Aardbeien

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Aardbeien

Bericht door A.A. Staals » di 25 jan 2011, 07:38

Rond deze tijd beginnen de aardbeien in verwarmde kas weer te bloeien.

Afbeelding

Er zijn soorten die een aantal weken bloeien, waar dus maar kort bijen nodig zijn. Maar er zijn ook doordragers en die hebben dus veel langer bijen nodig.

ad staals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door m.kolsters. » di 25 jan 2011, 19:23

Dag Ad is kalk broed ook een ziekte of is het te vroeg naar de kas brengen van bijen.
En dan weer in de kou te zetten van de bijen, waarna ze dan het broed niet op temperatuur kunnen houden en het broed dood gaat.
Ik ben niet tegen het bestuiven , maar klagen met gezonde benen.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door A.A. Staals » wo 26 jan 2011, 15:26

m.kolsters. schreef:Dag Ad is kalk broed ook een ziekte of is het te vroeg naar de kas brengen van bijen.
En dan weer in de kou te zetten van de bijen, waarna ze dan het broed niet op temperatuur kunnen houden en het broed dood gaat.
Ik ben niet tegen het bestuiven , maar klagen met gezonde benen.
Tinus

Wat je hier allemaal opnoemt...... Hoe kom je daar bij? Er is geen kalkbroed, er gaat geen broed dood, er gaan geen bijen in de kou en er is nergens geklaagd.

En bestuiven doe je op het moment dat de tuinder er om vraagt want dan bloeien zijn planten. De tijd van het jaar is niet belangrijk, maar het is meer dan een kast bijen erbij zetten want ze moeten wel gaan bestuiven en daar voor is nodig dat er openbroed in de kast is. Als de bijen het niet goed doen stappen ze naar de concuren, de HOMMEL.

ad staals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door m.kolsters. » wo 26 jan 2011, 18:03

Dag Ad ik weet dit wel, en dat je moet bestuiven weet ik ook.
Maar men klaagd over kalkbroed en dat komt omdat de larven dood gaan als de bijen van de kas weer naar buiten gaan in deze tijd van het jaar te koud.
Dan hebben de bijen 3 weken of meer lekker warm gestaan en goed broed aangezet en als ze dan weer na buiten moeten gaat het broed dood omdat ze het niet op temperatuur kunnen houden, en dat noemen ze in nieuwe imkertaal kalkbroed.
En dat zie je als het beter weer word de witten propjes die ze buiten gooien.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door A.A. Staals » wo 26 jan 2011, 18:55

m.kolsters. schreef:Maar men klaagd over kalkbroed en dat komt omdat de larven dood gaan als de bijen van de kas weer naar buiten gaan in deze tijd van het jaar te koud.
Ik heb deze klacht nooit gehoord, Iemand wel?

ad staals

BijDaan.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: za 04 sep 2010, 17:57
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door BijDaan.nl » di 01 feb 2011, 11:42

kalkbroed heeft wel veel te maken met kou
in de aarbeienkas word niet erg veel broed aangezet dus er kan ook niet veel doodgaan
ik heb het nog nooit meegemaakt door temperatuursverschil met de kas en buiten
op het moment dat de bijen uit de kas gaan is het volk vaak kleiner dan wanneer ze erin gaan

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door A.A. Staals » wo 15 feb 2012, 13:00

In de rubriek: Nu verplaatsen :
BBBeez schreef:
Het is niet te verwachten dat de winterbijen op een plek georienteerd zijn.

Pieter1 schreef:
Dit ben ik niet met je eens. Een collega imker had in oktober de bijen in de kas staan voor de bestuiving van aardbeien. Het voorjaar daarop heeft hij de kast weer in dezelfde kas geplaatst alleen dan op een andere plek. Met als gevolg dat er een grote tros bijen hing op de plek waar de kast het voorgaande jaar had gestaan.pieter1

Ik neem aan dat het plaatsen in het voorjaar rond deze tijd was, want na die teelt is dit de tijd dat de volgende teelt zowat bloeit. Dan is het voor de tweede keer plaatsen van dat volk ongewenst daar het niet (voldoende) herstelt is na de eerdere plaatsing. Slechte bijen plaatsen maakt dat veel telers overschakelen op hommels.
Wat betreft terug vliegen naar de oude plek, na drie of vier maanden vliegt er geen bij terug.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 feb 2012, 15:48

A.A. Staals schreef:
Ik neem aan dat het plaatsen in het voorjaar rond deze tijd was, want na die teelt is dit de tijd dat de volgende teelt zowat bloeit. Dan is het voor de tweede keer plaatsen van dat volk ongewenst daar het niet (voldoende) herstelt is na de eerdere plaatsing. Slechte bijen plaatsen maakt dat veel telers overschakelen op hommels.
Wat betreft terug vliegen naar de oude plek, na drie of vier maanden vliegt er geen bij terug.
Misschien beter even informeren onder welke omstandigheden die Bijen geplaatst en herplaatst waren . En er zijn meer voorbeelden van dat Bijen na 14 weken hun oude standplaats weer herkenden .

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door p.zwartepoorte » vr 27 apr 2012, 21:33

bij mij op de moestuin en andere tuinen staan de aardbeien ook in bloei nu maar hopen dat de bijen erop vliegen dan hebben we een goed jaar :wink:
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Aardbeien

Bericht door p.zwartepoorte » vr 18 mei 2012, 09:47

bij mij op de moestuin complex vliegen de bijen masaal op de aardbeien maar me vraag is eigelijk geven die nectar of stuifmeel ?
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten