Aardbeienteelt in beeld

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 mei 2013, 14:41

Heb gistervmiddag de volken gecontroleerd op aardbei.
De volken vielen me erg tegen (staan er nu een dikke twee weken)!! Ze vlogen goed, maar het kost megaveel bijen. Ze vliegen allemaal kapot tegen het plastic en/of vinden de kast niet terug. Het kost dus heel veel bijen. Als je de volken open doet dan lijkt het heel wat (de bijen verspreiden over de ramen vanwege de warmte) maar er zit relatief maar weinig broed in. Ze zijn achteruitgegaan in de hoeveelheid broed (en ook de bezetting van bijen dus). Wat een verschil met de volken op mijn thuisstand die buiten vliegen en die enorm zijn gegroeid (maar kleiner waren dan de volken die nu op de aardbei staan).
Ik heb bij 1 volk 3 ramen bijen eruit gehaald, stond nog een honingzolder op en dit was nog wel een flink volk, maar bij de rest durfde ik dat niet te doen. Ik mag in mijn handen knijpen als er nog twee a drie raampjes broed overblijft met bijen over 4 weken.

Wat ik verder opmerkelijk vond:
De bijen zijn ontzettend lief. Hadden denk ik ook wat last van warmte. Zonder kap geimkerd. Geen enkele steek gekregen.
De verhouding tussen oude bijen en jonge bijen is volledig zoek. Oude bijen zijn er bijna niet meer, jonge bijen wel (die gedwongen zullen worden om (te) snel naar buiten te gaan).
Geen enkele daarencel is belegd.
De bijen hadden wel een klein voorraadje stuifmeel weten aan te leggen.
Een volk had nog nog zeer weinig voer en hier heb ik nog een raam voer bijgehangen. Had de indruk dat ze ook terug zijn gevallen in voer (honing). Verder hebben bijna alle volken van mij losse suiker (met honing gemengd) aangeboden gekregen in een houten voerraam. Dat voer had ik nog en moest op.


Ter aanvulling: de bestuivingsvergoeding van 60 euro per drie weken lijkt mij zeker niet teveel. Als je nagaat: het kost enorm veel bijen (het volk is op sterven na dood), geen voorjaars- en geen zomerhoning!! van dergelijke volken, geen aflegger. Het zal zelfs de vraag zijn of het groot genoeg zal zijn om in te winteren. Tel je verlies...

Ter verzoek van andere forumleden hieronder enkele foto's.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 mei 2013, 14:46



















JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » ma 06 mei 2013, 15:30

JP dit volkje is veel te klein voor de bestuiving.

Plaats nooit volkjes midden in de tunnel.

Zet het volkje aan het eind bij de deur.

De bijen kunnen de kast beter terug vinden.

Vraag de teler de deur open te laten, alleen bij nachtvorst in de nacht dicht.

maak als het kan kleine gaatjes ( gatenboor 30 mm ) in de folie bij de buis folie boven in het bovendek, doe dit wel in overleg met de teler.

Ik heb ze vandaag terug gehaald van de aardbei verwarmd glas.

de volken vielen me mee, er waren zelfs volken bij met 11 ramen bezet in de bovenbak.
maar er waren er ook bij met maar 5-6raampjes bijen.
ik heb nog niet in de onderbak gekeken.
De volken waren aanmerkelijk groter dan vorig jaar.
Terwijl ze dit jaar bij wegbrengen maar heel weinig broed hadden.

Nu staan ze op de bosbes met een zee van paardebloemen.

Groetjes Henk
Laatst gewijzigd door HeHo op ma 06 mei 2013, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Primus » ma 06 mei 2013, 15:38

jelte, die € 60 komt dat niet een beetje overeen met één euro per bij in de kast? Natuurlijk bedoeld als een grapje maar eigelijk is het erg gesteld met de bijen in die kappen. Als ik dan zie hoe de volken in de vrije natuur de laatste weken zijn uitgegroeid dan zou ik als imker toch nadenken vooraleer ik volken onder die omstandigheden in kappen zou plaatsten. Is daar geen mogelijkheid om dat anders aan te pakken?? ik geloof nooit dat dat overal zo erg gesteld is in die kappen. Wat is nu erger, vergif dat gespoten wordt ofwel bijna al de bijen die uitvliegen kwijt raken? Voor het volk is dat eender, het kan niet meer onder normale omstandigheden functioneren.
Vermoedelijk zal dit bericht weer héél wat comotie losmaken :whistle:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 mei 2013, 15:45

Het is niet de bedoeling om commotie te veroozaken!
Ik zet deze beelden op het forum om zo over bestuiving te kunnen discussieren. Ik besteed er tijd aan en wil hier een zinnige discussie!
AUb houdt het fatsoenlijk.

Wat betreft de inhoud:
op dit volkje zit nog een honingkamer met bijen. Het volk wat je nu ziet is dus groter. Bovendien zitten er echt wel behoorlijk wat bijen tussen de ramen (maar het stroomt niet over). Zoals gezegd zijn de volken achteruit gaan.

Ik had ze ook liever meer geplaatst bij de uitgang, maar de teler doet het zo en ik ben niet in discussie hierover gegaan met hem....Bovendien stond er nog een imker die ze ook zo heeft geplaatst.

groet
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » di 07 mei 2013, 06:36

JP
Aardbeien geven alleen stuifmeel. Om een volk goed aan de gang te houden moet je ze regelmatig bijvoeren. Als er niet voldoende binnen komt gaat de broedaanzet snel achteruit en dan ook de bestuiving. Oriëntatie in deze tunnel met zoveel openingen lijkt mij geen probleem. Bij het plaatsen verlies je vaak wel wat van de oude vliegbijen, maar de jonge bijen leren het vliegen in die tunnel. Wegbrengen met minstens vier grote ramen geslotenbroed. Bestuiven is meer dan een kast bijen binnen schuiven, al doende leert men. :o
Wat ik op de foto's denk te zien is dat er meer bijen in die tunnel zullen moeten om een goede bestuiving te garanderen.

ad staals

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » di 07 mei 2013, 07:23

A.A. Staals schreef:JP
Aardbeien geven alleen stuifmeel. Om een volk goed aan de gang te houden moet je ze regelmatig bijvoeren. Als er niet voldoende binnen komt gaat de broedaanzet snel achteruit en dan ook de bestuiving. Oriëntatie in deze tunnel met zoveel openingen lijkt mij geen probleem. Bij het plaatsen verlies je vaak wel wat van de oude vliegbijen, maar de jonge bijen leren het vliegen in die tunnel. Wegbrengen met minstens vier grote ramen geslotenbroed. Bestuiven is meer dan een kast bijen binnen schuiven, al doende leert men. :o
Wat ik op de foto's denk te zien is dat er meer bijen in die tunnel zullen moeten om een goede bestuiving te garanderen.

ad staals
Ad, aardbeien geven toch ook nectar.
Is het niet het eenzijdige stuifmeel wat de ontwikkeling remt.

Het probleem met de zijkanten is dat die vaak dichtgetrokken worden bij minder goed weer.
En vaak te laat ( voor de bijen ) weer open gezet worden.
Het is namelijk veel werk om dit te doen.

Groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door A.A. Staals » di 07 mei 2013, 09:21

HeHo schreef:
Ad, aardbeien geven toch ook nectar.
Is het niet het eenzijdige stuifmeel wat de ontwikkeling remt.

Het probleem met de zijkanten is dat die vaak dichtgetrokken worden bij minder goed weer.
En vaak te laat ( voor de bijen ) weer open gezet worden.
Het is namelijk veel werk om dit te doen.

Groetjes Henk
Henk ik heb enkele keren ook in zo'n tunnels gestaan geen probleem.
Eenzijdig stuifmeel: In gestookte kas (ramen openen en sluiten ook) is dat het zelfde, ook nog vroeger en kan zelfs in die tijd buiten nog niks gehaald worden. Zo er een remmende werking vanuit gaat wordt het versterkt door niet te voeren. Dit is voor andere gewassen (aubergine, paprika, courgette :whistle: ) ook zo. Zo gauw er buiten ook wat gehaald wordt doen ze het uiteraard beter. Bovendien het ene jaar is het andere niet!

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 mei 2013, 13:27

Ik zal proberen om op veschillende opmerking van bovenstaande auteurs te reageren.

Tja ik vind het nogal moeilijk om echt goed te kunnen oordelen waar het precies aan ligt. Ik heb te weinig kwesties gezien.
Het zal een combinatie zijn. Maar toch vemoed ik dat de zeer moeilijke orientatie in die tunnels (die enorm lang zijn, iets van 200 meter) voorlopig de grote :be4: boosdoener is. Je ziet dat ook, want een groot aantal bijen vliegt tegen het plastic aan (en wil naar buiten) en maar klein deel van de bijen vliegt op de planten. Dat wil niet zeggen dat die bijen die tegen het plastic aanvliegen niet op de planten hebben gevlogen. Want sommige van die bijen dragen ook stuifmeel bij zich en kunnen dus op terugreis zijn. Dan kan het ook nog zo zijn dat die bijen uit andere tunnels komen, want de bijen migreren tussen tunnels heb ik het idee. Bij deze teler staan er bijenkasten in pincipe om de tunnel: dus hommels en dan weer bijenvolk, hommels en dan weer bijenvolk. Deze afwisseling lijkt mij heel handig om een goede bestuiving te garanderen. Ik heb overigens nauwelijks hommels gezien, maar dat kan ook aan het tijdstip van de dag liggen. Hommels zulen meer 's-ochtends vliegen (als het kouder is). In een enkele tunnel vlogen de bijen zwermachtig (en zat ik met mijn hoofd in de bijen). Kwam ik een half uur later terug, was dat weer over. Ik heb wel het idee dat er genoeg bestuiving is (opmerking Ad), gezien de mooie vorm van de vruchten (vond teler ook), alhoewel ik ook nog genoeg bloemen zag met vol stuifmeel, maar dat kan misschien nog niet helemaal rijp zijn.
Oriëntatie in deze tunnel met zoveel openingen lijkt mij geen probleem.
Die zijkanten daar wil ik nog wel een opmerking over maken. Ik heb namelijk geen een bij er door zien vliegen! Wel denk ik dat ze de opening gebruiken (migratie tussen tunnels), maar niet heel fequent. Zeker dus niet massaal. Het probleem is dat de bijen omhoog vliegen (tegen het plastic aan) en schijnbaar niet het vermogen hebben om te denken, 'laat ik twee meter naar beneden beneden vliegen, want daar zijn openingen'. Ik ben ook heel benieuwd (zoals Ad schrijft) dat de jonge bijen voor het eerst ingevlogen in de kas, minder poblemen zullen kijgen. Dat zou in pincipe kunnen. De oude bijen zijn gewend om buiten in de volle lucht te vliegen en hebben door deze ervaring problemen met de kleine ruimte in tunnels. Jongen bijen die voor het eerst naar buiten komen in tunnels hebben dat misschien niet. Dat zou betekenen dat de volken straks minder uitval hebben. Afwachten dus.
Sommige kasten stonden met vliegplank relatief dichtbij een opening (en anderen weer wat verder weg; is maar net waar de openingen zitten) en ook deze volken maken niet meer gebruik van die opening dichtbij, terwijl ik dat wel had verwacht.
Plaats nooit volkjes midden in de tunnel.
Zet het volkje aan het eind bij de deur.
De bijen kunnen de kast beter terug vinden.
Vraag de teler de deur open te laten, alleen bij nachtvorst in de nacht dicht.
maak als het kan kleine gaatjes ( gatenboor 30 mm ) in de folie bij de buis folie boven in het bovendek, doe dit wel in overleg met de teler.
Ook ik denk dat het enorm uitmaakt waar je het volk plaats. Zoals ook al eerder gezegd denk ik ook dat het beter is om de bijen te plaatsen voor- of achteraan. De bijen volgen de tunnel en komen dan 'vanzelf' uit bij de kast.
In hoeverre de openingen en deuen worden gedicht weet ik niet precies. Ik denk dat de de eerste week de deuren wel even dicht zijn geweest (was koud) en misshien de openingen ook. Maar ald e opening sluiten en we openen is heel veel werk en de tele zal dit zeker niet steeds doen, maar alleen in het uiteste geval. Zondag stonden de deuren open aan beide kanten. Maar dan nog, bijen kunnen een mete boven de deur (dus in de ronding het dak) al vast komen te zitten en er niet meer uitraken. Ze aken dan overvemoeid en hebben geen krachten meer om thusi te komen.
in de folie bij de buis folie boven in het bovendek, doe dit wel in overleg met de teler


Waar bedoel je dan pecies?? Alleen bij de uiteinden?

Zelf denk ik dat je misschien met een hulpmiddelen voor beter orientatie veel kunt winnen. Nu hangt er slechts 1 meter lang wegwerkeslint boven de kast. Dit is denk ik te weinig en zou veel meer moeten zijn??? En over de hele lengte van de tunnel?
Ad, aardbeien geven toch ook nectar.
Is het niet het eenzijdige stuifmeel wat de ontwikkeling remt.
Wat beterft nectar en aardbeien. De aardbei geeft wel wat nectar denk ik (maar zal ook afhankelijk zijn van het ras!?). Dit kun je zien op de foto die ik heb geplaatst (2de foto); je ziet duidelijk dat de bij naar nectar puurt (en ik neem gemakshalve dan ook maar even aan dat er dan nectar inzit). Het zal echter niet veel zijn, want de bijen waren achteruitgegaan in voer, maar ik had nog aardig wat wintervoer in de kasten laten zitten (en hier waar ze dan mee bezig te eten). Bij een volk zat er weinig wintervoer in en dat volk had nog nauwelijks voorraad. Voer(voorraad) is dus ook zeer belangijk. Maar hier kan de imker gemakkelijk in bijsturen.
JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aardbeienteelt in beeld

Bericht door HeHo » di 07 mei 2013, 18:11

Bij de aardbeien onder glas komt ruim voldoende nectar binnen.
Meer dan ze nodig hebben ( kan misschien aan teeltsysteem of aan teler liggen )
Ik zou niet weten waarom nog bijvoeren.
Ik heb vorig jaar gekeken naar stuifmeelvoorraad en zag alleen het stuifmeel van de aardbei.
er zat stuifmeelvoorraad maar niet veel.
Dit jaar heb ik tweemaal stuifmeelvervanger Neopoll bijgegeven.
Zoals ik zei waren de volken dit jaar groter dan vorig jaar, terwijl ze veel later zijn begonnen met broedaanzet.
Nu zag ik bij het ophalen onder de kasten stuifmeel liggen van verschillende kleuren, dus ze vliegen ook naaar buiten.
De teruggang van het volk komt hoofdzakelijk door verlies aan vliegbijen doordat ramen dichtgaan en bijen uitgeput raken tegen de glazen wand/dek.
Wat natuurlijk weer direct gevolgen heeft voor het uitbreiden van het broednest.
Ik heb volken staan op courgette bij dit soort tunnels, de ontwikkeling van de volken gaat soms te hard.
De deur staat altijd open en bij de buis zijn gaatjes gemaakt. Ik ga zometeen een foto maken wat ik bedoel.
Het volk plaatsen op het eind van de kas en aan de middagzon kant.
Vliegen ze lekker s'morgens richting zon de kas in en in de middag richting zon naar buiten.

Groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten