Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Franschman » di 15 jul 2014, 13:46

Tussen Callantsoog en Grote Keeten kan men, gezien vanaf de kustweg, een paarsblauwe lijn ontwaren aan de horizon. Mijn bijenvriend Baldi Dekker nam mij onlangs mee naar dit bijzondere drachtveld.
In het mulle duinzand vormden enkele hectaren Borago Officinalis een prachtige blauwe zee van drachtplanten die mij deden denken aan de Lavendelvelden bij het dorp Riez,( Plateau de Valensole) in Zuid Frankrijk. De grote planten , die wel een meter hoog opgegroeid waren vormen een prachtig drachtveld voor de verschillende bijenkasten die aan de rand waren opgesteld.
Baldi Dekker wist mij te vertellen dat de bijen op dit bijzondere drachtveld snel "versleten'. Oorzaken voor dit ongelukkig fenomeen worden gevormd door de harige, wat stekelige planten zelf en soms harde zeewind waar de bijen tegenop moeten zien te komen. De honing van de Borago officinalis moet ik nog proeven, maar volgens Baldi wordt een heldere vloeibare honing van de Borago (ook wel Komkommerkruid genoemd) geoogst. Bij de teelt van dit gewas gaat het om de zwarte zaden die stoffen bevatten waarmee de farmaceutische industrie van een Engels bedrijf, een geneesmiddel maakt. Mijn Franse informatiebronnen geven aan dat overvloedig gebruik van Borago-honing bij de mens vergiftigingsverschijnselen kan opleveren ( toxité du miel de monofase - alcaloides) :roll: . Tevens meldt mijn Franse bron de afdrijvende werking van het plantengroen. De naam van deze uit Syrié afkomstige plant zou afgeleid zijn van het arabisch Abu raca--> la Pere de la sueur ( vader van het zweten). Hoe dan ook een uniek gezicht eens te zien hoe aan de Nederlandse kust de bijen over deze blauwe velden wild ronken. Leuk om eens te bekijken !

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Erik Konijn » di 15 jul 2014, 16:51

Hallo Franschman,
Volgens mij wordt er olie geperst uit de zaden voor de levensmiddelenhandel. Ook ik sta op die velden en de honing is verrukkelijk.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Franschman » zo 20 jul 2014, 05:33

Bedankt voor de reactie. Met het mooie weer van de laatste dagen moet de oogst van de Borago honing geweldig zijn. De informatie die ik in het Frans vond geeft aan dat overvloedig gebruik van de Borago honing gevaarlijk zou kunnen zijn. Een 'normaal' dagelijks gebruik zou niet schadelijk zijn. Zwangere vrouwen moeten wel oppassen voor deze honing :think:
Veel succes met het Borago project, de planten staan er in ieder geval fantastisch bij en de mooie blauwe bloempjes zijn hartveroverend. Je kan ze als garnering gebruiken ( en eten ) In Frankrijk worden de bloempjes wel in ijsblokjes ingevroren en zo in een drankje geserveerd. :drool:

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Erik Konijn » zo 20 jul 2014, 09:51

Dat je de bloempjes kon eten wist ik maar ingevroren in ijsblokjes dat nog niet. Zo leren we elke keer weer wat erbij. :D

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door bee-tree » ma 21 jul 2014, 11:05

Erik Konijn schreef:Hallo Franschman,
Volgens mij wordt er olie geperst uit de zaden voor de levensmiddelenhandel. Ook ik sta op die velden en de honing is verrukkelijk.
Erik en Franschman, wat boffen jullie met zo'n exotisch landschap en de hemelsblauwe Bernagiebloemen en de
verrukkelijke honing. Kunnen jullie ons, behalve met de uitnodigende beschrijving, mee laten genieten via 'n foto ?

Ook van Struikheide is bekend dat de vleugeltjes beschadigd worden (door de stro-achtige kroonblaadjes),
waardoor de bijen minder goed kunnen vliegen en een gemakkelijke prooi worden van de duizenden spinnen.

Bloeiende Calluna vulgaris heidevelden hebben wat weg van bloeiende Lavendelvelden en Boragevelden.

Dertig jaar geleden werd Borage officinalis ook verbouwd in de Gronings- Drentse Veenkoloniën evenals Teunisbloem
en Crambe, alle 3 voor natuurlijke voedings- en geneesmiddelen.. We plaatsten er onze bijen bij. :b10: :b10: :b10:

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Erik Konijn » ma 21 jul 2014, 18:04

Hallo Bee-tree,

Hier wat foto' s Gelukkig valt er nu wat regen. De Natuur was er aan toe.
Bijlagen
bourage2.jpg
Foto vanuit de auto genomen.
bourage1.jpg
Begin van de bloei
bourage4.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 21 jul 2014, 19:05

Dertig jaar geleden werd Borage officinalis ook verbouwd in de Gronings- Drentse Veenkoloniën evenals Teunisbloem
en Crambe, alle 3 voor natuurlijke voedings- en geneesmiddelen.. We plaatsten er onze bijen bij.
Waar werden die teelten voor gebruikt Bee tree?

Aan alle anderen: waarom wordt de Borago geteeld aan de Noordzeekust?

gr
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Primus » ma 21 jul 2014, 22:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Dertig jaar geleden werd Borage officinalis ook verbouwd in de Gronings- Drentse Veenkoloniën evenals Teunisbloem
en Crambe, alle 3 voor natuurlijke voedings- en geneesmiddelen.. We plaatsten er onze bijen bij.
Waar werden die teelten voor gebruikt Bee tree?

Aan alle anderen: waarom wordt de Borago geteeld aan de Noordzeekust?

gr
Logisch, wij hebben geen zuidkust :lol: grapje

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 21 jul 2014, 22:38

natuurlijke voedings- en geneesmiddelen
Staat er al bij. Kan je mss nog wat meer details geven? Ben wel benieuwd. Waarom gestopt enzo?
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Borago of De Provence aan de Noordzeekust

Bericht door Wim Joosten » wo 23 jul 2014, 09:22

Franschman schreef:De informatie die ik in het Frans vond geeft aan dat overvloedig gebruik van de Borago honing gevaarlijk zou kunnen zijn. Een 'normaal' dagelijks gebruik zou niet schadelijk zijn. Zwangere vrouwen moeten wel oppassen voor deze honing :think:
Er is hier voorheen al eens eerder aandacht aan besteed. Voor toen het Jakobs Kruiskruid zo onder de aandacht was vanwege haar giftigheid. Zie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=28068

Uit: http://edepot.wur.nl/142211
In sommige planten komen van nature stoffen voor die geneeskrachtig zijn, opwekkende eigenschappen bezitten of giftig zijn. Die stoffen behoren meestal tot de groep van de alkaloïden. Een bekend alkaloïde is cafeïne uit de koffieboon. Maar niet alle alkaloïden zijn zo onschuldig. Velen kunnen ook voor de mens zeer giftig zijn. De laatste jaren is nog al wat te doen over de zogenaamde pyrrolizidine alkaloïden, afgekort ook wel PA's genoemd. Ze komen vooral voor in de plantenfamilies van de Boraginaceae, de Composieten en de Leguminosen. Een goed voorbeeld is het geslacht Senecio en vooral Senecio 200 jacobaea, het jakobskruiskruid.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten