subsidie voor natuurlijke bestuiving

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door A.A. Staals » ma 04 apr 2011, 18:49

GMO (Gemeenschappelijke Markt Ordening) voor groente en fruit' EG-verordening nr. 1234/2007 en/of 1580/2007 regelt subsidies voor tuinders via de veiling.
Veiling ZON en Vers Direct subsidieren bestuiving van hommels en bijen.

The Greenery had de regeling voor bestuiving tot nu toe niet. Het volgende weekbericht week12/2011:
GMO Project Hommels: nu inschrijven!
Vanaf heden is het mogelijkom zich in te schrijven voor het GMO project 2.055 Hommels. De kosten voor de inzet van hommels voor natuurlijke bestuiving mogen in aanmerking worden genomen voor GMO. Kosten voor bijen maken geen onderdeel uit van dit project en blijven derhalve niet subsidiabel. etc.

Je ziet niet iedereen profiteert op de zelfde manier van deze subsidie omdat verschillende veilingen de regels anders toepassen. Het zou ook kunnen zijn dat The Greenery de hommel levaranciers willen bevoordelen echter ze benadelen hun eigen levaranciers de tuinders die onze bijen inzetten voor bestuiving. Het gevolg zal zijn dat wanneer de regeling niet wordt aangepast tuinders zullen overstappen naar hommels van wege financieel voordeel.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 apr 2011, 21:53

Hoi Ad,

ik ben totaal thuis in het bestuivings wereldje, maar mijn eerste (ongenuanceerde) reactie zegt dat dit niet deugt. Wat is er anders aan hommels dan aan bijen (in de bestuivings scene dan)??? En waarom niet de imker eens faciliteren die het al zo moeilijk heeft?

kan je misschien iets meer uitleggen over de GMO? Wie zitten erin? En speelt de overheid er ook nog een rol in? En kan de NBV wellicht een bemiddeldende rol spelen??? Die zou moeten opkomen voor het imkerbelang! Etc. Etc. Etc.

JP
JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door HeHo » di 05 apr 2011, 08:23

Hallo,

De GMO is een subsidie vanuit brussel.
Het is 50% van de kosten.
Na aftrek van administratie kosten ontvangt de teler 40% terug.
Alleen afzetverenigingen komen hier voor in aanmerking.
De bedragen zijn voor verbetering in de tuinbouw en dan betrekking hebben op milieu en of kwaliteitsverbeteringen van de producten.
Natuurlijke insecten inzetten, sorteerlijnen, laaddocks, verpakkingslijnen, koelcellen, heftrucks op electra enz enz.
In sommige landen komt de bestuiving van gewassen met groeihormonen tot stand.
Dus in dit kader is het logisch dat bestuiven met hommels of bijen de voorkeur heeft.
Dat er verschil zit in verschillende afzetverenigingen, zit in het feit waar die vereniging het geld aan wil geven.
Willen ze het geven aan gebouwen en sorteerlijnen,verpakkingslijnen of aan de bijen.
Het feit dat men kiest voor hommels en niet voor bijen kan komen dat er maar enkele hommel leveranciers zijn met nagenoeg dezelfde prijs.
En het aantal imkers heel groot met ieder zijn eigen prijs en werkmethode.
Misschien zou hier een taak liggen voor dit landelijk op te pakken.
Al acht ik de kans van slagen niet groot.
Ik heb als teler jarenlang subsidie ontvangen voor het inhuren van bijen.
Nu heb ik de bijen voor mezelf en ontvang ik geen subsidie meer.
Over oneerlijke concurrentie gesproken.
Een manier om dit op te lossen zou zijn dat je per ha een bedrag voor subsidie voor bijen of hommels in zou mogen dienen.
Per ha tomaten x aantal hommelvolken voor x bedrag
Per ha aardbei x aantal hommelvolken en x aantal bijenvolken voor x bedrag
enz enz
Voor iedere teler gelijke situatie en eerlijke concurrentie tussen hommels en bijen

Met vriendelijke groet Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 apr 2011, 09:02

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
En kan de NBV wellicht een bemiddeldende rol spelen??? Die zou moeten opkomen voor het imkerbelang! Etc. Etc. Etc.

JP
Gezien het verleden kun je dit wel vergeten .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door A.A. Staals » di 05 apr 2011, 09:06

HeHo schreef:Het feit dat men kiest voor hommels en niet voor bijen kan komen dat er maar enkele hommel leveranciers zijn met nagenoeg dezelfde prijs.
En het aantal imkers heel groot met ieder zijn eigen prijs en werkmethode.
Dit kan geen argument zijn want de veiling bepaald de regels/maakt afspraken.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door A.A. Staals » di 05 apr 2011, 09:12

Jaap v.Popering schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
En kan de NBV wellicht een bemiddeldende rol spelen??? Die zou moeten opkomen voor het imkerbelang! Etc. Etc. Etc.

JP
Gezien het verleden kun je dit wel vergeten .

Jaap v P
Jaap

Wie weet, misschien deze keer wel actie. Ik heb er vertrouwen in. Het niet hoeven betalen voor gezondheids verklaring voor bijen is ook door de NBV geregeld.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 apr 2011, 14:44

A.A. Staals schreef:
Jaap

Wie weet, misschien deze keer wel actie. Ik heb er vertrouwen in. Het niet hoeven betalen voor gezondheids verklaring voor bijen is ook door de NBV geregeld.

ad staals

Je hebt gelijk Ad , ,De hoop niet opgeven . Maar ik hoor een H.B. lid nog zeggen ; Onze leden zijn geen bestuivende imkers .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 apr 2011, 17:23

Je hebt gelijk Ad , ,De hoop niet opgeven . Maar ik hoor een H.B. lid nog zeggen ; Onze leden zijn geen bestuivende imkers .
Ik kan het me voorstellen van een HB lid. Feitelijk is dat zo. Het gros van de imkers (95%) is idd geen bestuivingsimker. Toch vind ik dit een verkeerd signaal van desbetreffend HB-lid. De NBV moet er voor ALLE imkers zijn: groot of klein, hobby of semi-professioneel, oud of jong, hoog- of laag opgeleid, Fries of Limburger.
Bovendien zet ik soms grote vraagtekens bij de vercommercalisering van de hommelteelt. Neem alleen al de grote hoeveelheden stuifmeel (met bijen geproduceerd!) dat wordt ingevlogen vanuit het buitenland en over de gehele wereld weer wordt gedistribueerd met de mogelijkheid van allerlei nare (bijen)ziektes. Bovendien zijn bijen in het bestuiven van bepaalde gewassen gewoon beter. En om een vlakdekkende bestuiving te garanderen is het handig dat er imkers hier en daar in den lande zitten. Ik geloof er niks van dat een commercieel hommelteeltbedrijf zich ook maar iets zal aantrekken van deze bestuivingsgarantie als imkers meer en meer gaan uitvallen. Genoeg redenen om ook imker te (blijven) subsidieren lijkt mij!!

Voorstel van Henk mbt een subsidiering van bijen- en hommelvolken per hectare lijkt me een hele goede zaak.
Mss kan er iemand op dit punt nog een voorstel indienen op de ALV? Ikzelf ben er niet. Ik zit in Polen.

JP

PS: Nog een klaagzang: april is voor mij altijd een hele druk tijd (en voor menig imker denk ik). Waarom niet februarie of begin maart?? Als de bijenvolken nog slapen? Zijn de alv altijd in april geweest??
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door A.A. Staals » di 05 apr 2011, 17:35

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Genoeg redenen om ook imker te (blijven) subsidieren lijkt mij!!
Dit is geen subsidie aan de imker,maar aan de tuinder. Het maakt dat de bijen niet meer kunnen concureren met hommels en op die manier de imker treft.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: subsidie voor natuurlijke bestuiving

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 apr 2011, 22:40

Hoi Ad,

idd. Zat er even naast. Het is idd een subsidie aan de teler die hiernaar veel vaker, zo niet altijd, voor hommels zal kiezen.

jp
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten