Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » di 18 sep 2012, 13:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Voor Ad:
als je een jong klein volkje in opbouw plaatst in een kas (grootte:mini plus) met zeer veel voervooraad. De jonge K. kan dan eitjes liggen = open broed. Na drie weken komen de eerste bijen en de lege cellen kunnen weer worden belegd. Dan heb je bijna een aaneengesloten periode van 8 a 10 weken met open broed. Toch? Voorwaarde is wel dat er steeds voldoende voer aanwezig is.

jp
De volken worden niet geplaatst als jij een volkje in opbouw hebt. Ze worden geplaatst als de teler zijn gewas gaat bloeien. De eerste half december tot eind januari (aubergine) ; februari/ maart courgette en aardbei. Daar komt bij dat die volkjes niet doen wat jij zou willen dat ze doen in die tijd. Je verliest bijen (dat verlies kan erg groot zijn als de ramen van de kas open gaan en de bijen ook buiten vliegen), gaan pas groeien later in het voorjaar als ook stuifmeel van buiten binnen komt. Bijen zijn zuinig op voedselvoorraad, je moet het leggen stimuleren door wat te voeren. Een grote voorraad heb je du niks aan, vooral ruimte om te broeden telt. Volken die in het voorjaar een week of zes in de aardbeien hebben gestaan moeten weer een poosje aansterken om weer gebruikt te kunnen worden.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door marc » wo 19 sep 2012, 13:18

Ik woon toevallig in een echte aardbeistreek, zowel in open cultuur als in serres. Jaarlijks zeg ik neen tegen de telers die om bijen komen vragen, er zijn hier genoeg andere (betere) dingen in de streek.
Vorig WE kreeg ik een telefoontje van een teler om raad. Zijn vaste bijenleverancier was enkele maanden geleden overleden en hij had van diens uitverkoop 1 kast gekocht om verder te kunnen.
Die kast stond nu in zijn grote glazen aardbeienserre samen met 2 hommeldoosjes. Zijn vraag was waarom er toch geen bijen op de aardbeibloemen zaten ?
Omdat het een kennis is, ben ik zondagvoormiddag eens langs gereden.
Minutenlang hebben we met het oog over de aardbeistruiken getuurd en in de rijen gelopen op zoek naar elke insectenbeweging. Resultaat : buiten hommels geen beweging. Dan maar het laddertje bijgehaald en naar de bijen in de kast (op hoogte) gekeken. Door de warmte in de serre vlogen de bijen als gekken maar ze stegen op om de nokken van de serrestraten te volgen tot aan de zijwanden (30 m verder) waar de panelen open stonden voor verluchting/temperatuurregeling. 1 op 10 bijen kwam naar huis met gele pollen. We zijn dan buiten gaan kijken waar ze heen vlogen en zijn even met de wagen in die richting gereden. Na ongeveer 500m vogelvlucht van de serre vonden we een mosterdveld van een +/- 2 Ha waar veel bijen op zaten. De groenbemesters op de velden zijn hier dus een festijn voor de bijen maar een gesel voor de late aardbeientelers en de bestuivingsimkers die op de aardbei wat willen bij verdienen.
De kast zelf zat vol met bijen en was ook zwaaar (niet geslingerd dit jaar).
Er zijn nu eenmaal drachten die zo pover zijn voor de bijen dat je beter naar iets anders grijpt voor de bestuiving. Hommels gaan in dit geval bv. niet 500 m verder zoeken.
Kan je het de teler kwalijk nemen dat hij voortaan voor hommels kiest ?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 sep 2012, 17:58

marc schreef: Vorig WE kreeg ik een telefoontje van een teler om raad. Zijn vaste bijenleverancier was enkele maanden geleden overleden en hij had van diens uitverkoop 1 kast gekocht om verder te kunnen.

Kan je het de teler kwalijk nemen dat hij voortaan voor hommels kiest ?
Wel opmerkelijk is dat , toen die Bestuivings-Imker nog leefde het blijkbaar wel naar wens ging en na zijn overlijden niet meer . :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door marc » wo 19 sep 2012, 19:29

Interessante gedachte inderdaad, maar misschien kloeg hij ook wel tegen die imker en zoekt hij nu iemand anders.
De teler heeft alleszins momenteel een reden om te klagen over de bijen. De luiken dicht laten is geen optie, dat is allemaal volautomatisch geregeld voor het aardbeiklimaat binnen.
De imker had ook een standplaats voor 6 kasten buiten tussen de frambozen en de bramen die daar ook massaal staan. Uit ervaring weet ik dat de telers daar wel tevreden zijn over het werk van de bijen.
Ik weet eigenlijk ook niet of de teler al lang met aardbeien bezig is, de serre leek me nieuw, groot en vooral duur.
Jaap, denk je dat een bestuivingsimker (die naam waard) die vlucht naar het mosterdveld kan tegen houden ?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » wo 19 sep 2012, 20:08

marc schreef:Interessante gedachte inderdaad.
De imker had een standplaats voor 6 kasten buiten tussen de frambozen en de bramen die daar ook massaal staan.
Ik weet eigenlijk niet of de teler al lang met aarbeien bezig is, de serre leek me nieuw, groot en duur.
Denk je dat een bestuivingsimker (die naam waard) die vlucht naar het mosterdveld kan tegen houden ?
Als het gewas in orde is(voldoende water) zullen de bijen ook op de aardbeien vliegen. Er moeten wel voldoende bijen instaan, een op 1500m2. En zoals eerder gezegd,
mag een volk niet ingewinterd zijn en moet open broed hebben. Ook kan de teler iets gedaan hebben wat de bijen weerhoud op de aardbeien te vliegen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » wo 19 sep 2012, 20:22

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Trouwens, wat mij ontzettend lastig lijkt is om wat meer inzicht te krijgen in de wereld van bestrijdingsmiddelen. Er is denk ik een immens scala van middelen en een bestuivingsimker zal er toch iets van moeten afweten.
jp
Kijk eens bij Koppert/ neveneffectenlijst.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door marc » wo 19 sep 2012, 20:42

A.A. Staals schreef:
Als het gewas in orde is(voldoende water) zullen de bijen ook op de aardbeien vliegen. Er moeten wel voldoende bijen instaan, een op 1500m2. En zoals eerder gezegd,
mag een volk niet ingewinterd zijn en moet open broed hebben. Ook kan de teler iets gedaan hebben wat de bijen weerhoud op de aardbeien te vliegen.
ad staals
- voldoende water was er zeker, de gootjes druppelden over
- voorraad zullen ze zeker al genoeg gehad hebben, anderzijds duidt de grote vlucht op mosterdstuifmeel toch op open broed en een goede bestuivingsactiviteit
- ik weet niet wat de teler kan gedaan hebben dat de bijen weerhoudt op de aardbeien te vliegen en de hommels niet

Misschien dat ze bij een week regenweer verplicht worden op de aardbeien te vliegen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 sep 2012, 22:08

Hoewel Ad ervaring met Aardbeien heeft ( en ik niet ) wil ik toch enkele dingen doornemen

Ik citeer; Door de warmte in de serre vlogen de bijen als gekken maar ze stegen op om de nokken van de serrestraten te volgen tot aan de zijwanden .
Ik begrijp dat het volk boven het gewas staat ,misschien in de zon ?? Is het afgedekt met een stuk isolatiemateriaal om de hitte van de directe zonnestralen tegen te gaan ??

Ik citeer ;De kast zelf zat vol met bijen en was ook zwaaar (niet geslingerd dit jaar).
Is de honingvoorraad dusdanig dat er geen ruimte meer voor een broednest is ?? en zodoende gereed is voor de winter ???

Citaat ;- voldoende water was er zeker, de gootjes druppelden over
Ik neen aan van substraatteelt .Er zijn bepaalde rassen die veel overdrain moeten hebben voordat de bloem nectar produceert .

Citaat ;grote vlucht op mosterdstuifmeel toch op open broed en een goede bestuivingsactiviteit
Op stuifmeel vliegen heeft niets met bestuiving te maken , het stuifmeel wat tussen de haren zit bij het foerageren op nectar kan voldoende zijn voor een goede bestuiving .

Zoals Ad al schrijft , is er soms iets met het gewas niet goed , of een bespuiting uitgevoerd met een risicovol middel ??

Het zou ook zo kunnen zijn dat het volk veel te vroeg geplaatst is zodat het zich in het buitengebied ingevlogen heeft voordat de aardbeien in bloei stonden .


Zomaar enkele aandacht punten .

Jaap v P

ImkerijWestland
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 mar 2011, 14:39
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door ImkerijWestland » ma 24 sep 2012, 22:32

Wat een variatie aan reacties inzake dit onderwerp van zowel ervaren als onervaren imkers = leuk :D

Even wat opmerkingen die mij van het hart moeten:
Als het gewas "rijp" (stamper en meeldraden) is om bestoven te worden vliegen bijen. Hommels vliegen altijd ook als de bloemen niet bestoven kunnen worden.
Hommels knagen als er onvoldoende rijpe bloemen zijn, gaten aan de zijkant en proberen op deze manier bij de nectar te komen. Overbodig om te zeggen dat er dan geen
bestuiving plaatsvindt.
Bijen zijn bloemvast en de bijen die op dat moment ook daadwerkeijk op de aarbeien bloemen vliegen, blijven dat ook gedurende hun hele vlucht doen. Kortom er vindt alleen zinvolle bestuiving plaats.
Hommels vliegen bij meer wind als bijen; in de kas/serre heb je geen wind en is dus ook niet een valide argument.
Hommels vliegen bij lagere temperaturen; de temperaturen waarbij aardbeien in een kas geteeld worden zijn altijd boven de 12 graden C en dat is nu net de grenswaarde waarbij bijen in kassen vliegen (buiten in pincipe bij 7 graden C).
Bijen kunnen communiceren en vertellen elkaar waar meer waardevolle drachtbronnen te vinden zijn. Van de 40% bijen in de volk die daadwerkelijk fourageren, blijven er nog altijd een groot deel op de aarbeien vliegen en dat zijn in verhouding tot een hommeldoos altijd nog duizenden meer.

conclusie:
Hommels worden door de commerciele kwekers velen malen beter aan de man gebracht dan onze bijen, omdat hier een heel marketing systeem achter zit. Inmiddels zijn hommels ook goedkoper dan bijen. Hommels koop je rond de €35,- en kan je gedurende 10 weken (afhankelijk van de teelt) gebruiken. Het is wel zo dat er tijdens de bloei hommeldozen bijgezet moeten blijven worden.
De vele hobby imkers kunnen geen leverbetrouwbaarheid waarborgen. Het ene jaar kan je als kweker volop bijenvolken huren en het volgende jaar zijn ze dood. Hierdoor krijgt het image van de serieuze bestuivingsimkers een behoorlijke deuk. Telers/kwekers kunnen het onderscheid niet maken tussen hobby imkers en bestuivingsimkers.

De huidige gebruikte chemische middelen in de groente- en fruitteelt is nog maar een schijntje van hetgeen in het verleden is geweest. De gebruikte middelen zijn bij de meeste bedrijven integreerbaar (= geeft geen schade aan bestuivers en andere biologische bestrijders) omdat er bijna geen telers meer zijn die alleen chemie gebruiken.

Kortom hobby imkers als je aan bestuiving denkt te kunnen gaan doen, realiseer je dat de teler en zijn medewerkers van hun gewas moeten leven en er geen ruimte is voor fouten te wijten aan de bestuiving. Bestuiving is een zeer complexe materie, zeker in kassen, dus doe dit alleen als je zeker bent van je zaak. :naughty:
Begrijp mij niet verkeerd, ik wil niemand afschrikken maar alleen waarschuwen.

PH, EC, relatieve luchtvochtigheid, vochtdeficit = iets anders dan het voorgaande, bestrijdingsmiddelen, lux van de assimilatie belichting, instelling van de zwavelverdampers, temperatuur, aantal beurten per etmaal, etc. allemaal zaken die invloed kunnen hebben op de bestuiving buiten de bijen om.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 25 sep 2012, 00:26

Allemaal toffe berichten idd:).

Was het niet Maarten (imkerijwestland)?

Ik zal binnenkort nog wat aardbeifoto's hier erop gooien in kas en buitenteelt. En ook inhoudelijk nog wat proberen bij te dragen. Verder zat drie weken geleden buiten de planten tsjokvol met aardbeien (in open veld). Ik neem aan dat dat nu snel verandert. Slecht einde van het aarbeienseiszoen.

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten