Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 sep 2012, 10:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dag allemaal,

Ook ik denk (ondanks dat ik helemaal niet in dit vak zit) dat (individuele!) imkers terrein verliezen omdat de imkerij verzuimd heeft genoeg tegenwicht te bieden (tegen telers en hommelproducenten).
Ik wil op enkele zaken mijn visie geven.

De Imkerij heeft dit niet verzuimd , maar verkwanseld :shhh: en in de tijd dat de H.B. leden het standpunt , en de uitspraak deden van ; Onze leden zijn geen bestuivende Imkers : maar wel de dikste vinger in de pap vanwege het groter aantal leden .

Ook aangaande de Bijensterfte is er heel veel misgegaan , ik denk maar aan dat er voldoende grotere Imkers zijn die daar wel me overweg kunnen , en een minimale uitval hebben .Verder is het weinig zinvol om op zo'n forum een ( bestuivingscursus ) te geven omdat je op afstand geen adviezen kunt geven . Ik noem een voorbeeld ; Lavendel of Violen onder glas het ene jaar geven die planten wel stuifmeel , het volgend jaar reken je daar weer op en dan ontbreekt het daar weer aan , een volk moet zo nodig gedurig bijgesteld worden .

Jij noemt aardbeien . Hebben wij te maken met veelal substraatteelt en dan is dit ook weer afhankelijk van het ras wat geteeld wordt . Dat de massaliteit in een kas niet tot zijn recht zou komen en de Honingbijen met donker weer niet vliegen klopt natuurlijk niet ,dit is afhankelijk van het moment waarop de plant nectar produceert , zelfs buiten heb ik de Bijen in het donker zien vliegen . Jij vergeet dat het klimaat onder glas anders is zowel temperatuur als luchtvochtigheid . Nee de tuinders zijn om die reden niet overgestapt op de Hommel .

In de Hommelbestuiving wordt heel vaak bestuiving verkocht , wanneer de teler er te weinig ziet vliegen worden er doodleuk een aantal ( naar behoefte ) volkjes bij geplaatst en na gedane arbeid op één hoop gegooid en de brand er in .


Ook de ervaring die Ad Staals schrijft , komt voor in vele variaties .


Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 sep 2012, 10:46

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
. Bovendien heb je kans dat er pesticiden inzitten.
.


Waarom zouden die er in zitten .???? Wanneer je Bestuivings- imker wil worden zul je toch op een andere manier moeten gaan denken .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » ma 17 sep 2012, 14:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi Petro en Ad,

leuk dat jullie reageren
Maar jammer dat je de reactie niet begrijpt.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 17 sep 2012, 21:09

Hoi Ad,

ik begrijp je reactie heel goed!, maar misschien zint mijn reactie jou helemaal niet :wink:. Ik probeer alleen maar om meer duidelijkheid te scheppen in dezen. In ieder geval voor mezelf en wellicht hebben anderen er ook wat aan. En wat is er mis mee om eens wat ideeen te lanceren? Misschien kan de bestuivingsimkerij deze wel goed gebruiken.
Verder wil ik heel graag bij je langs komen binnen kort (ook bij Jaap) en dan hoop ik veel kennis op te doen.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 17 sep 2012, 21:39

Waarom zouden die er in zitten .???? Wanneer je Bestuivings- imker wil worden zul je toch op een andere manier moeten gaan denken .

Ik ga ervan uit dat bijv. in de reguliere aardbeienteelt nog steeds bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Dat is mij ook verteld door een onafhankelijke voorlichter (zie in vorige berichten). De bijen mogen dan ook niet vliegen. Grote kans dat honingbijen in zulke teelten ook bestrijdingsmiddel mee in de kast nemen. Niet dat per se dat dat erg is, maar van zulke volken kun je beter bijv. niet meer honing oogsten lijkt me met oog op contaminatie. Maar als de bijen dan toch worden geexecuteerd dan is dat probleem ook opgelost.

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 sep 2012, 21:59

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Maar als de bijen dan toch worden geexecuteerd dan is dat probleem ook opgelost.

gr
Dit is nieuw voor mij . :o

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 17 sep 2012, 22:04

Ik denk al op een andere manier :wink:
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jaap v.Popering » ma 17 sep 2012, 22:43

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik denk al op een andere manier :wink:
Dan kunnen wij verder gaan . :)

Hoewel ik geen enkele ervaring met het bestuiven van aardbeien heb kan je er inderdaad van uitgaan dat in het merendeel van de gewassen die bestoven moeten worden een minimale hoeveelheid aan gewasbeschermingsmiddelen gebruikt worden . Het is toch wel begrijpelijk dat hier ( zo mogelijk ) geen middelen gebruikt gaan worden die schadelijk zijn voor hun werknemers ( Bestuivers ) . Ook een teler is er zich terdege van bewust dat elke dag dat er geen bevlieging van hun gewas plaatsvindt ook geen bestuiving , dus ook geen opbrengst , waar hij van leven moet .Bij de schadelijke middelen voor Bijen zit een repellerend middel in zodat de Bijen dit gewas ook niet bezoeken , wat denk je wel wanneer een bepaald gewas een dag of tien niet bevlogen wordt ,wat dat aan opbrengst verlies kost .

Ik zou best willen weten waar jij nog een onafhankelijke voorlichter vandaan haalt .

Tot slot denk ik dat je bij Ad moet zijn voor aardbeien honing :whistle: :wink:

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door A.A. Staals » di 18 sep 2012, 08:07

Jaap v.Popering schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik denk al op een andere manier :wink:
Dan kunnen wij verder gaan . :)

Tot slot denk ik dat je bij Ad moet zijn voor aardbeien honing :whistle: :wink:

Jaap v P
Als je bijen houd voor bestuiving, moet je inderdaad anders denken: als een bij. :o
Aardbeien honing Jaap je denkt toch niet dat je een dubbelle opbrengst hebt, honing en bestuivings vergoeding. De meeste teelten moet je zowat wekelijks met de kan suiker langs omdat die gewassen geen of te weinig nektar leveren om het volk aan de gang te houden. Geen open broed geen bestuiving. Dus niet kastje plaatsen en tien weken weg wezen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bestuiving (aardbeien): den imker verliest terrein

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 sep 2012, 11:36

Jaap,

die onafhankelijke voorlichter kwam ik tegen in een aardbeienbedrijf op de grens van NL-BE. Hij zat bij een NL bedrijf en had nog 1 Belgische teler. Hij zat (al jaren zo te zien) in een klein kamertje van een van de kassen achter zijn computer. Op papier is zo'n voorlichter onafhankelijk. In de praktijk zullen dergelijke grenzen misschien wat minder strak zijn. Niettemin heeft hij mij veel uitgelegd. Hij zei ook dat de teler natuurlijk rekening houd met zijn bestuivers (om dezelfde redenen die jij noemt):de teler moet echt plannen waneer hij spuit (ben vergeten met welke middelen) en wanneer de betsuivers komen/vliegen. Bijen schijnen daarin meer tijd nodig te hebben voordat ze kunnen vliegen.
Trouwens, wat mij ontzettend lastig lijkt is om wat meer inzicht te krijgen in de wereld van bestrijdingsmiddelen. Er is denk ik een immens scala van middelen en een bestuivingsimker zal er toch iets van moeten afweten.

Voor Ad:
als je een jong klein volkje in opbouw plaatst in een kas (grootte:mini plus) met zeer veel voervooraad. De jonge K. kan dan eitjes liggen = open broed. Na drie weken komen de eerste bijen en de lege cellen kunnen weer worden belegd. Dan heb je bijna een aaneengesloten periode van 8 a 10 weken met open broed. Toch? Voorwaarde is wel dat er steeds voldoende voer aanwezig is.

jp
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten