Bestuivingsvergoeding

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door jasper-k » ma 12 jul 2010, 18:12

ik ben net begonnen met imkeren dus ik ben een van de piepende jongen die nog moet leren imkeren maar ik wilde toch even reageren.
uiteraard moeten mensen betalen voor diensten die geleverd worden, dat moet iedereen in deze samenleving.
de fruitteler of de bessenstruiken boer hebben een verhoogde opbrengst door de bijen dus willen ze (en zouden ze) daar voor moeten betalen, niet meer dan logisch, ook de imker maakt kosten voor zijn bijen dus mag je best een onkosten vergoeding maken.
Nu komt de vraag, wat moet je vragen? wil je verdienen of uit de kosten blijven, dat is wat iedere imker voor zich moet bepalen vind ik. feit blijft dat de persoon die baat heeft en afhankelijk is van bijen nabij zijn planten moet betalen voor gemaakte kosten van een ander.

groeten jasper

ps de vereniging waar ik lid van ben plaatst kasten voor een vergoeding van 100 euro per 3 weken bij kwekers van pernettya en ilex, 80 voor de imker en 20 voor de vereniging. Doen meerdere verenigingen dit en wat rekenen ze dan?
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Wim Joosten » ma 12 jul 2010, 19:48

De NBV geeft hiervoor richtlijnen. Zie: http://www.bijenhouders.nl/homepage_bij ... tent_id=86
Met vriendelijke groet,
Wim

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door smile » ma 12 jul 2010, 21:05

Ik denk dat deze prijzen wel een beetje gedateerd zijn, zeker als ik de prijzen in het veld hoor.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Oude Essink » ma 23 aug 2010, 21:56

1. Als je een berekening gaat maken van de imker en de kosten van zijn immen, kom je toch op bedragen, die een hobby niet rechtvaardigen. Als er geen baten tegenover de kosten staan, zal menig imker beknibbelen op kastvernieuwing, raatvernieuwing, bijdragen voor vereniging en onderzoek, kosten van ziektebestrijding en noem maar op; gevolg is, dat hij na enige tegenslagen zijn hobby eraan geeft en daarmee een negatieve bijdrage levert aan het schrijnende bijentekort niet alleen voor bestuivingdoeleinden (economisch belang, waarmee miljoenen in het geding zijn en de gezondheid van producten) maar ook ecologisch belang (gezien vanuit soortenbehoud en soortenrijkdom). In het economisch verkeer vertegenwoordigen onze bijen een onschatbare waarde en waarom zou je ook als hobbyimker niet in zekere mate bedrijfsmatig met je hobby omgaan. Niet, zoals Hensels dat formuleert, een boekhouding met alleen maar "nul opschrijven, nul onthouden"; maar toch een beetje kosten en baten bijeen brengen, zodat je je hobby financiëel gezien op een gezond niveau kunt houden. Onze baten zijn vooral: bestuivingopbrengsten, honingopbrengsten, verkoop bijenvolken en bijenmaterialen. Telers van zaden en consumptiegoederen verdienen miljoenen aan de inzet van onze bijen; wij moeten ons die waarde bewust zijn, ook al imkeren wij hobbymatig; hobbymatig wil niet zeggen dat onze kwaliteit minder is, dan van degene die beroepsmatig zijn vak uitoefent; ook de hobbyist moet een vakman/vakvrouw zijn.
2. In het economisch en ecologisch verkeer is de wereld erg afhankelijk van de beroepsmatige imkerij; beroepsmatig imkeren betekent hard werken voor geringe inkomsten. Wij mogen de beroepsmatige imkerij niet ondergraven door, als z.g. hobyïsten, ver beneden de kostprijs onze honing te verkopen en onze bestuivingdiensten aan te bieden.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Bouna » ma 23 aug 2010, 23:19

Daar sla je de spijker precies op de kop.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door macwlem » ma 23 aug 2010, 23:23

Niets aan toe te voegen.

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door bij » ma 07 feb 2011, 21:14

De berekening ziet er leuk uit maar je moet dan ook de opbrengsten rekenen.
Per volk gemiddeld 30 kg honing.
Dat is 60 potten honing a € 4,00 per pot -/- € 0,25 per pot= €3,75
60 potten keer € 3,75 = € 225,=
Per bestuiving is de opbrengst dan € 225,=/2= € 115,= afgerond.
Of te wel bestuivingsvergoeding € 10,=/keer.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 feb 2011, 22:11

Geen ervaring met bestuiving zeker ??? Noem mij eens één bestuivings project waar ik 30 kg honing op kan halen .

Jaap v P

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door bij » ma 07 feb 2011, 22:22

Beste Jaap,

er zijn wel drachten te vezinnen die dat kunnen. Als je mijn berekening leest deel ik de opbrengsten door twee. Dat is vijftien kilo per keer. Als de bijen op stand staan zullen ze ook nectar halen. Per volk een opbrengst van 30 kilo is toch haalbaar?

Gertjan

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuivingsvergoeding

Bericht door A.A. Staals » di 08 feb 2011, 08:01

Jaap

Jij gaat uit van de praktijk. Je kunt het beter verzinnen, dat levert meer op. :D

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten