Vliegen van bloem naar bloem.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 26 aug 2011, 19:48

Er is (bijna) niets meer normaal, en de bijen doen ook niet meer wat ons verteld werd :o
Constateerde net in de tuin een bijtje pollen verzamelen op de teunisbloem. Dat is dus niet zo vreemd.
Blijft een prachtig gezicht.
Maar ze vloog niet naar "huis" maar naar de ernaast staande Echinacea.
Ook daar probeerde ze wat pollen mee te nemen.
Door de scherpe puntjes die aan die bloem zitten bleven de pollen van de teunisbloem hierop achter :o
:dance: Nieuwe kruisbestuiving :dance:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 aug 2011, 21:43

gerard.b.w.vos schreef: Constateerde net in de tuin een bijtje pollen verzamelen op de teunisbloem. Dat is dus niet zo vreemd.
Dan ben jij denk ik een van de eerste die dit heeft waargenomen . De stuifmeelkorrel van de teunisbloem is zo'n 150 micron groot en gevangen in een soort spinrag en hangt als ballast aan de pootjes van de Bijen .

Jaap v P

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door Bouna » za 27 aug 2011, 00:31

Het is dat ik Gerard ken, anders had ik hem voor geen goud geloofd.
Dit jaar heb ik de bijen ook op de kleine afrikaantjes zien vliegen en op de paarse vlinderstruik.
Ook dit had ik nooit geloofd als ik het niet zelf had gezien, want in voorgaande jaren heb ik ze nog nooit op deze bloemen waargenomen.
Maar dat is het mooie van bijenhouden; onze bijen hebben de lesboekjes niet gelezen, hooguit een keertje een krant. :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door semar » za 27 aug 2011, 12:47

zelfde hier, ik vrees dat schraalhans de oorzaak is,
bronnen die ze normaal negeren móeten ze nu wel benuten omdat de normale dracht erg tegenvalt ?

Vriendelijkie groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 aug 2011, 22:42

gerard.b.w.vos schreef:
Door de scherpe puntjes die aan die bloem zitten bleven de pollen van de teunisbloem hierop achter
Zou dit dan de echte oorzaak zijn ??? :think:

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 28 aug 2011, 09:48

Wanneer het niet BIJzonder was, zou ik het niet gemeld hebben.
De pollen van de teunisbloem zijn inderdaad groot en heel mooi.
Afbeelding
Na de landing op de Rode Zonnehoed - zoals die in de imkerpedia wordt genoemd - liep de dame over de punten van de bloem naar de gele pollenpuntjes op de uiteinden. ie punten zijn echt scherp en hoog(voor een bij dan!)
BIJ het wegvliegen bleven de pollen van de teunisbloem achter.
Afbeelding

In de imkerpedia staat vermeld dat P=0, en daar klopt dus helemaal niets van.
De bijen vliegen er flink op, soms ook wel met meerder op een bloem.
De kleur van de pollen is lichtoranje en zal daar binnenkort nog een preparaatje van maken. Kan ook verder nergens daar een plaatje van vinden.
Gebrek aan voedsel is hier (nu) niet meer.

Onvoldeoende dracht? Dracht misschien wel om om te foerageren is er nu meer dan zat met alles wat er bloeit.
Al die regen heeft er toch voor gezorgd dat er veel bloemenpracht is. In onze tuin tenminste wel!
Begin augustus was het heel erg, de raten waren totaal leeg, dus even flink gevoerd.
Nu zitten de ramen vol, een nog groot broednest voor deze tijd en een flinke rand darrenbroed.
En er moet nog meer dan de helft aan wintervoer bij?!?
Allemaal constateringen die andere jaren omstreeks deze periode toch niet voorkwamen.
En al lezen de bijtjes een enkele keer de krant,..... je weet, wat in de krant staat klopt vaak ook niet :lol:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 aug 2011, 10:56

. die punten zijn echt scherp en hoog(voor een bij dan!)
BIJ het wegvliegen bleven de pollen van de teunisbloem achter.

Ik reageerde hier op omdat de Bijen dit stuifmeel niet in hun daarvoor bestemde korfjes verzamelen , zij kunnen hier niets mee .Ik heb wel eens Bijen zien vliegen waar dit tot wel een centimeter lang onder de bijen hing . Het klopt wel dat zij dit verliezen ( maar de oorzaak is niet de scherpte van een bloen ( zelfs gewoon op de vliegplank kan je dit vinden ). De soorten van een vijftien jaar geleden lag er dan ook handen vol van voor de vliegplank en zelfs de kastbodem soms helemaal vervuild.

En er klopt wel meer niet in de drachtplanten gidsen .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vliegen van bloem naar bloem.

Bericht door Albert Stoter » zo 28 aug 2011, 12:15

gerard.b.w.vos schreef:In de imkerpedia staat vermeld dat P=0, en daar klopt dus helemaal niets van.
De bijen vliegen er flink op, soms ook wel met meerder op een bloem.
Hallo Gerard,
Jouw waarneming lijkt me voldoende reden om die waarde in Imkerpedia aan te passen. Welke P-waarde stel je voor?

Bij het opzetten van die drachtwaarden op Imkerpedia is uitgegaan van Koster's Plantenvademecum, maar op grond van eigen waarnemingen heb ik al vaker aanpassingen gedaan. Dus het moet steeds beter worden (met een :wink: naar Jaap van Popering).

Ik zal de zonnehoed in mijn eigen tuin ook wat beter in de gaten houden (maar dat zijn maar een paar planten, dus daar krijg je meestal geen goed beeld van).

Wat verloren stuifmeel betreft. Ik heb eens een video-opname gemaakt van bijen die op de vliegplank verloren stuifmeel aan het verwerken waren (het klompje werd allengs kleiner en kleiner).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten