt me op dat er veel methoden zijn in de wereld van het imkeren/bijenhouden...niet alles wordt hetzelfde benadert/behandelt etc.

Heel verhaal kan nog een heel stuk doorgaan maar dit lijkt me voldoende! :)

Bas Oude Nijeweme
Marienheem / Overijssel.

Ps.: Door al die videos van buitenlanders ken ik nagenoeg alleen Engelse termen. Mijn excuses daarvoor alvast ! :) (crown board, queen excluder, smoker, american foul brood, etc ...heeft ook wel wat trouwens!:))

https://photos.app.goo.gl/9bLhiHzyWd8CxdiM9 = klik wordt de foto zixhtbaar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 okt 2023, 23:56

Bas ik heb je foto op het forum bij je leuk verhaal zichtbaar gemaakt
Stuur je nog een foto-gebruik aanwijzing voor op het forum.
met vrg Hans van der Post, eindbeheer forum
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door Fish » di 24 okt 2023, 09:26

bon schreef:
ma 23 okt 2023, 22:21
(crown board, queen excluder, smoker, american foul brood, etc ...heeft ook wel wat trouwens!:))
Dekplank, moerrooster, beroker, Amerikaans vuilbroed.

Inderdaad, er zijn vele manieren om te imkeren. Dit kan ook een valkuil zijn, dus kijk hier voor uit. Probeer je, zeker het eerste jaar, aan een bewezen methode te houden en ga dan pas experimenteren. Anders is het heel lastig om een oorzaak aan te wijzen, mocht het toch misgaan.

Enkele ongevraagde tips; zoek vooral aansluiting bij een lokale vereniging, probeer een beginnerscursus mee te pakken volgend jaar, blijf van je bijen af tot het weer zo'n 15 graden is volgend jaar en tenslotte, mocht je toevallig een mijtbesmetting zijn opgevallen, probeer dan toch maar een oxaalzuur behandeling toe te passen in de komende maanden.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door johanwichink » di 24 okt 2023, 10:07

Bas je hebt al veel gelezen en gezien maar heel belangrijk is dat je de grondbeginselen van het bijenhouden onder de knie hebt en een basiscursus is daar een heel goede methode voor, eigenlijk een must.
Wij de Sallandse Bijenvereniging in Raalte starten volgend voorjaar weer met de cursus en je bent van harte welkom.
Mocht je interesse hebben stuur maar een PB.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door Tieme » do 09 nov 2023, 16:33

Hi Bas,

Er zijn in Mariënheem ook nog andere imkers. Ik kan je via een PB wel een contact aan de hand doen. Het is wel goed om iemand in de buurt te hebben die wat kan helpen.

Groeten, Tieme

bon
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 okt 2023, 22:05
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Luttenberg / wild
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door bon » do 23 nov 2023, 16:18

Excuses voor mijn late reactie.

Dank voor alle replies overigens!

bon
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 okt 2023, 22:05
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Luttenberg / wild
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door bon » do 23 nov 2023, 16:29

johanwichink schreef:
di 24 okt 2023, 10:07
Bas je hebt al veel gelezen en gezien maar heel belangrijk is dat je de grondbeginselen van het bijenhouden onder de knie hebt en een basiscursus is daar een heel goede methode voor, eigenlijk een must.
Wij de Sallandse Bijenvereniging in Raalte starten volgend voorjaar weer met de cursus en je bent van harte welkom.
Mocht je interesse hebben stuur maar een PB.
Dag mijnheer Wichink! Ik heb uw honing mogen proeven zowaar! :) (mijn schoonmoeder had een paar potten uit het museum)

De bedoeling is ook dat we lid worden in Raalte, bij Imelda. Ik denk dat mijn vriendin de cursus zal volgen. (ik weet niet of het nodig is dat we het beide doen.....)

U bent best bekend overigens, de vrouw van "my-honey.nl" was hier laatst aan de deur en kende u wel.

Op 1 dak staat een stikker en er staat half een naam op van een imker, Alferink uit Broekland. Geen idee hoe die daken daar zijn gekomen!

Het zijn overigens spaarkasten...(en her en der wat Simplex materiaal). Tis een behoorlijk ratjetoe ...plus we kregen ze erg laat in het seizoen.

Naast een degelijke basis (je blijft lerend zo heb ik begrepen) is lokaal contact / informatie ook belangrijk lijkt me....

(zou wat zijn als er een broekie als mij (van maar 54 jaren jong :)) rond banjert en ziektes bij de bijen heeft en het niet door heeft bijvoorbeeld...)

Dank, nogmaals!

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: spontaan nieuwe bijenhouder

Bericht door Teake de Jong » do 23 nov 2023, 23:31

Hallo Bas,

Een mooi verhaal en lekker enthousiast!
Wat Johan al aangeeft..., een basiscursus daar
leer je veel over het houden van bijen en is echt heel belangrijk, maar net zo belangrijk, je leert veel enthousiaste imkers in de omgeving kennen!
En inderdaad er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, daarom is het heel prettig als je meerdere imkers om advies kunt vragen, heel leerzaam!
Mijn advies is volg lekker samen de basiscursus.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten