europeese subsidie

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door p.zwartepoorte » di 22 nov 2011, 22:26

lex je woont gewoon in een verkeert land en dat is frankrijk :D kom gezellig weer in nederland wonen :wink: we zijn 1 keer op vakantie geweest in frankrijk nooooooooooit meer van me leven ga ik er heen wat ...... volk is het
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door semar » di 22 nov 2011, 22:33

goeienmoggel schreef:Paul,

In Nederland zijn veel beroepen "vrijgegeven" . Dat wil zeggen dat je zonder speciale diplomas of vergunningen het beroep van bijvoorbeeld Imker uit zal kunnen oefenen.
Eind van het jaar krijgen we allemaal de blauwe enveloppe met onze aangifte erin die je even mag invullen, je weet hoe dat werkt.
Imker je beroepsmatig, dan moet je dat opgeven. Imker je als hobby doe je dat niet. Doe je iets beroepsmatig moet je je inschrijven in de meest nuttelose instelling van ons land, de Kamer van Koophandel
Belazer je de boel loop je vanzelf een keer tegen de lamp.
Leuk en erg logisch.
Lex
ja, en kom maar niet in de bijstand want dan moet je dat ook als inkomsten opgeven.
alles van babyzitten tot het helpen van de buurvrouw, en je vrijwilligerswerk.
:(

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door jomme » di 22 nov 2011, 22:55

p.zwartepoorte schreef:lex je woont gewoon in een verkeert land en dat is frankrijk :D kom gezellig weer in nederland wonen :wink: we zijn 1 keer op vakantie geweest in frankrijk nooooooooooit meer van me leven ga ik er heen wat ...... volk is het
paul
Waarschijnlijk dachten ze dit ook van jullie :D

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door jomme » di 22 nov 2011, 23:05

goeienmoggel schreef:Jomme, ik begrijp je opmerking niet?

Lex
Had het op de opmerking van p.zwartepoorte ''we zijn 1 keer op vakantie geweest in frankrijk nooooooooooit meer van me leven ga ik er heen wat ...... volk is het ''

Nou ja, hangt ervan af waar de puntjes voor staan :D

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door jomme » di 22 nov 2011, 23:11

goeienmoggel schreef:Laten we bij de subsidie blijven, waar blijft die Poen??

Lex
Je hebt gelijk, het probleem met poen is dat degenen die hem ontvangen doen alsof hun neus bloedt :be9:

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door jossmits » wo 23 nov 2011, 08:45

Ik begrijp de opmerking niet dat je in frankrijk als hobbyimker maar 9 kasten zou mogen hebben. Je mag er net zoveel hebben als je wilt. Alleeen als je er meer dan 9 hebt dan telt men per kast afhankelijk van de regio waar je woont een bedrag per kast bij je inkomen bij. In mijn regio is dat voor 2011 7,50 euro per kast. Men neemt dus aan dat je per kast 7,50 euro over houdt. Als je kunt aantonen dat je minder over hebt gehouden, bijvoorbeeld doordat je veel sterfte hebt gehad, wordt ook dat geaccepteerd. Normaal gesproken kun je met meer dan tien kasten niet met droge ogen volhouden dat je aan de bijen niets hebt overgehouden.

Jos

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door jossmits » wo 23 nov 2011, 11:30

Mijn persoonlijke ervaring is dat het beginnen van een bedrijf in Frankrijknet gaat als in nederland, duitsland, de VS, de landen waar ik op dat gebied ervaring heb. Overal zijn vergunningen, etc nodig. Je moet dat verder ook een beetje filosfisch zien. Uiteindelijk dienen al die regels ertoe dat we niet plotseling naast ons huis een grote chemische fabriek krijgen.
Ik zou in een accountant ook niet al te veel vertrouwen hebben (ik heb die niet nodig, want ik denk dat ik op dat gebied zelf voldoende kennis heb). Ik had deze week een ervaring met een gepensioneerd nederlands echtpaar die door hun 'accountant' belachelijk slecht waren behandeld. De grap had ze over drie jaar wel ongeveer 4000 euro gekost, nog afgezien van het bedrag dat ze aan de 'accountant' hadden betaald.

Over de subsidie. In de eerste plaats is de europese subsidie voor de bijenhouderij maar een heel klein deel van de totale europese landbouwsubsidie (ongeveer 60 miljard).
In Frankrijk gaat een flink deel van de subsidie voor de imkerij naar de departementen. In de departementten vindt overleg plaats met de imkerorganisaties over de besteding. Dat kan dus per departement verschillend zijn. In het departement Dordogne is het zo dat een flink deel naar de GDSA gaat, dat is een soort cooperatie voor de gaeamenlijke behandeling van bijenziekten. Dit leidt ertoe dat imkers in dit departement de varroabestrijdingsmiddelen voor de helft van dekostprijs krijgen. Verder is er materiaal voor de bestrijding van de aziatische hoornaar van aangeschaft. De rest van het geld wordst besteed aan het inzaaien van braakliggende terreinen met voor bijen interessante planten.
Landelijk bestaat er verder nog een organisatie waar beroepsimkers een subsidie kunnen krijgen voor de aanschaf van zwermen.

Jos

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door marc » zo 27 nov 2011, 12:20

goeienmoggel schreef:Het maakt natuurlijk feitelijk geen verschil, of Jan - Piet of Klaas die poen opstrijkt, ook niet als Prof. Van Laer daar in België de dief is van die subsidie...
Iemand een 'dief' noemen is ongepast.
Het is gewoon zo dat de wetenschappelijke wereld heel veel invloed heeft op het in stand houden, het in een bepaalde richting sturen en het aandikken van het fenomeen 'bijensterfte'. Het gevolg daarvan is dat er wereldwijd enorme bedragen worden gereserveerd voor de bijensterfte. Het is allemaal erg zelfbedruipend, want het zijn diezelfde wetenschappers die daarna die subsidies naar zich toe halen voor allerhande onderzoeken of verenigingen die ze daarvoor speciaal hebben op gezet. Ze doen gewoon hun job.
goeienmoggel schreef:...Dat weten we niet maar zijn naam wordt genoemd en laat hem maar reageren...
Die mensen zijn slim genoeg om zich niet in fora onderwerpen te mengen. Daar hebben ze meestal vazallen voor om hen op de hoogte te houden en om hier en daar 'gerichte' publiciteit de wereld in te sturen.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: europeese subsidie

Bericht door Miles » zo 08 jan 2012, 19:09

http://www.franceagrimer.fr/Projet-02/0 ... .htm#appic
voor de subsidie in Frankrijk
In het kort, subsidie:
€8,- koningin
€20,- Complete (lege) kast
€30,- nieuw volk

materiaal 40% van bedrag HT

Zo kom je er wel met dat bedrag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten