nieuwe hommelkasten

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

nieuwe hommelkasten

Bericht door HeHo » do 16 jan 2014, 12:59


Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door Jaap v.Popering » do 16 jan 2014, 13:29

Die hebben zelfs voor elk gewas wel een speciale hommel voor de bestuiving om te leveren :wink:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door Bart de Coo » di 18 feb 2014, 22:21

Zelf hommelkastjes bouwen is een verschrikkelijk interessante tak van sport. Het is me helaas nog maar één keer gelukt om er een bevolkt te krijgen en dat ging ook nog eens spontaan. Je kunt namelijk ook een koningin vangen en die in je kast laten lopen in de hoop dat die de kast accepteert.

Ik ben wel eens wezen informeren bij een bedrijf in de Betuwe naar de leverbaarheid van een hommelvolk. Geen probleem, zeiden ze. De volkjes kwamen van biobest geloof ik, een Belgisch bedrijf. Ik herinner mij dat ik meer dan 40€ kwijt zou zijn voor een volkje. Dat was me te duur.

Ik heb sinds een klein tijdje een volkstuin. Daar sterft het gelukkig van de hommels. Eens kijken of ik van het voorjaar daar een kastje kan neerzetten in de hoop dat er een moertje wil gaan wonen.

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door Kroese » wo 19 feb 2014, 00:28

Ouderwetse rode bloempotten op de kop met wat hooi of stro erin.
Wil wel eens lokken.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door petro » wo 19 feb 2014, 12:44

Bart,zorg dat de plek droog is stro of hooi met wat delen van een oud muizennest erbij.De geur schijnt heel aantrekkelijk te zijn voor een hommelkoningin.
Wat heel goed gaat is een koningin vangen,in het kastje doen en op de bedoelde plek zetten.Afgesloten wel te verstaan,als je zorgt voor honing en water begint zij een nest.Na een week openen in de avond en open laten.Je kan vanaf de derde dag het risico nemen het in de avondschemering te openen en voor het licht wordt te sluiten.(zo deed ik het.)
Petro

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door cefas » wo 19 feb 2014, 18:58

Ik heb twee hommelkastjes in de tuin, volgens het model van Albert de Wilde. Als tip kreeg ik om oude mezennestjes in de hommelkastjes te doen. Hommels schijnen daar van te houden. Ook zoeken hommels graag oude muizennestjes op: zo hadden wij jaar in jaar uit hommels in de muizennestjes onder de rand van de vijver. Naar het schijnt vallen ze voor de urinelucht.....
Ik heb ooit een hommelkoningin gevangen, in een van de hommelkastjes gedaan en drie kwartier laten snuffelen. Toen ik de toegang weer opende, kwam na een minuut of tien mijn gevangene weer naar buiten, om nooit meer terug te komen. Een paar dagen later zat ze in een holletje onder een houtwalletje een meter verderop. Helaas. Ik heb nu honderd krokusjes voorde kastjes gezet en hoop dat die zullen verleiden.
Cefas

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door buzzer » wo 19 feb 2014, 20:41

Vorig jaar een hommelvilla gemaakt... Hommelkoningin gevangen en idd ook een uurtje laten snuffelen. Was ook direct plijtos..... Snap je dat nou? Alles volgens het boekje en toch........Afbeelding

Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door maartenkleijne » wo 19 feb 2014, 22:13

Doet mij denken aan vroegere buurman die precies zo'n hommelkastjes maakte.
Volgens hem hebben hommels een hekel aan vers hout, daarom legde hij de kastjes eerste een paar weken in 'oud' regenwater zoals de regenton.
gr,
m

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door buzzer » do 20 feb 2014, 15:00

maartenkleijne schreef:Doet mij denken aan vroegere buurman die precies zo'n hommelkastjes maakte.
Volgens hem hebben hommels een hekel aan vers hout, daarom legde hij de kastjes eerste een paar weken in 'oud' regenwater zoals de regenton.
Nou, dan ga ik nu maar eens een regenton maken...... :lol:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwe hommelkasten

Bericht door Tieme » do 20 feb 2014, 21:42

Het leek mij ook zo leuk, Hommels in de tuin. Dus ook een kastje gemaakt. Eerste jaar geen hommels. Ik las wel dat hommels een voorkeur hebben voor oude muizennesten. Het kastje was ik eigenlijk gedurende de winter vergeten. In het voorjaar eens gekeken. Zaten muizen in. Ding verplaast en iets later zag ik dat er een hommel in zat. Dar volkje heeft er de hele zomer in gezeten.

Probeer dus eens een muis te verleiden er in te gaan wonen. Maar met je hoge ingang zal dat nog niet meevallen.

Groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten