Kersen in bloei

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 mei 2013, 22:15

Ad,

Ik heb ze de zondags en de maandags gecontroleerd. Toen wel wat speeldoppen gezien (maar niet belegd) zo goed als ik heb kunnen zien. Woensdag heengebracht en kunstraat gegeven wat allemaal volledig is uitgebouwd! 8 dagen later opgehaald. 2 dus toch gezwermd. Bij redcellen had ik geen uitbouw van kunstraat verwacht.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door A.A. Staals » za 11 mei 2013, 09:34

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

Ik heb ze de zondags en de maandags gecontroleerd. Toen wel wat speeldoppen gezien (maar niet belegd) zo goed als ik heb kunnen zien. Woensdag heengebracht en kunstraat gegeven wat allemaal volledig is uitgebouwd! 8 dagen later opgehaald. 2 dus toch gezwermd. Bij redcellen had ik geen uitbouw van kunstraat verwacht.
JP
Je zegt gesloten doppen en geen eitjes, d.w.z. de koningin is drie dagen weg. Als het volk eitjes in koninginnencellen had zoude deze nog maar net gesloten zijn en zouden er bovendien nog eitjes zijn. Moeten er dus koninginnendoppen geweest zijn met larven, koning vertrekt zelden voordat er gesloten doppen zijn (dit gebeurd meestal pas na enkele keren doppen breken).
Hoe oud waren de kleinste larfjes? Bij redcellen kun je ook uitgebouwde raat verwachten. Was er iets van je kunstraat belegd?

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kersen in bloei

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 11 mei 2013, 12:58

Hoi Ad,

Leuk dat je reageert en dat we terug analyseren.
Idd. de K. is zeker meer dan drie dagen weg. Het stadium van larfjes heb ik niet heel goed op gelet: ik denk iets van 5 of 6 daagse larfjes. Maar nogmaals niet goed gecheckt.

Ik begin te twijfelen. Het zou kunnen zijn dat met reizen naar de kers de K. is omgekomen, alhoewel het reizen wel op een nette manier is gebeurd.
Ik dacht (met al mijn kennis :wink: ) dat ze met red-cellen ook niet uitbouwen. Maar ik kan hier prima mis mee zitten (want ik dacht dus: omgekomen K, geen uitbouw van kunstraat).
Volgens mij is er in de kunstraat in die 'gezwermde' volken helemaal niet gelegd, zover ik me kan herinneren. In ieder geval veel zal het niet zijn geweest.

Groet,
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten