Bestuivingsvergoeding

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 feb 2011, 09:11

bij schreef:Beste Jaap,

er zijn wel drachten te vezinnen die dat kunnen. Als je mijn berekening leest deel ik de opbrengsten door twee. Dat is vijftien kilo per keer. Als de bijen op stand staan zullen ze ook nectar halen. Per volk een opbrengst van 30 kilo is toch haalbaar?

Gertjan
Ligt er maar aan waar in welk gebied je leeft , het is mij in al die jaren nooit gelukt om een gemiddelde van 30 kg te halen .
Wanneer je op een veld voor de honing enkele kasten neer zet , staan er voor de bestuiving ( Hybride teelt ) 10 keer zo veel volken en zullen die na twee weken op de honger staan ,en als je het niet goed gedaan hebt kun je ze gaan bijvoeren in het veld .

En zoals Ad al schrijft ; je staat nooit op een verzonnen bestuivings veld .

Jaap v P

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door bij » di 08 feb 2011, 22:42

In het voorjaar ga ik altijd naar het fruit. Dit levert doorgaans tussen de 10-15 kg honing op per kast. Daarna blijven ze altijd op de stand staan. In juli levert dit ook ca. 10 kg per kast op. In augustus mijn volken winterklaar maken, waarbij ik altijde de honing kamers slinger voor eigen gebruik omdat dit meestal gedeeltelijk verzegelde honing is. Ik wil dit jaar eens nar een natuurgebied met veel springbalsemien.
Zoals je leest is 30 kg honing oogsten best mogelijk.

Wat ik vooral wil aangeven is dat het bij het berekenen niet alleen gaat om de kostenkant maar ook om de opbrengsten kant. Het netto rendement op een boomgaard is niet zo groot. De bijen bestuiven de appels waardoor er nog een goed produkt geoogst kan worden. Dit levert nog iets op.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 feb 2011, 09:26

Ik leef in een gebied waar ik blij mag zijn met een kilo of 5 op het fruit (.Bovendien is Bijen bij het fruit plaatsen iets anders dan intensive bestuiving verzorgen) . Je moet weten dat hier de grondwaterstand ongeveer op 1.50 m beneden het maaiveld ligt . bovendien wanneer ik E 4,00 voor een potje honing ga vragen kom ik niet meer van mijn Honing af . Niet iedereen woont in optimale omstandigheden wat opbrengst en verkoop betreft .

Jaap v P

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door jjmvaningen » do 10 feb 2011, 20:50

ik vind 25e voldoende.
het is een hobby en geen beroep.
groet, jacques

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door bij » vr 11 feb 2011, 23:39

Ik vind wel dat er een redelijke vergoeding tegenover moet staan die zowel voor de fruitkweker als de imker acceptebel vind. Ik vind het advies bedrag van 55 euro per volk acceptabel.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Franschman » di 12 jul 2011, 01:25

Altijd interessant wie, en vanuit welke doelgroep, prijzen voor bestuiving vaststelt.
Hier ligt nu een taak voor een sterke imkersorganisatie die zich niet door verborgen verzuiling of facties uiteen laat spelen !
( Zie de rampzalige situatie vwb docentenbelang in het Nederlandse Onderwijs--> iedereen krijgt de titel 'leraar' en het salaris wordt door Hos etc verminderd.)

Ook in de imkerij is het bekende spreekwoord geldig:"When you pay peanuts you get monkeys " !!!

Volken in kassen bijvoorbeeld worden gedecimeerd door vliegen tegen de ramen en weinig/geen dracht dus als dat bedekte teelten zijn mag de prijs wel verdubbeld worden !!
Samengevat: imkers dienen zich goed te organiseren en ( beroeps) onderhandelaars bij de opstelling van richtlijnen mee te nemen.

Ik zal het heikele punt van suikersubsidie of subsidies op materiaal en bijengeneesmiddelen ( zoals in Frankrijk wel mogelijk!) niet aanroeren. Wie trekken hier aan welke touwtjes collega imkers ? :think:
Waar is de imkerlobby die politiek ingang heeft?

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Rene K » do 14 jul 2011, 14:40

jjmvaningen schreef:ik vind 25e voldoende.
het is een hobby en geen beroep.
groet, jacques
Er zijn mensen die hier wel van leven!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 16:21

Waar zijn de imkers, die deze lobby willen meebekostigen??
hennie oes

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Jaap v.Popering » do 14 jul 2011, 19:19

Vele jaren geleden is de ; Stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren "opgericht .

Deze club met een honderdtal Imkers die op( professionele Bedrijfsmatige) wijze de Imkerij bedrijven heeft zich jaren ingezet om een beter opgeleide en betaalde Imkerij in Nederland van de grond te krijgen .
Maar wat kan je presteren met een clubje van 100 leden tegen je grote zuster die van geen bedrijfsmatige Imkerij ( onze leden zijn geen bestuivende imkers ) wil weten . Zelfs de Bedrijfsraad die er geweest is om zeep heeft geholpen .

Deze club die nu om zeep is had dit willen en kunnen doen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten