Kersen in bloei

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 apr 2013, 19:35

Ik was eigenlijk wel een beetje in mijn veren geschoten, aangezien de beste man vorige keer al een grote korting heeft gekregen.
En dan waren er nog een aantal ergenissen. O.a. zo had ik alles keurig op mail gezet en enkele malen gevraagd om een bevestiging maar waar naar ik kan fluiten. Etc.

Ik ben toch met deze teler in zee gegaan omdat ik ervaring wil opdoen met bestuiving (in tunnels). Maar het had niet veel geshilt of ik had hem opgebeld en jullie advies gevolgd.

gr.

PS heb nog een teler die wel erg enthousiast is en keurig de adviesprijs betaalt. Overigens reken niks voor vervoerskosten.
JP

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door jan o. » wo 17 apr 2013, 08:38

Bereken zelf alles eens goed door ook je reiskosten want in de kas zul je toch regelmatig moeten gaan kijken en kasten omwisselen ivm terugval van de volken.
Laat de teeler je voorwaarden tekenen om problemen voor je zelf te voorkomen en houd de adviesprijs aan want ga je er onder zitten dan heb je ook je collega imkers mee.

gr jan

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 apr 2013, 10:01

Bereken zelf alles eens goed door ook je reiskosten want in de kas zul je toch regelmatig moeten gaan kijken en kasten omwisselen ivm terugval van de volken.
Laat de teeler je voorwaarden tekenen om problemen voor je zelf te voorkomen en houd de adviesprijs aan want ga je er onder zitten dan heb je ook je collega imkers mee.

gr jan
Ik hoef er niet van te leven, maar wil er zeker ook niet bij inschieten.
Een andere motivatie is dat ik liever niet teveel honing wil. Want honing is veel werk (en administratie) en daar zit ik niet op te wachten. 100 kg per jaar is voor mij meer dan zat. Het probleem is dat ik regelmatig verhuis en elke keer weer een nieuwe klantenkring moet opbouwen en dat kost tijd. Als je 5 jaar op dezelfde plek woont is dat anders. Indien ik dus aan bestuiving doe heb ik minder honing maar toch een verdienste.

Maar sluit me volledig aan bij jullie dat het beste is om zoveel mogelijk aan de adviesprijs te houden (daar ben ik inmiddels ook achter). Dat is een goede richtlijn en is ook zeer duidelijk naar de teler toe. Maar goed er zijn altijd telers die proberen ...
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 apr 2013, 13:16

Vanochtend zeer vroeg opgestaan en de bijen in de aanhanger geladen. Gistermiddag (winderig en koud) nog enkele volken nagekeken en de reisriemen er alvast omgedaan. Daarbij had ik nog pech! Een groot volk heeft wel een K. maar die legt geen eieren. Ik kom daar in een apart onderwerp nog over te spreken. Dus moest ik een ander volk selecteren. Van het nieuwe geselecteerde volk had de simplex binnenbak niet de goede maat (ooit gekocht en blijkbaar te nauw) en naar wikken en wegen heb ik gisteren besloten om dat volk nog maar om te zetten in een nieuwe kammer. Ik heb geen zin dat de K. wordt geplet in de toekomst door een te nauwe raamafstand. De bak gaat nu de kachel in! Al met al is zoveel omprutsen in de volken niet ideaal. Bovendien valt de groei mij tegen van de volken. De grotere volken krijgen nu wel flinke planken broed, maar het broed van de kleinere volken is nog niet over de gehele lengte van de het broedraam. Er zijn nog bijna geen jonge bijen geboren.

Bij aankomst kwamen de Polen met spuittoestellen mij tegemoet. Die spuitten urenlang per dag. De teler heeft mij de plek aangewezen in de verschillende tunnels. De tunnels zijn iets van 200 meter lang. Ik had 6 en 10 ramers mee. Voor de tien ramers had ik beter een steekkarretje mee kunnen nemen. Al met al heb ik meer dan 1 km met een kast gelopen. Je hebt je workout voor vandaag al gehad zei de teler:lol: .
De teler heeft bij elke kast een stukje wegwerkverkeerslint geplakt voor de orientatie. Hier en daar bloeiden er al behoorlijk wat bloemen. Na het weekend zullen het allemaal bloemen zijn volgens de teler. Echter het gaat weer vriezen en dan worden de tunnels gesloten (en de bijen dan?) en natgesproeid. Volgens de teler beschermt het laagje water tegen de vorst. Hier en daar hebben de aradbeien nog veel bladluis en hiervoor zal de komende dagen voor worden gespoten met een bijenvriendelijk middel.
Sommige kasten vlogen al wat...de bijen stootten tegen het plastic. Poink, poink. Dat is wel even slikken voor de imker. Je denkt dan als dat maar goed komt. Bovendien zijn er zoveel tunnels....dat je denkt vinden bijen ooit de juiste tunnel terug? Allemaal vragen... de praktijk zal ze beantwoorden.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door semar » za 20 apr 2013, 10:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Van het nieuwe geselecteerde volk had de simplex binnenbak niet de goede maat (ooit gekocht en blijkbaar te nauw) en naar wikken en wegen heb ik gisteren besloten om dat volk nog maar om te zetten in een nieuwe kammer. Ik heb geen zin dat de K. wordt geplet in de toekomst door een te nauwe raamafstand. .
het kan dat de binnebakken van de ene leverancier niet in die buitenbakken van de andere passen bij simplex.
heeft niet zoveel met de raat afstand maar met de houtdikte te maken.
je kunt bijen trouwens ook in alleen de binnebakken houden (spreek uit eigen ervaring op dit gebied).

kijk even of het niet aan de houtdikte ligt, zonde om goed `noodmateriaal´in de kachel te gooien?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door jan o. » za 20 apr 2013, 15:24

Goedendag ,

Hopelijk leest de teler dit niet want u geeft aan dat u volken niet optimaal zijn en u niet veel ervaring heeft met bijen in tunnels .
Mocht de oogst tegen vallen/mislukken dan kan u misschien aansprakelijk worden gehouden en dat kan heel veel geld kosten gezien u aangeeft dat er medewerkers rondlopen.
Uit voorgaande berichten ging het al moeizaam met het ondertekenen van de voorwaarden dan denk ik meteen aan een teler met ervaring dus pas op.
Denk er eens over na om een bestuivings cursus te volgen .

gr Jan

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 apr 2013, 12:02

Beste Jan,

ik wil uw reactie ten zeerste tegenspreken. De volken die ik in de tunnels heb geplaatst bezitten allemaal 6 ramen bijen of meer, een goede vitale koningin, varierend van 2 tot ca. 4 a 5 ramen broed. Meer was ook niet mogelijk gezien de zeer late ontwikkeling van dit voorjaar. Het volk met een K. zonder eileg heb ik natuurlijk niet geplaatst.
Alles staat overigens achter gezien dit late voorjaar, ook de aardbeien. De teler vertelde mij dat vorig jaar de oogst al volop aan de gang was rond deze tijd.
Ik heb de teler een standaard contract laten ondertekenen. Hierin staat dat hij mij niet aansprakelijk kan stellen voor inkomstenderving. Verder was de teler tevreden over de volken en ben ik zeer stipt geweest met het tijdstip van plaatsing. Ik ben ook van plan om iets vaker te controleren dan de bedoeling is, zodat ik eerder kan bijsturen als het toch misgaat bij een volk. Overigens klopt uw opmerking: de teler heeft al meer dan 30 jaar aardbeien en is dus zeer ervaren.
Het is natuurlijk evident dat je eens moet beginnen met iets. Eens is de eerste keer. Ik hoop dat ik na afloop ook weer iets wijzer ben geworden op dit vlak.
Ik plaats deze bijdrages hier zodat andere potentiele (bestuivings) imkers er wellicht ook iets aan hebben en we ervaringen kunnen delen. Het zal ook niet alleen maar een 'good to tell story' zijn. Fouten en bedenkingen mogen er ook zijn.

Dank overigens voor uw betrokkenheid die ik meen te lezen in uw reactie.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 apr 2013, 12:11

Nog aanvullend op de vorige bijdrage:
mijn 'angst' zijn toch de bestrijdingsmiddelen. Zo hebben de teler en ik een behoorlijke uitbraak van luizen bij sommige planten waargenomen en daarvoor gaat ie nog 1 a 2 keer (alle planten) bestrijden met een middel (o.a. Calypso wat door de teler als niet schadelijk voor bijen werd aangeduid, cq. bruikbaar/toegelaten wanneer er bestuivers zijn). Op dat moment zei dat mij niks (ik weet niet al die namen uit mijn hoofd). Maar bij herlezen op het forum lees ik dus dat dat een van de neonicotinoiden is (Thiacloprid; 14 µg is dodelijk voor bijen).
Dan is er nog grote kans dat er een paar keer wordt bestreden komende 6 weken met verschillende middelen voor andere ziektes totdat de vruchten te groot zijn er niet meer mag worden bestreden. 'Voordeel' van een ervaren teler is dat ie met de schadelijke effecten op bestuivers min of meer mee bekend is en dergelijke telers hier rekening mee houden (hoop ik).

gr.
JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door HeHo » zo 21 apr 2013, 15:18

Mooie test zou ik zeggen.
Als blijkt dat jouw volken komende winter overleven ligt het in ieder geval niet aan calypso.
Als de teler niet tijdens de bijenvlucht spuit komt het goed.

Groetjes Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 apr 2013, 15:53

HeHo schreef: Als blijkt dat jouw volken komende winter overleven ligt het in ieder geval niet aan calypso.
En wanneer zij wel dood gaan ook niet . :think: :whistle:

Calypso is een middel ter bestrijding van zuigende en bijtende insecten als luizen, wittevlieg, cicaden, bladvlooien en insecten zoals wantsen en kevers. Calypso is zowel bij een gewasbespuiting in de land- en tuinbouw alsmede bij een druppelbehandeling op substraat (bijv. steenwol) volledig veilig voor bijen en hommels. Er is geen enkele invloed op de overleving, het gedrag van bijen en hommels of de ontwikkeling van het broed. Met name voor gewassen waar bijen en/of hommels gebruikt worden voor de bestuiving, zoals tomaten, is dit van groot belang.

Calypso behoort, evenals Admire, tot de chemische groep van de chloronicotinylen.

Werkingsspectrum
Calypso is een systemisch insecticide. Het wordt door het blad van de plant opgenomen. Vanuit het blad vindt geen transport plaats naar andere bladeren. De werkingssnelheid en -duur wordt mede bepaald door de activiteit van het gewas. Calypso is systemisch via de wortel indien het gewas op een substraat zoals steenwol staat. In deze situatie vindt er opname en transport plaats naar de bladeren. In tegenstelling tot Admire is toepassing in grondsubstraten niet mogelijk. Mede daardoor wordt in het algemeen voor Calypso de voorkeur gegeven aan een toepassing via gewasbespuiting. Ten aanzien van nuttige insecten is het profiel van Calypso gunstiger dan van Admire.

Jaap v P :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten