Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door alfa vulgaris » wo 12 sep 2012, 23:30

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Het is opmerkelijk dat er nog niet meer verschillende hommels op de markt zijn. Dit zou met name komen doordat het lastig is om bijv. de akkerhommel te kweken. Bij de aardhommel lukt dit veel. Bijv. de akkerhommel zou veel geschikter zijn voor de aardhommel vanwege het kleine formaat. maar blijkbaar is dit nog steeds te lastig.
(knettergek van de schrijffouten)

Ik denk dat hier een eenvoudig antwoord op is.
De aardhommel bouwt volgensmij de grootste nesten met de meeste werksters en is vroeg in het jaar al bezig en kan geloof ik soms zelfs een 2e nest produceren binnen eenzelfde jaar.

Doen andere hommels niet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Hans van der Post. » do 13 sep 2012, 01:01

Dit het eenvoudige antwoord. :be2:
Het fabrieksmatig hommelvolkjes kweken gebeurd met hommel soorten van buiten Nederland.
De bedrijven kweken hommel koninginnen "aan de lopende band".
De bijenkoninginnen die moeten het luchtruim kiezen voor de paringen, dit gebeurd bij hommelkoninginnen op de grond.

Zo is het mogelijk dat in een "volière" geslachtrijpe hommel moeren worden losgelaten daar paren - maar een keer - en in winterslaap worden gebracht met lachgas of koelkast . - dit moet, anders gaat de hommelmoer geen eitjes leggen.
In de koelkast is wat gemakkelijker wat je kunt naar behoefte de in winterslaap zijnde moeren naar behoefte "wekken" om dan een volkje te laten stichten.

Om het proces van opkweek sneller te laten verlopen worden bij de hommelmoer een tiental honingbijen werksters die net uitgelopen zijn bij gedaan.
Stuifmeel komt uit elders van de wereld onder andere uit Braziel en honing is er in overvloed.
Als de volkjes ongeveer 200 werkster bevatten gaan ze de verkoop in.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 sep 2012, 08:25

Hans van der Post. schreef:
Als de volkjes ongeveer 200 werkster bevatten gaan ze de verkoop in.
Dan heb jij nog nooit zo'n volkje open gemaakt . Je moet heel blij zijn als je aan de helft komt.

De eenvoudige reden dat telers overgestapt zijn naar hommels is de bedrijfszekerheid van de levering . In Nederland zijn er al te veel bijenhouders geweest die goede volken beloofden , en kleine volkjes en zelfs helemaal niets leverden . Wanneer telers om de beloofde volkjes vragen , het antwoordt krijgen van ; Ik heb enkel wat dode volken , en de teler op het laatste moment iets anders moet regelen . zodoende is er heel veel verkwanselt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 13 sep 2012, 11:26

(knettergek van de schrijffouten)
Soms moet het effe snel snel. Tsjkak Tsjak. En vergeet ik na te kijken op spelfouten. Maar ze zijn eruit gehaald.
gr
JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door jawi » vr 14 sep 2012, 00:16

Hans van der Post. schreef: Om het proces van opkweek sneller te laten verlopen worden bij de hommelmoer een tiental honingbijen werksters die net uitgelopen zijn bij gedaan.
.
Wat doen die werksterbijen daar dan? kan me niet voorstellen dat die een nuttige bijdrage kunnen leveren. Als je jong zijn, dan bouwen ze toch voornamelijk raten? Daar kan een hommelkoningin toch niets mee? En heeft een hommelkoningin het juiste feromoon om eierleggende werksters te voorkomen?
Jan-Willem

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 sep 2012, 08:27

jawi schreef:
Wat doen die werksterbijen daar dan? kan me niet voorstellen dat die een nuttige bijdrage kunnen leveren. Als je jong zijn, dan bouwen ze toch voornamelijk raten?
Dat is niet om het proces sneller te laten verlopen ,maar bittere noodzaak .
De hommelkoningin moet net als bij de honingbij gevoerd worden , die jonge bijen vormen de hofstaat van de hommelkoningin . Een bijkomende zaak is dat elke dag stuifmeel handmatig in het volkje moet worden toegediend .

Je moet je voorstellen dat dit alles niet in natuurlijke omstandigheden gebeurt, maar in klimaatkamers met speciale verlichting .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door jossmits » vr 14 sep 2012, 08:51

Je kunt ook kijken op de site van de producent van hommels www.koppert.nl
Daar staan de verschillen voor bestuiving tussen bijen en hommels. Ook hoe groot een hommelvolk is dat door Koppert wordt geleverd.

Jos

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Nicolas Jacob » vr 14 sep 2012, 09:47

jossmits schreef:Je kunt ook kijken op de site van de producent van hommels http://www.koppert.nl
Daar staan de verschillen voor bestuiving tussen bijen en hommels. Ook hoe groot een hommelvolk is dat door Koppert wordt geleverd.

Jos
Beroemde hommelkweker in vlaanderen. http://www.biobest.be/bestuivingmain/1/

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 sep 2012, 10:20

Deze sites moet je niet als voorlichting , maar als één reclameblok zien .

Wat de Imkerij verzuimd heeft hebben zij opgepikt.

Ik zal er een ding uitlichten maar ik ga niet op alle suggesties in . Je hoort en leest vaak dat de Hommel veel vroeger , bij lagere temperaturen gaat vliegen . Nergens lees ik over het optimale bestuivings / bevruichtings ,moment van de bloem waarop bestoven moet worden . B.V Heel lang geleden onder glas de handbestuiving van de tomaat . Er was geen enkele tuinder die het in zijn hoofd haalde om s'morgens voor 10 uur te gaan trillen want dit had geen enkele zin omdat de bloem op dat moment niet ontvankelijk was voor bestuiving . Nu gaat men er prat op dat de Hommels al om 7 uur in de morgen vliegen ,zonder dat de bloem tot bestuiving of bevruchting komt , zulke zaken vergeet men voor het gemak te vermelden :o

En zo kan ik nog wel even doorgaan .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Nicolas Jacob » vr 14 sep 2012, 11:43

Waar mijn bijen staan op het fruit, zijn ze ook al aan het experimenteren met hommels weliswaar in open teelt.
Hoewel ik ervan overtuigt ben dat die hommel volkjes niet opgewassen zijn tegen sterke productiekasten in openlucht.

Maar als ik die vergelijkpunten zie: http://www.biobest.be/bestuiving/13/1/0/
Zijn er dan nog echt veel sterke punten hard te maken tegen de hommelvolken ?
Hoe kun je een fruitboer overtuigen om te blijven bij de honingbij en niet de overstap te maken naar de hommel ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten