De prijs van hommelvolken.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door semar » wo 27 aug 2014, 10:43

wellicht is beide mogelijk???
bij koppert wordt van vliegkooi gebruik gemaakt.

\Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door A.A. Staals » wo 27 aug 2014, 11:42

semar schreef:wellicht is beide mogelijk???
bij koppert wordt van vliegkooi gebruik gemaakt.

\Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ze maken allemaal gebruik van vliegkooien. Koningin wordt niet met dar in kooitje gezet.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 aug 2014, 14:26

In het verleden hebben de Imkerverenigingen verzuimd om in de bestuiving te investeren , destijds kreeg je gelijk als antwoord ; Onze leden zijn geen bestuivende imkers , en daar kon je het mee doen ..daar hebben de hommeltelers dankbaar gebruik van gemaakt . Wanneer je nu met een XX plant komt om te laten bestuiven spreekt men gelijk van ; daar hebben wij een speciale hommel voor, terwijl in het merendeel van de gevallen de honingbij een beter resultaat laat zien .
Het wordt een leuke discussie (alhoewel ik nog geen prijs heb gezien :D, maar die komen wel).

Ben het helemaal met je eens Jaap. Nu is het gros natuurlijk ook hobby-imker (en wil niet professioneel actief zijn), desalniettemin moet je het als bestuivingsimker zelf zien te rooien. je kunt wel ene cursus volgen (die denk ik door de meeste verenigingen worden georganiseerd).

Ik denk dat de markt voor 90% (zeker bedekte teelten) of nog hoger, is overgenomen door hommels; lees ook door nog geen handvol internationale bedrijven die enorm veel geld sponderen aan (bestuivings)campagnes en die een kant en klaar concept hebben (van bestuiving tot plaagbestrijding) waartegen je als imker niet op kunt.
De telers waarmee ik praat hebben bijna allemaal ervaring met bijen gehad in een grijs verleden maar zijn al meer dan 10 tot 15 jaar overgestapt op hommels. Hun keuze is niet gebaseerd op de effectiviteit van hommels, maar des te meer op het gemak en de prijs van hommels en het total concept van die bedrijven. Bij een enkele teler speelt andere zaken, zoals allergie tegen bijengif een rol.
Wanneer een teler eenmaal is overgeschakeld op bijen, is het enorm lastig om die weer terug te winnen en op bijen te doen laten overgaan.
Misschien moeten de imkers hun concept veranderen?

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten