Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 jul 2011, 14:24

Hennie

Ik zal hierop voor de laatste maal antwoorden . Hoewel ik eigenlijk geen enkele behoefte heb om mijzelf geloofwaardig te maken .

Wanneer jij vraagt ; als jij op een papaverveldje een kast neerzet en constateert, dat het volk erop vliegt en nergens anders op," betekend dat je met deze streek niet bekend bent .

Je begint ergens over dat de papaver een mechanisme bezit dat bestuiving door eigen stuifmeel verhinderd. Je moet weten dat dit bij vrijwel alle bloemen waar zelfbestuiving mogelijk is voorkomt . Een gezegde wat Lei Hensels bij vele lezingen gebruikt ; Binnen de familie wordt niet getrouwd ' ook niet in de bloemenwereld . Vrijwel alle zelfbestuivers hebben zoiets , de een is het stuifmeel niet gelijktijdig rijp met de stamper , een ander komt de stamper boven de stuifmeeldraden uit , of net als bij de aardbei waar de bloem eerst manlijk en dan pas vrouwelijk bloeid . enz

Een andere wijsheid van Lei is , Kijken en waarnemen . Kijk of een Bij de Bloem bezoekt ?, dan wat doet hij op die bloem ?, vliegt zij op nectar?, vliegt zij op stuifmeel . ?, En wanneer dan in alle boeken geschreven staat dat er op een bepaalde bloem geen nectar verzameld wordt , en jij ziet van wel , kan dit maar twee dingen betekenen , of de schrijver is niet op de hoogte , of er is een uitzondering die niet beschreven is .Een bloem die je dit jaar ziet kan volgend jaar op de een of andere manier ( vrijwel onzichtbaar ) aan gesleuteld zijn .

Dat wij niet snel opgeven mag gezegd zijn , jij uit de (oude)boeken . Ik van uit de praktijk van recente waarnemingen in het veld .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » zo 10 jul 2011, 16:13

Deze discussie op deze manier gevoerd leidt helaas tot niets; jammer, wij hadden van elkaar kunnen leren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door maartenkleijne » zo 10 jul 2011, 18:14

Je zegt Hennie: 'we hadden van elkaar kunnen leren', terwijl ik net dacht 'zo, ik leer weer wat'. De uitersten verstaan elkaar niet terwijl de toeschouwer geboeid iets aan het lerenis.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » zo 10 jul 2011, 19:21

dus toch weer winst geboekt!! :)
hennie oes

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Franschman » di 12 jul 2011, 00:26

O.K, Hier een moeilijke vraag voor Hennie ? :D
Bestaat er sneeuwklokjeshoning ? 't is serieus :doh:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » di 12 jul 2011, 10:00

Afbeelding
Hallo Franschman (hoe is jouw normale roepnaam?) het sneeuwklokje levert inderdaad naast pollen ook nectar; of dit slingerbare honing oplevert, betwijfel ik, de bloeitijd is erg vroeg en bijen souperen het beetje dat ze vinden onmiddellijk op; bovendien: je zou een flink veldje vol moeten hebben (Jaap?) bij goed vliegweer.
enig fotomateriaal op mijn drachtplantensite: http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm

hennie oes

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Franschman » di 12 jul 2011, 16:42

Goede middag beste Beelievers,beste Hennie, bedankt voor het antwoord.
Ik sta met open mond te kijken naar je fraaie drachtplantensite met scherpe foto's. Dat verdient alle lof !
Mijn roepnaam is Antoine maar what's in a name'? Ik neem aan Hennie dat je ook de 60 al gepasserd zijn dus dan kan ik nog eens aankomen met een spreekwoord( iets op ons toegespitst): Imker laat mij Uw kasten zien en ik zal zeggen wie U bent. "
Je kasten ken ik niet maar de mooie drachtplanten site zegt veel. Nogmaals Bravo en Chapeau Hennie.

Zoals je hebt gezien op deze site heb ik getracht voor de ik er een recent Sneeuwklokjes boek te resenceren. Ken je dat boek ook. Wellicht je vrouw lief aankijken :P
In Frankrijk vind je ze in het wild en hier in Noord Holland zie je ze als stinseplant maar ook in teelt. Ik wist niet dat er zoveel cultivars waren. Dus ze leveren wel degelijk ( koude) nectar !

Als dank deze fraaie Franse parfumfles van Guerlain," L'abeille". :be3:
P.S.
Als je vrouw die ziet gaat ze jou héél lief aankijken ! :lol:
Bijlagen
Abeille-de-Guerlain-baccarat-546x421.jpg
speciaal voor Hennie !
Abeille-de-Guerlain-baccarat-546x421.jpg (24.94 KiB) 6212 keer bekeken

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » di 12 jul 2011, 18:05

aardige reactie, Antoine; overigens verrijk jij op vele manieren ons forum :) Ben blij, dat wij iets terug doen.De door jou geschatte leeftijd is vleiend; ik zou er maar een paar decennia bij doen. Tot kijk,

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door maartenkleijne » do 21 jul 2011, 21:58

Coleus, leuk. Heb ook wel bijen zien vliegen op een enkele coleus als kamerplant op het balkon.
gr,
m

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Fay » zo 15 jul 2012, 09:03

Ik zal die mooie topic niet te veel vervuilen met een bericht tussen de foto serie. Maar wil even zeggen dat ik onwijs geniet van de foto's. Ik hoop dat er nog vele blijven volgen. Bedankt Jaap.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten