Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Vragen en opmerkingen over Bloemen, Bijen en Stui

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 mei 2010, 21:39

Ik hoop dat , als er vragen of opmerkingen zijn die hier geplaatst worden

Jaap v P

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Aro » za 29 mei 2010, 21:46

Dag Jaap,
Ik hoop ook deze keer weer te genieten en te leren van je serie
over Bloemen, Bijen en Stuifmeel!!
Groetjes,
Aro

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door jawi » di 08 jun 2010, 00:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de bijen stuifmeel halen wanneer ze niet op een bloem kunnen zitten(Alyssum). De bij op de foto lijkt toch stevig beladen?

Jan-Willem

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 jun 2010, 09:41

jawi schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de bijen stuifmeel halen wanneer ze niet op een bloem kunnen zitten(Alyssum). De bij op de foto lijkt toch stevig beladen?

Jan-Willem



Omdat dit schermen met bloemen zijn is het wel mogelijk op op de ene bloem te zitten en een andere stuifmeel te verzamelen . Ik heb daar ook foto's van maar vond deze met stilhangende Bij toch wel bijzonder .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » za 09 jul 2011, 09:45

Hallo Jaap,
Jij voegde aan jouw fraaie reeks de klaproos toe met een paar mooie plaatjes. Betreffende de nectarwaarde zet je ons op het verkeerde been; nectar leveren de klaprozen niet. Ook Koster geeft alleen pollen op: hb [p]5 en de Ned.oecologische flora vermeldt op pg. deel I, 259 dat de bloemen geen nectariën hebben.
Al in de knop geeft de bloem pollen vrij, dat zo ook op de eigen stempel komt (vanzelf-bestuiving dus); deze zelfbestuiving leidt evenwel nooit tot bevruchting; zaden komen slechts uit kruisbestuiving voort. De bloem heeft een mechanisme waardoor bevruchting door eigen pollen wordt verhinderd.
met groet,

Afbeelding

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door jomme » za 09 jul 2011, 15:51

Ongelooflijke mooie serie Jaap!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 jul 2011, 20:06

Oude Essink schreef:Hallo Jaap,
Jij voegde aan jouw fraaie reeks de klaproos toe met een paar mooie plaatjes. Betreffende de nectarwaarde zet je ons op het verkeerde been;

y[/img]
Hennie

Het lijkt een Klaproos maar is dit niet . maar een veredeling van de Papaver .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » za 09 jul 2011, 22:08

Hallo Jaap,
Hoe kan het gelukt zijn, om in die veredeling nectariën aan te brengen; en wat is de laboratorium "use of" om een ingewikkeld Nectariën-gen tussen te plakken; heb jij ooit honing geoogst van deze variant, die je met zekerheid naar deze bloem kunt terugvoeren? Overigens een prachtige drachtplant, die haar donkere pollen dankt aan de Papaver rhoeas of de Papaver argemone; ik ken de ouders niet van de veredeling, maar dat zij nectariën heeft, daar geloof ik, zonder nadere aanwijzingen, niets van. trek het je niet aan, ik geniet volop van jouw afbeeldingen!

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Jaap v.Popering » za 09 jul 2011, 22:31

Hennie

Je vraagt hoe het gelukt kan zijn om nectarien aan te brengen . dat weet ik ook niet , ook laat ik nooit honing hierop onderzoeken maar wanneer ik Bijen op de nectar zie vliegen en( Bijen laten zich niet snel bedotten ) neem ik aan dat hij Honing levert . Ik denk dat er meer aan de Bloemen gesleuteld wordt dan jij denkt , neem nu Egium welks olie nu in de voedselketen gebruikt mag worden . Teunisbloem waarvan de Bijenvolken voorheen in de honing verzopen , en nu vrijwel niets meer geeft , zo maar enkele voorbeelden .

In de Bestuiving gids van Lei Hensels staat ook dat papaver geen nectar levert maar hij heeft het enkel over ( Papaver somniferum ) .dat is een van de vijftig.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vragen en opmerkingen over Bloemen , Bijen en Stui

Bericht door Oude Essink » zo 10 jul 2011, 10:42

wanneer ik Bijen op de nectar zie vliegen ... neem ik aan dat hij Honing levert .
Hoi Jaap,
Wij hebben met elkaar gemeen, dat wij niet snel opgeven: Hoe zie jij bijen in een papaver "op de nectar" vliegen? ik zie ze rondkroelen in de talloze meeldraden of versuft stuiptrekken, wanneer zij door de morfine bedwelmd zijn geraakt; om nectar te snoepen, zullen zij haar tong moeten gebruiken en deze uitsteken naar de plaats waar de nectar in de bloem wordt aangeboden en ook, als zo'n bij aldus een tijdje doende is geweest en je pakt haar in de hand en knijpt zachtjes in haar berststuk, zal zij een een druppel van het verzamelde goedje op moeten geven. Tenslotte, als jij op een papaverveldje een kast neerzet en constateert, dat het volk erop vliegt en nergens anders op, heb jij dan ooit het genoegen gesmaakt, dat niet alleen de voorraad donker pollen rond het broednest toenam maar ook, dat daaromheen geurige papavernectar werd opgeslagen??
Als jij zonder aarzelingen een van deze punten zou kunnen beamen en bovendien, als dat zou kunnen, een foto tevoorschijn halen waarop een bij met uitgestoken tong naar de nectar reikt (een hommel mag ook), zal ik je op je woord geloven; nu blijf ik er moeite mee hebben.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten