Bijen of hommels?

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Plaats reactie
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bijen of hommels?

Bericht door A.A. Staals » di 15 apr 2014, 20:11

002.JPG
003.JPG
Auberginestuifmeel, door bijenvolk in kas verzameld in 10 dagen. Zou een hommelvolk dat werk ook verzetten? Ik denk dat een bijenvolk meer bijdraagt aan de bestuiving dan een hommelvolk. Door leveranciers van hommelvolken worden deze geprezen, vliegen eerder, bij donker weer en kou.
Tegen argumenten van imkers hoor je nooit/zelden. Temperatuur in de kas is voor hommel en bij gelijk (hoog). Bloem blijft dagen goed, een donkere dag is niet zo erg. Als de conditie van het gewas goed is, stuifmeel vrijkomt, zijn de bijen er. Als het gewas,welk ook, te droog staat zal nooit een goede bevlieging plaatsvinden.
Hommels in de kas tegen stuifmeel allergie? Je kunt beter bijen nemen, dan verdwijnt er meer vertelt deze foto. Afvangen van stuifmeel in paprika kas zou minder allergie problemen geven. Bijen dan beter als hommels? (Of werkt het in beide gevallen niet?)
In aardbeienteelt zijn bijen aan te raden boven hommels, omdat deze erg massaal bloeien en een bloem meerdere keren/dagen bezocht moet worden.
Een aan bijenvolken te stellen eis is dat ze voldoende sterk zijn en een goed functionerende koningin (er moet constant open broed zijn).

ad staals

Bartje26
Berichten: 33
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Bartje26 » di 15 apr 2014, 20:33

Vanmorgen op radio Gelderland een tuinder van aardbeien precies andere argumenten horen zeggen. Precies zoals jij aangeeft Ad. "ze vliegen eerder, bij donker weer ook en kou deren de Hommels niet. Toen dacht ik nog hoeveel hommels heb je wel niet nodig om een heel bijenvolk te evenaren.
Jij hebt het bewijs.. :lol:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 apr 2014, 21:39

Bartje26 schreef:. Precies zoals jij aangeeft Ad. "ze vliegen eerder, bij donker weer ook en kou deren de Hommels niet.
Je moet eens naar een oudere tomatenteler gaan en aan hem vragen op welk tijdstip men vroeger ( de periode dat men nog geen Hommels inzette voor de bestuiving ) de tomaten ging trillen .

Het antwoord zal zijn dat men om ongeveer 10.30 uur ging beginnen omdat op dat tijdstip het stuifmeel pas loslaat en er bestuiving plaats kan vinden . Alles wat de hommel voor deze tijd doet zal vrijwel geen bestuiving of bevruchting op volgen. Ook op andere gewassen is gemakkelijk vast te stellen op welk tijdstip het stuifmeel loslaat .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 16 apr 2014, 08:28

Ik ben een keer bij een aardbeienkweker wezen kijken, die had hommels en bijen in de kas staan. De hommels inderdaad voor de koudere en donkere tijden. Als de zon scheen zag je de bijen uit de kas vliegen, was het bewolkt, dan gingen de bijen naar binnen en vlogen alleen de hommels.
Daar werd ook verteld dat bijen veel netter bestuiven dan hommels en dat kan je aan de aardbei zien: een mooie ronde aardbei in door een bij bestoven, een ovale en minder mooie aardbei door een hommel. Dat komt omdat een bij de bloem rond gaat en een hommel veel lomper op de bloem duikt en de stuifmeel pakt op de plaats waar ze geland is.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen of hommels?

Bericht door alfa vulgaris » di 29 apr 2014, 21:00

Ja haha...hadden ze mij ook....flutargument:"hommels vliegen bij kouder weer."

Koud weer in de kas :doh:
Het is een verschil van of bij 7 à 8 of bij 12 graadjes Clecius en ik neem aan dat het in de kas meestal warmer is dan 12.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Hans van der Post. » di 29 apr 2014, 22:07

alfa vulgaris schreef:Ja haha...hadden ze mij ook....flutargument:"hommels vliegen bij kouder weer."
[...........]
Kun je het tegendeel bewijzen? dat wat jij "flutargument" noemt? :be6:
!Hans.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Erik Konijn » wo 30 apr 2014, 18:30

Bijen vliegen altijd op het juiste moment, effectief bestuivings moment. Dat wil zeggen dat de bloem ontvankelijk is voor het stuifmeel en dat is niet bij 8 Gr. Dat hommels bij 8 gr vliegen is geen voordeel maar wel een verkoop argument. Bijen beschadigen de bloem nooit Hommels kunnen dat wel in de aardbeien.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen of hommels?

Bericht door alfa vulgaris » do 01 mei 2014, 09:46

Hans van der Post. schreef:
alfa vulgaris schreef:Ja haha...hadden ze mij ook....flutargument:"hommels vliegen bij kouder weer."
[...........]
Kun je het tegendeel bewijzen? dat wat jij "flutargument" noemt? :be6:
Nou ja....ik neem aan dat het in kassen normaalgesproken warmer is dan 12 graden Celcius...
Als dat zo is dan ...

Moge duidelijk wezen dat het in de open lucht een ander verhaal is.

Leendertk
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 jun 2014, 23:23
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Leendertk » di 03 jun 2014, 00:10

Geheel eens met Jaap van Popering, een zeer ervaren bestuivingimker.

Naast het feit dat het aantal bestuivende bijen belangrijk is, zijn er nog een aantal andere factoren die van belang zijn om van een juiste bestuiving te kunnen spreken.
Een combinatie van de juiste temperatuur, voldoende licht en een nectarspiegel door voldoende vocht opname ontstaat er een ontvankelijkheid bij de plant.
Deze ontvankelijkheid kan van kortere of langere duur zijn, maar op die momenten van de dag moeten er wel voldoende bijen zijn om het werk te doen.
Overigens behoeven wij dit onze bijenvolken niet te leren, zij weten precies wanneer de bestuiving effect heeft en we zien hun gedrag dan ook onmiddellijk veranderen.
Bij de bestuiving van aardbeien onder glas kan het voorkomen in februari, maart dat de bestuivingstijd minder dan een uur per dag is en desondanks een juiste uitgroei van de vrucht plaatsvindt.
Bestuivingsdeskundigheid kan worden opgebouwd door bijen en hommels voortdurend te bestuderen en de onderzoeksresultaten op effectiviteit te koppelen aan de praktijk.
Bijen of Hommels? Dat is feitelijk geen vraag, iedere teler doet er verstandig aan om beide volken te plaatsen waardoor het risico tot een minimum wordt beperkt.
Voor de bestuivingsvergoeding hoeven we het niet te laten, die zijn zo laag dat een volk meer of minder de resultaten slechts het tweede cijfer achter de komma beïnvloeden.

Het zou misschien wel interessant zijn om op dit forum onze bestuivingsresultaten op verschillende gewassen te delen.

Gebruikersavatar
Mr. Ecotuinweetjes
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 10:30
Contacteer:

Re: Bijen of hommels?

Bericht door Mr. Ecotuinweetjes » za 28 jun 2014, 10:53

Ik ben kersvers lid en in mijn vrije tijd ben ik ecologisch tuinier. Het maakt me enorm blij te zien wat een hoeveelheid bestuivingswerk bijen allemaal verzetten. Zo'n foto van alle verwerkte stuifmeel is echt wel indrukwekkend. Het idee van Leendertk om bestuivingsresultaten per gewas te delen op dit forum kan ik als moestuinier en natuurliefhebber alleen maar 100% steunen. En in een 'verre' toekomst word ik imker! Mijn huidige jobload laat dit voorlopig nog niet toe. Maar ik klaag niet: Ik krijg nu al veel voldoening als ik de bijen van de naburige imker op onze wilgenkatjes (in het voorjaar), onze bloemenwei en onze fruitbomen zie. :)
Volg Ecotuinweetjes op Facebook: ecologische tuintips en anekdoten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten