Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 sep 2012, 10:34

Zojuist op de back knop gedruk (hele bericht foetsie :x )

Gisteren ben ik langs drie aarbeitelers (die er niet waren) gereden. Kwartiertje van de snelweg. Dus gemakkelijk.
Grote (nieuwe) of recente complexen. Ongelovelijk. Dat zijn nl. niet alleen aardbeifrabieken, het zijn ook hele dorpen met wooncomplexen waar Polen (of Oost Europeanen) verblijven. Het enige wat die kunnen zeggen was: 'boss?' En dat was genoeg.
Uiteindelijk heb ik geen boss kunnen spreken, wel met ze gebeld. De meeste van die complexen zijn nl. hermetisch afgesloten en na 15:00 is er niemand meer aan het werk.

Bij een teler heb ik een onfhankelijk voorlichter kunnen spreken. Hij wist mij te vertellen dat 'zijn' teler al jaren terug op hommels was overgestapt. Vele voordelen:

bijen vliegen minder snel uit (donker, lagere temepraturen, en hoge luchtvochtigheid!!)
bijen steken
duur!!!!!! imker moet per week worden betaald
contact met imker nodig
in het algemeen minder goede bestuiving
bijen zijn gevoeliger voor spuiten met bestrijdingsmiddelen. de boer moet meer tijd inruimen voor en na spuiten om bijen te plaatsen. Bij hommels is dat minder het geval.
jp: vervlieging van bijen door de openstaand ramen?
Etc.

Niet echt leuk om te horen als imker. Later zag ik al vanaf de snelweg de papieren hommel kastjes staan in de kassen. Jammer, maar de imker komt er zo lamngzamerhand niet meer aan te pas. De laatste teler die ik bezocht, had 1 bijenvolk staan in zijn kas en ook hommels. Bijen worden dus nog wel gebruikt. Dat is mss ook wel een goede combi: als het iets warmer is in de kas, geeft dit veel bestuivende honingbijen. Vandaar ook dat bijen zo nu en dan nog wel tijdens bloeipieken in het voorjaar worden ingezet.

Wie beaamt dit verhaalt? Graag reactie.
Is het nog zinvol om als imker aarbeitelers te benaderen?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 sep 2012, 10:39

Dan nog het volgende:

ooit heb ik gelezen over verwarmingsplaatjes in een bijenkast (bijenbijbel Schotman?) Heeft het zin om hiermee te gaan experimenteren. Ik kan me voorstellen dat dit extra veel vliegbijen oplevert. Broed hoeft minder warm gehouden te worden en dus vliegen bijen sneller uit. Wie heef hier ervaring mee?

Zonnepaneeltje, warmhoudpaneeltje, themostaatje en klaar is het.

gr
jp
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 sep 2012, 11:13

Ik ben vorige jaar bij een aarbeienkweker wezen kijken. In de kas inderdaad alleen Polen aan het werk (belachelijk...). Deze teler had hommels en bijen staan. De hommels met het voordeel dat ze bij kouder weer vliegen. Maar bijen hebben weer een ander voordeel: hommels zijn vrij lomp in de bestuiving: vliegen op een bloem, halen er wat nectar uit en zijn weer weg. Hierdoor is slechts een deel van de bloem bestoven. Een bij gaat netjes de hele bloem rond, zodat de hele bloem is bestoven. Gevolg: een aardbei die door een bij is bestoven in mooi rond, een aardbei die door een hommel is bestoven kan vreemde vormen hebben.

Het was toen een wisselend bewolkte dag en het gedrag van de bijen was goed zichtbaar: zon op de kast en vliegen, wolk voor de zon en ze bleven binnen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 sep 2012, 11:35

Naar het schijnt 'verkracht' een hommel de bloem (was de mening van sommige imkers vertelde de voorlichter)... Dat zou goed zo kunnen zijn. Maar goed het is ook een commercieel verhaal in deze. Stel als er 5% slechte vormen aanwezig zijn door hommels (heb ik overigens weinig zien hangen, maar ook niet echt op gelet), dan is dit wellicht nog geen probleem. Die worden gewoon geplukt voor de confituur. Al met al gaat dat niet veel uitmaken voor de teler, schat ik zo in. Bovendien kan een hommel vaak veel sneller bestuiven. Het aantal bloempjes wat een hommel bezoekt is veel groter per tijdseenheid. Ook is zij veel hariger en kan zij waarschijnlijk meer stuifmeelkorrels overzetten per keer/per tijdseenheid.

Het is opmerkelijk dat er nog niet meer verschillende hommels op de makrt zijn. Dit zou met name komen doordat het lastig is om bijv. de akkerhommel te kweken. Bij de aardhommel lukt dit beter. Bijv. de akkerhommel zou veel geschikter zijn voor dan de aardhommel vanwege het kleinere formaat. Maar blijkbaar is dit nog steeds te lastig.

Met name dat lichtprobleem is een probleem bij bijen. Ze blijven in de kast en vliegen dan niet (was gisteren ook zo bij die ene bijenkast waarover ik eerder sprak). Misschien dat daar toch iets aan te doen valt met kunstmatig licht. Maar je moet al heel veel licht hebben wil je zonlicht nabootsen. Lampen gaan vaak maar tot een gemiddeld vierde van zonlicht.

Verder stond die bijenkast ook erg laag. Op de grond. De aarbeien hangen hoog en beschaduwen de kast dan. Veel beter is om de kast veel hoger te zetten en boven de aarbeien, lijkt me. Technisch wel wat lastig. Bij de hommel kastjes wordt dat ook gedaan, maar niet in alle kassen zag ik. Bij volle zon kan dat mss. ook te warm zijn?? Wie wil zijn ervaringen hierover kwijt?
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op do 13 sep 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 sep 2012, 12:52

Bij de kas waar ik geweest ben stonden de bijen inderdaad boven de aardbeien, hoog in de kas (meer zon, warmer). De hommeldoosjes stonden onder de aardbeien. De kassen gingen regelmatig open en dicht, ik weet niet meer of het vervliegen van de bijen nou echt een probleem was

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2012, 15:01

Ik heb een keer een lezing gehoord van een aardbei keurmeester , en die ziet aan de vrucht of de aardbei door een hommel of honingbij bestoven is , de honingbij scoort een klasse hoger .
Het grootste struikelblok is dat vele bijenhouders zonder ervaring zich bestuivingsimker noemden en zich niet realiseren wat een misoogst de teler kost .

Mijn advies is dan ook ga eerst een goede bestuivingscursus , met ervaren leerkrachten volgen voordat je aan zulke projecten begint .

Telers haken ook af omdat men geen zekerheid heeft of de bijenhouder zijn volken tijdig kan leveren en of zijn volken dood zijn .

En bovendien naar ik verneem zijn de telers dat geouwehoer over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de media in relatie tot de Bijensterfte meer dan zat , en zijn de leveranciers van Hommelvolken wat gemakkelijker .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » wo 12 sep 2012, 15:34

Jaap v.Popering schreef:Ik heb een keer een lezing gehoord van een aardbei keurmeester , en die ziet aan de vrucht of de aardbei door een hommel of honingbij bestoven is , de honingbij scoort een klasse hoger .
Het grootste struikelblok is dat vele bijenhouders zonder ervaring zich bestuivingsimker noemden en zich niet realiseren wat een misoogst de teler kost .

Mijn advies is dan ook ga eerst een goede bestuivingscursus , met ervaren leerkrachten volgen voordat je aan zulke projecten begint .

Telers haken ook af omdat men geen zekerheid heeft of de bijenhouder zijn volken tijdig kan leveren en of zijn volken dood zijn .

Jaap v P
Jaap
Je slaat de spijker op de kop. Het het gebeurd/is gebeurd dat bijen die in het najaar voor de bestuiving van aardbeien gebruikt waren in februari weer werden geplaatst. Lege of bijna legekasten en geen reserve. Hierdoor hebben telersgroepen besloten geen bijen maar hommels te gebruiken. Recent (dit voorjaar) bij 'n courgette teler vlogen de bijen niet moest wachten op nieuwe, die uit de aardbeien moesten komen. Of een bestuivingscursus helpt is de vraag,je hebt praktijk ervaring nodig zodat je ook de argumenten van hommel levaranciers kunt ontkrachten. Klanten krijg je alleen door te laten zien dat je iets presteert geen betaling als niet goed bevlogen wordt. Wat ook belangrijk is, vraag niet de hoofdprijs. Pas de prijs aan aan wat de teler moet betalen voor zijn hommels.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2012, 17:13

A.A. Staals schreef:
Jaap
. Of een bestuivingscursus helpt is de vraag,je hebt praktijk ervaring nodig zodat je ook de argumenten van hommel levaranciers kunt ontkrachten.

ad staals
Ad je hebt gelijk . Aan een Leeraar die drie keer op een les terecht gewezen moet worden op zijn uitspraken heb je ook niets .

Jaap v P

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door petro » wo 12 sep 2012, 19:18

Een belangrijk punt ook is dat de bijen gehuurd moeten worden,de hommelvolkjes daarintegen worden gekocht.
Wat tevens de grootste reden is van het minder "lastig"doen door de hommelteler.
Petro

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » wo 12 sep 2012, 20:49

petro schreef:Een belangrijk punt ook is dat de bijen gehuurd moeten worden,de hommelvolkjes daarintegen worden gekocht.
Wat tevens de grootste reden is van het minder "lastig"doen door de hommelteler.
Petro
Als je als imker lastig doet hou je geen klanten. Klanten krijg je door mond op mond reclame.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten