Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door johan » wo 23 jul 2014, 10:16

heb ontdekt dat op 300 m van mijn stand ook een veld(je) van naar schatting een halve hectare van dit komkommerkruid staat.
leuk!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door bee-tree » vr 25 jul 2014, 10:44

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
natuurlijke voedings- en geneesmiddelen
Staat er al bij. Kan je mss nog wat meer details geven? Ben wel benieuwd. Waarom gestopt enzo?
Jelte, je moet me even de tijd geven om het uit zoeken. Het is al zo lang geleden. Wat is blijven hangen is
de naam van de boer die Crambe verbouwde als alternatief voor Koolzaad, wonend in één van de lintdorpen
aan de prachtige diepen die uitmond(d)en in het Groningenstadkanaalgrande, alzo: Valthermond, (1ste en 2de) Exloërmond,
Buinermond, Drouwenermond, Gasselternijveenschemond, Gasselterboerveenschemond, Bonnermond ,Gieterveenschemond,

allemaal genoemd naar de dorpen op de Hondsrug waartoe ze behoren, te weten: Valthe, Exlo.Buinen,Drouwen, Gasselte,
Bonnen, Gieten,, gelegen van Zuid-Oost naar Noord-West .

Teunisbloem werd verbouwd voor de winning van natuurlijk Vitamine E t.b.v. de vruchtbaarheid van mens en dier.

Van Borage of Bernagie of Komkommerkruid weet ik het niet meer. De percelen lagen bij Gieterveen .

Waarom gestopt ? Vanwege de verbouw van aardappelen die frequent gespoten worden tegen phytophtora ?

Ik heb meteen een vraag voor Franschman en Erik die ik bedank voor het plaatsen van de foto's waarop
de kruidachtige Borage uitgegroeid is tot "struiken" met een zee van dicht op elkaar staande bloemen, waardoor
de bijen van de ene bloem op de andere kunnen overstappen en zelfs lopend over de bloemen de kasten kunnen bereiken.
Mijn vraag is : Wat wordt er verbouwd naast het perceel Borage ? Is daar ook biologische teelt ? Zj.

P.S. Jelte, je wekt de indruk dat ik het grapje van de Noord-Zeekust maak. Dat is Primus.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Franschman » vr 25 jul 2014, 16:38

Bedankt mensen voor de fraaie foto's en het commentaar en de vragen,
Waarom wordt Borago aan de Noordzeekust geteeld?
Uit het gesprek dat ik had met de familieleden van de teler ( schoonzoon en dochter) is het economisch aantrekkelijk en zoals je kunt zien op de foto's, doen de planten het op deze kalkhoudende, mulle zandgrond goed( dat zal dus ook meespelen) . Het verbaasde mij ook dat ondanks het mulle,droge zand en de zeewind de planten hoog waren geworden ( ca 1m) en zich breed hadden uitgestoeld. De vele bloemen erop zijn een paradijs voor de bijen en de droom van menig imker :wink: Het oogsten van de zaden is een lastig karwei en er dient ook bij de oogst van een veegtechniek gebruik te worden gemaakt. De farmaceutische industrie schijnt er o.a. een middel tegen Aids van te maken. De geel gekleurde kasten op de foto zijn van imkervriend en' bijen/imkerspullen- collectioneur' Baldi Dekker.
Het bedoelde perceel ligt tegenover het duingebied waarop een klein vuurtorentje te zien is. Hier zou de schilder van Gogh zijn hart hebben kunnen ophalen en naast geel voor het zand overvloedig de blauwe ultramarijne kleur hebben kunnen gebruiken. Wat zou een van Gogh schilderij met een drachtveld en een bijenkorf nu hebben opgebracht ?? :lol: Volgend jaar ga ik er met mijn veldezel wel eens staan schilderen :lol: Weer eens een andere kijk op bijen ! :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten