Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 sep 2012, 12:07

Nicolas Jacob schreef:
Hoe kun je een fruitboer overtuigen om te blijven bij de honingbij en niet de overstap te maken naar de hommel ?
Ten eerste zijn zij al ,( ik denk ) een jaar of 10 met die tripel kastjes bezig

Ten tweede hoef je een fruitteler hier niet van te overtuigen maar hij weet dat . Een tripel kastje met enkele honderden hommels kan niet tegen een goed Bijenvolk met 20 a30.000 bijen op .
Maar het probleem is om constant goede en voldoende volken te bemachtigen . Het gebeurt veeeel te vaak dat op het laatste moment vertelt moet worden dat men om de een of andere reden niet kan leveren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Oude Essink » vr 14 sep 2012, 12:18

Er zijn meerdere elementen aan te dragen om aan bijen de voorkeur te geven als het om bestuiving in het fruit gaat; ik pik er één uit: de massaliteit. 30.000 vliegbijen in een goed ontwikkeld bijenvolk tegen over 300 hommels die bovendien niet bloemvast zijn. Ook de massaliteit aan bloemen die " het fruit" produceert wijst erop, dat deze plantensoort mikt op massaliteit bij de bestuiver. Ik vrees een beetje, dat soms gebrek aan kennis bij bijenleverende imkers de telers kopschuw maakt. De Economische belangen zijn groot en de teler kan zich geen misoogst veroorloven.

hennie oes iPad

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door depauws » zo 16 sep 2012, 09:37

Enkele jaren geleden kostte een hommelkastje 75-90€.
Thans is dit nog 25-30€. Een tripel kastje is natuurlijk duurder.
Redenen : bijkomende producenten hommels, prijzenslag, automatisatie hommelkweek.
Wat rekenen wij voor een bijenkast gedurende een maand?
Groeten
Silvain

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door m.kolsters. » zo 16 sep 2012, 10:50

Hennie schreef,
Er zijn meerdere elementen aan te dragen om aan bijen de voorkeur te geven als het om bestuiving in het fruit gaat; ik pik er één uit: de massaliteit. 30.000 vliegbijen.

Nu heb ik dit jaar deze ervaring met de fruitteler gehad,ik moest even bij hem langs komen.
Ik had geen bijen in de peren hoeven zetten, de hommels waren beter en goed koper volgens de voorlichter.
Maar na de bestuiving van de appels vertelde hij dat er volgend jaar geen hommels meer in de peren komen.
Ik heb hem verteld dat een kast met bijen 25000 meer doen dan al de hommels en dat 8 kasten het jaar eerder het heel goed hadden gedaan.
Ook kregen we een compliment dat we mooie grote bijen hadden, zo zijn wij zeer tevreden naar huis gegaan.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » zo 16 sep 2012, 14:21

depauws schreef:Enkele jaren geleden kostte een hommelkastje 75-90€.
Thans is dit nog 25-30€. Een tripel kastje is natuurlijk duurder.
Redenen : bijkomende producenten hommels, prijzenslag, automatisatie hommelkweek.
Wat rekenen wij voor een bijenkast gedurende een maand?
Groeten
Silvain
De prijs van een hommelvolkje zegt natuurlijk niets over de (on)mogelijkheden van bestuiven :oops: :roll: De prijs van het bestuivend insect is maar een schijntje van wat voor opbrengsten mogelijk zijn . Bovendien heeft de Hommelteelt misschien ook de lagelonenlanden ontdekt ????!!! :o

Het eerst waar men aan denken moet is ; Welke bloem/plant willen wij bestoven hebben ???? Er zijn zaden bij die een paar duizend euro per KG opbrengen , men moet dus wel ( zo men dit noemt ) beslagen ten ijs komen aangaande de mogelijkheden van bestuiven .

Er zijn planten die beter door : Honingbijen , Hommels , Vliegen , Kevers , Vlinders , Water , wind , Cleistogamie ( wordt de bloem bestoven voor dat hij opengaat ) . Het is niet verstandig om deze zaken door elkaar te gooien en bij een Hommelplant over de prijs van een Honingbijenplant te denken :think: , Alhoewel sommige planten op bepaalde tijden door div insecten bezocht worden , elke plant in zijn waarde laten , en niet door het verkeerde insect willen laten bestuiven . Wel kan men tegenwoordig wat aan de klimatologische omstandigheden doen B.V. Onder glas kan een plant die in de natuur door de ; Kolibrie "bestoven wordt welke taak nu door de Honingbij overgenomen wordt omdat men de nectarspiegel wat naar boven kan laten komen . Ook in de vollegrondsteelten gaat men steeds meer de waterhuishouding wat bijstellen .

Wie meer hierover te weten wil komen raad ik aan om eens een GOEDE Bestuivingscursus te volgen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 16 sep 2012, 22:46

Dag allemaal,

Ik ben even een paar dagen off-line geweest ivm met mijn werk (nu op de Dwingelose heide = een van mijn lievelingsheides).
Niettemin ben ik ben blij te zien dat er zoveel reacties zijn! Het is een goede zaak dat deze discussie nu eens gevoerd wordt!!!
Hieronder zal ik proberen op een aantal punten uit de discussie te reageren.
Wat de Imkerij verzuimd heeft hebben zij opgepikt.
Ook ik denk (ondanks dat ik helemaal niet in dit vak zit) dat (individuele!) imkers terrein verliezen omdat de imkerij verzuimd heeft genoeg tegenwicht te bieden (tegen telers en hommelproducenten). Het hangt van de kwaliteit (en vooral leveringszekerheid) van de individuele imker af indien een teler (nog) met honingbijen werkt.
Terugtrekken van de imker door bijv. bijensterfte werkt nou eenmaal tegen de betrouwbaarheid van de imker en werkt de overstap naar hommeltelers in de hand. Niet dat ik imkers wil vrijpleiten, maar de imker is op dit punt ook wel kwetsbaar (geworden) aangezien bijensterfte in principe niet volledig te controleren is. Overigens heb ik bij de open teelten gemerkt dat telers zelf al een slag om de arm nemen. Twee telers zeiden tegen mij dat ze zeker interesse hadden in mijn volken, maar dat ze in het voorjaar verder afspraken wilden maken als er zekerheid was over de uitwintering. Dat wil zeggen dat de telers met de wintersterfte al rekening houden. Dat lijkt me ook realistisch. Zelf was ik nu ook nog geen overeenkomsten aangegaan, maar pas in het voorjaar.
Voor de teelt in kassen ligt het anders. Daar moeten bestuivers ingezet worden en kan er niet worden gerekend op wilde bestuivers. Hier is niet leveren van bijen zeker geen optie. Bovendien speelt hier ook nog vele imkertechnische zaken een rol. Bijv. preparatie van een volk (aantal ramen, type kast, broed verhouding, voertoestand, ect.) naast (zoals Jaap terecht opmerkt) bestuivingstechnische (ontvankelijkheid, luchtvochtigheid, type insect, etc). Ik hoop dat er bestuivingsimkers van het forum hier (imkertechnische zaken) verder op in willen gaan.

Als het gaat om bestuivingstechnische zaken in de aarbeienteelt: bijv. de bloemvastheid van de honingbij (opmerking van HOE) zou daar een voordeel zijn. Op zich is die opmerking terecht. Een honingbij is vele malen bloemvaster dan een hommel. Maar in een kas maakt dat mijn inziens allemaal niet zo uit: in zo'n kas bevinden er toch alleen maar bloemen van aardbeien.
Het gaat misschien wat meer onwillekeuriger bij hommels, maar dat is het dan. En de massaliteit van de bijen komt in een kas niet tot zijn recht. Een week bewolkt weer, zoals komende week voorspeld! en er komt nauwelijks een bij uit de bijenkast. Geen bestuiving. Geen opbrengst voor de teler. In dit licht is het logisch dat een teler voor hommels kiest.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 16 sep 2012, 23:16

Ik zat afgelopen dagen te denken: in principe is de bestuiving door hommels in kassen gebaseerd op een atomatingserings proces en vooral op een wegwerpindustrie. Alles is zo'n beetje 'geautomatiseerd' en geoptimaliseerd in dat proces. Voorstander of niet, hommelproducenten zijn wel succesvol.
Het enige wat de fruitteler nog hoeft te doen is de handleiding te lezen, de kastjes te plaatsen en te openen en te sluiten (en bij delicten de producent te bellen). Doordat de volkjes op grote schaal worden geteeld en de telers alles zelf doet, kan het ook zo voordelig. Het is al eerder geschreven, maar een hommelvolkje kan worden aangeschaft voor 25 a 30 euro. Kan de imker ook niet 'automatiseren'? Ik snap eigenlijk niet goed waarom imkers geen stevige kartonnen kastjes leveren met (zachtaardige) bijen. De imker verzend de kastjes door DHL, de teler leest de handleiding, stelt ze op en opent de vlieggaatjes. De honingbijen bestuiven 10 weken en daarna wordt het volkje geexecuteerd door de teler. Er komt geen imker meer aan te pas in dit proces. Waarom niet? Svp nu niet allemaal over mij heen vallen. Dit is een serieuze poging om hier eens over te brainstormen.

gr
JP

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door petro » ma 17 sep 2012, 06:30

Ik val niet maar denk mee. :) Als je het doet zou ik als imker een statiegeld invoeren voor elk geplaatste kast.
Te ontvangen door de fruitteler na elke teruggave van een intact volkje,kan die dat zelf bepalen of hij dat wil of niet.
Het lijkt me een inmens werk (seizoens gericht)maar een gat in de markt.
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:de imker ook niet 'automatiseren'? Ik snap eigenlijk niet goed waarom imkers geen stevige kartonnen kastjes leveren met (zachtaardige) bijen. De imker verzend de kastjes door DHL, de teler leest de handleiding, stelt ze op en opent de vlieggaatjes. De honingbijen bestuiven 10 weken en daarna wordt het volkje geexecuteerd door de teler. Er komt geen imker meer aan te pas in dit proces. Waarom niet? Svp nu niet allemaal over mij heen vallen. Dit is een serieuze poging om hier eens over te brainstormen.

gr

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » ma 17 sep 2012, 07:44

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Kan de imker ook niet 'automatiseren'? Ik snap eigenlijk niet goed waarom imkers geen stevige kartonnen kastjes leveren met (zachtaardige) bijen. De imker verzend de kastjes door DHL, de teler leest de handleiding, stelt ze op en opent de vlieggaatjes. De honingbijen bestuiven 10 weken en daarna wordt het volkje geexecuteerd door de teler. Er komt geen imker meer aan te pas in dit proces. Waarom niet? Svp nu niet allemaal over mij heen vallen. Dit is een serieuze poging om hier eens over te brainstormen.

gr
De teler leest de handleiding. Is dat een beginners of gevorderde cursus? Bijen in de kas is iets anders dan een doos hommels.
De honing bijen bestuiven 10 weken.... en er komt geen imker aan te pas. Zo simpel is dat, maar niet heus.
Daarna wordt het volkje geexecuteerd door de teler. Dat is waarschijnlijk al vanzelf gebeurd.

Zoals Jaap zegt: Een goede bestuivingscursus volgen en hopen dat dat werkt.
Gister nog een verhaal over bijen bij bramen in de kas. Ongeveer als volgt:
Dit voorjaar, aantal grote volken (kasten) in de kas en slechte bestuiving. Leverancier was gediplomeerd bestuivings imker. Nu kleine kastjes die vol op hun werk doen. De teler en collega's verbazen zich hoe dat mogelijk is. Zo schaad de imker/imkerij zich zelf.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 17 sep 2012, 10:25

Hoi Petro en Ad,

leuk dat jullie reageren. Met statiegeld kun je het hele proces milieuvriendelijker maken. Maar het is natuurlijk de vraag in hoeverre de imker 100 km wil rijden voor een paar van die kastjes. Bovendien heb je kans dat er pesticiden inzitten.
De handleiding is 1 A-viertje met een aantal duidelijke regels :wink: . Ander wordt het te complex. Misschien nog een promofilmpje erbij. Zien is geloven.
Het voer tekort los je op door ze voer mee te geven. Natuurlijk: je zou daar uitgebreid mee moeten experimenteren om tot een optimale hoeveelheid te komen.
Zelf heb ik uitgebreid ervaring met kleine kirchainers. Die kunnen toch wel zo'n drie a vier weken met het standaard voervooraadje wat nu is opgenomen in het kastje. Dus op zichzelf moet dit mogelijk zijn. Over de executie heb ik ook wel ideeen.
Zoals Jaap zegt: Een goede bestuivingscursus volgen en hopen dat dat werkt.
Gister nog een verhaal over bijen bij bramen in de kas. Ongeveer als volgt:
Dit voorjaar, aantal grote volken (kasten) in de kas en slechte bestuiving. Leverancier was gediplomeerd bestuivings imker. Nu kleine kastjes die vol op hun werk doen. De teler en collega's verbazen zich hoe dat mogelijk is. Zo schaad de imker/imkerij zich zelf.


Ad dit is mij niet duidelijk:
Begrijp ik het dat jij er nu kleine kastjes hebt neergezet? Of de leverancier?
JP: zo te lezen helpt een bestuivingscursus ook niet....maar dat is sarcastisch bedoelt. Zal ongetwijfeld nuttig zijn.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten