Bosbessen en steward

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bosbessen en steward

Bericht door HeHo » vr 19 apr 2013, 10:23

Ik vernam van een bosbessenteler ( kasteelt ) dat hij na een bespuiting met steward na drie dagen de hommels opgesloten te hebben toch de gehele volken verloren had.
Dit middel was voor het eerst dit jaar toegelaten voor bosbessen.
http://www.koppert.nl/producten/bestuiv ... /tripol-1/
Wat doet dit middel met bijen ?????? na 3 dagen

Gevaarlijk voor hommels. Verwijder of bedek hommelkasten tijdens het gebruik van het product en gedurende 3 dagen na de behandeling

Let op: dit middel kan mogelijk schadelijk zijn voor honingbijen in kasteelten. Raadpleeg uw leverancier van honingbijen over het gebruik van dit middel in combinatie met het gebruik van honingbijen en over de in acht te nemen wachttijden.

Voorkom dat bijen en andere bestuivende insecten de kas binnenkomen door bijvoorbeeld alle openingen met insectengaas af te sluiten.

Let op: dit middel kan schadelijk zijn voor natuurlijke vijanden. Raadpleeg uw leverancier van natuurlijke vijanden over het gebruik van dit middel in combinatie met het gebruik van natuurlijke vijanden.


groetjes Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door Jaap v.Popering » vr 19 apr 2013, 11:39

HeHo schreef: ( kasteelt ) na drie dagen de hommels opgesloten te hebben toch de gehele volken verloren had.

Welke Imbeciel sluit er nu Bijen drie dagen op onder glas , dan vraag je toch om problemen .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door HeHo » vr 19 apr 2013, 13:57

Hallo Jaap,

Ik hoop dat je het woordje imbeciel terugtrekt. We zouden het netjes houden
Het gaat niet om bijenvolken maar om hommelvolken.

De teler heeft op advies gedaan wat hem verteld is.
Hij heeft de hommels 3 dagen opgesloten.
Naderhand zijn ze toch overleden door te drinken van de planten ( tenminste dat is de verwachting )

Volgens de fabricant veilig voor bijen. En veilig voor nuttige insecten.

Bij CTGB lees ik toch heel wat anders.

Groeten Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 apr 2013, 14:01

We zouden het netjes houden
Netjes taalgebruik is voor Jaap wel eens wat moeilijk.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door Jaap v.Popering » vr 19 apr 2013, 15:55

HeHo schreef:Hallo Jaap,

Ik hoop dat je het woordje imbeciel terugtrekt. We zouden het netjes houden
Het gaat niet om bijenvolken maar om hommelvolken.
Volgens mijn bescheiden mening zijn ook dat Bijen .!! en dan drie dagen zonder drinken !!!!
Moet je eens vragen van wie hij het advies gekregen heeft om zijn Hommelvolkjes drie dagen onder glas af te sluiten .??. Ik heb het onderstaande even gekopieerd uit de door jou aangehaalde link van Koppert.nl .

Neveneffecten

Hommels zijn gevoelig voor bepaalde chemische middelen. Gedetailleerde en actuele informatie over neveneffecten en te nemen maatregelen is te vinden op neveneffecten.koppert.nl.
Het middel Steward (indoxacarb) is tot 3 dagen na toepassing schadelijk voor hommels!
Haal vóór de toepassing van schadelijke pesticiden de nesten uit het gewas. Dit mag echter nooit langer duren dan 2 dagen, omdat anders de kolonie verhongert en larven dood gaan door gebrek aan stuifmeel.
einde citaat

Dit betekend concreet dat zijn volken waarschijnlijk door eigen toedoen dood gegaan zijn , en met de beschuldigende vinger naar een gewasbeschermingsmiddel gewezen wordt .


Ik heb er ter informatie nog een link bij geplaatst .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =30#p52961


Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door HeHo » vr 19 apr 2013, 18:04

Tekst van de fabricant bij toelating zie CTGB.

Gevaarlijk voor hommels. Verwijder of bedek hommelkasten tijdens het gebruik van het product en gedurende 3 dagen na de behandeling ( hier staat toch duidelijk drie dagen )

Let op: dit middel kan mogelijk schadelijk zijn voor honingbijen in kasteelten. Raadpleeg uw leverancier van honingbijen over het gebruik van dit middel in combinatie met het gebruik van honingbijen en over de in acht te nemen wachttijden.

Voorkom dat bijen en andere bestuivende insecten de kas binnenkomen door bijvoorbeeld alle openingen met insectengaas af te sluiten.

Let op: dit middel kan schadelijk zijn voor natuurlijke vijanden. Raadpleeg uw leverancier van natuurlijke vijanden over het gebruik van dit middel in combinatie met het gebruik van natuurlijke vijanden.

Ik lees hier andere dingen dan in de teksten die jij stuurt Jaap.

Ik heb de teler gebeld.

Hij had de volken gekregen op het moment dat hij gespoten had.
De volken zijn toen 3 dagen binnen gebleven in de schuur ( koel)
De kasten zijn voorzien van nektarvoorraad en de teler had stuifmeel bijgevoerd.
De volken waren bij plaatsen vitaal.
Een dag later dus niet meer.

En als Hommels bijen zijn, dan zijn appels ook peren. :be5:

groetjes Henk

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door agastache » vr 19 apr 2013, 21:45

je moet bij Jaap niet aan zijn verdelgingsmiddelen komen, anders heeft hij niks meer om op zijn brood te smeren.
groeten
meindert

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door Jaap v.Popering » vr 19 apr 2013, 22:12

agastache schreef: anders heeft hij niks meer om op zijn brood te smeren.
Boter van Zeeuws meisje :lol: met Buitenlandse Honing uit de supermarkt :wink: :whistle: en verder probeer ik met twee benen op de grond te blijven staan zie onderstaande .. Dat dit allemaal niet gezond zal zijn ben ik wel met jullie eens , maar ik kan hier moeilijk gaan schrijven dat ik spuitschade heb terwijl ik dat niet waar kan maken . :violin:



Algemeen
STEWARD® is een insecticide voor de bestrijding van rupsen van motten en vlinders. Alle larvale stadia worden bestreden. Tegen sommige insecten, zoals de fruitmot, heeft het middel ook een werking op de eieren. Volwassen insecten worden niet bestreden. Zodra het middel is opgenomen door de rups, treden binnen enkele uren verlammingsverschijnselen op en de rups stopt met vreten. Na 1 of 2 dagen sterft de rups.
Voor het bepalen van het behandelingstijdstip, kunnen feromoonvallen dienst doen.

STEWARD
®
is actief tegen rupsen in alle larvale stadia, maar niet tegen volwassen insecten.
Het middel heeft voor fruitmot tevens een eidodende werking.
Het optimale toepassingsmoment is afhankelijk van de te bestrijden plaag. In het algemeen zijn jongere
rupsen gevoeliger dan oudere.
Werkingswijze


De werkzame stof van Steward® (indoxacarb) wordt in gevoelige insecten (meestal lepidoptera’s) door een enzym omgezet in de eigenlijke actieve stof DCMP. Dit proces wordt bio-activering genoemd. In de fruitteelt is Steward® werkzaam tegen bladrollers, wintervlinder, voorjaarsuil en fruitmot. Steward® is veilig voor bijen en kan tijdens de bloei worden toegepast. Ook voor natuurlijke vijanden als roofmijt, roofwants, lieveheersbeestje en oorwormen is Steward® veilig.
Veiligheid voor Bijen

einde citaten.

Dat er voor bedekte teelten soms andere uitwerkingen zijn hoef je mij niet te vertellen .


Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 apr 2013, 06:54

HeHo schreef:Ik vernam van een bosbessenteler ( kasteelt ) dat hij na een bespuiting met steward na drie dagen de hommels opgesloten te hebben toch de gehele volken verloren had.

groetjes Henk
Henk .

Met deze zin heb je mij natuurlijk op het verkeerde been gezet, daar ik er van uit ga dat deze volkjes ter plaatse drie dagen onder glas afgesloten geweest zijn , en de Firma Koppert BV.stelt dat deze volkjes ten hoogste 2 dagen ( in een koele ruimte )opgesloten mogen worden .
Verder wil het er bij mij niet in dat genoemd middel wat enkel werkzaam is tegen rupsen en sommige eieren , in de buitenteelt zelfs midden op de dag over bloeiende gewassen gespoten wordt zonder merkbare suitschade aan de Bijenvolken, daar de hommelvolkjes dan direct van doodgegaan zijn .

Daarna kom jij met het feit ,dat de hommelvolkjes direct na het plaatsen dood gegaan zijn .

Dit wijst er meer op , dat er waarschijnlijk enige tijd geleden met een of ander langwerkend middel gespoten zal zijn . Het gebeurt ook hier wel eens dat na zo'n bespuiting ( onder glas ) alle vliegbijen ,zelfs soms na meer dan drie weken gelijk allemaal doodgaan . Zo een bespuiting probeert men veelal zo kort mogelijk voor het begin van de bloeiperiode te doen , met soms desastreuze gevolgen .

Er is een oud soort peren ( ik ben de naam vergeten )welke op appels lijken :think:

Verder lees ik op Wikipedia
Bumblebees
Een hommel is een lid van de honingbij genus Bombus, in de familie Apidae . Er zijn meer dan 250 soorten bekend

Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bosbessen en steward

Bericht door HeHo » za 20 apr 2013, 07:33

De teler heeft nu nieuwe volken geplaatst.
Ze zijn het aan het onderzoeken, ben benieuwd wat er uit komt.

Hommels en Bijen zijn zeker familie van elkaar, maar ik heb begrepen uit de lezing van Guido Sterk dat er toch verschillen kunnen zijn met gevoeligheid voor gewasbeschermingsmiddelen.

Groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten