Aubergine

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Aubergine

Bericht door A.A. Staals » zo 19 dec 2010, 09:49

Afbeelding

De meeste imkers zullen het niet verwachten, maar de eerste volken staan alweer in de kas. Planttijd varieert van eind november tot eind januari. Voor een enkeling,in niet gestookte kas, zelfs nog later. Gewas bloeit ongeveer een maand na planten en staat bijna een heel jaar.

Het gewas op dit plaatje is ongeveer drie maanden oud en er wordt al geoogst. (bij gebrek aan een recent plaatje)

ad staals

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door Oude Essink » zo 19 dec 2010, 11:55

Hallo Ad,

Vroeger, toen ik nog aan kasbestuiving deed, zette ik aanvankelijk, als ik meer volken in één kas nodig had, deze volken bij elkaar (makkelijk!). Dra echter merkte ik, dat de bestuiving (en vervolgens vruchtzetting) in de nabijheid van de volken beter verliep, dan verder af van de kasten. Het betrof vooral braam, paprika, aardbei. Vervolgens ben ik de volken toch gespreid gaan neerzetten, zodat zij beter de kas gelijkmatig bewerkten. Lijkt jou spreiding ook niet beter?

Afbeelding

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » zo 19 dec 2010, 13:55

Oude Essink schreef:Hallo Ad,

Vroeger, toen ik nog aan kasbestuiving deed, zette ik aanvankelijk, als ik meer volken in één kas nodig had, deze volken bij elkaar (makkelijk!). Dra echter merkte ik, dat de bestuiving (en vervolgens vruchtzetting) in de nabijheid van de volken beter verliep, dan verder af van de kasten. Het betrof vooral braam, paprika, aardbei. Vervolgens ben ik de volken toch gespreid gaan neerzetten, zodat zij beter de kas gelijkmatig bewerkten. Lijkt jou spreiding ook niet beter?
Hennie
Staan de volken hier niet gespreid? Ik weet van wel, deze kas is denk ik iets groter als vroeger (dit deel is 5ha), er staan er nog meer.
Hoe je plaatst en hoeveel, is afhankelijk van het soort gewas. In dit geval vergeleken met b.v. aardbeien weinig bloemen en langer bloeien. Voorheen ongeveer twintig jaar geleden werden de bloemen een keer per week met groeistof bespoten. Aubergine zet makkelijk maar de snelheid van uitgroeien hangt af van goede bestuiving.
(opm. bij teelt van paprika's worden nauwlijks bestuivers gebruikt)

ad staals

jorritjonkers
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 11:08
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door jorritjonkers » zo 19 dec 2010, 16:18

Hallo Ad,

Ik wil in januari bijen bij mij in de paprika's inzetten. Niet alleen ter bestuiving maar ook, als dat zinvol is, om het volk sterker te krijgen. Vervolgens wil ik ze naar buiten halen als de wilg bloeit. Weet jij, of wellicht iemand anders, of dit zinvol kan zijn? Hoeveel volken kun je per ha. inzetten?

Jorrit Jonkers
Jorrit

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » ma 20 dec 2010, 14:23

Jorrit

Een volk sterker krijgen in een overdekte teelt in het voorjaar gaat niet. In aubergine, paprika en pepers kunnen volken best een heel seisoen staan zonder wisselen. (niet bij elke teler en elk gebied) Ze gaan echter pas groeien als ze ook buiten gaan vliegen en daar iets te halen valt. Probleem wat op kan treden in het voorjaar als de bijen ook buiten vliegen is verlies van (heel veel) vliegbijen. Aantal volken nodig voor bestuiving twee per ha.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » ma 27 dec 2010, 14:01

Bijen staan nu 11 dagen in de kas. Er waren alleen nog maar eitjes, dus net aan de leg. De eerste bloemen bloeien. Zodra er larfjes zijn zullen de bijen gaan vliegen. Het is dus nodig, in deze tijd van het jaar, de bijen een dag of tien voor de bloei te plaatsen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » vr 14 jan 2011, 17:50

Afbeelding

Ook de concurent is aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de eerste Nederlandse aubergines van dit jaar. Dit gaat nu door tot november.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » za 22 jan 2011, 19:24

Volken op 14 januari geplaatst, hadden vandaag 21 januari geloten broed dicht bij uitlopen. Conclusie : gesloten/bijna gesloten broed bij plaatsing.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door semar » zo 23 jan 2011, 09:55

Je laat de bestuivingsvolken vast niet het hele jaar op de aubergine staan?
om de hoeveel tijd wissel je de volken om?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aubergine

Bericht door A.A. Staals » zo 23 jan 2011, 19:12

semar schreef:Je laat de bestuivingsvolken vast niet het hele jaar op de aubergine staan?
om de hoeveel tijd wissel je de volken om?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
De meeste volken staan het hele seizoen (35 tot 40 weken). Als volken te klein zijn worden ze vervangen. Ze worden b.v. te klein als een teler in het voorjaar als de bijen ook buiten gaan vliegen de ramen sluit als nog te veel bijen buiten zijn. Heel vaak moet broed met aanhangende bijen worden uit genomen om de volken niet te laten zwermen. De uit genomen ramen worden gebruikt om indien nodig volken te versterken of broedafleggers te maken.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten