De prijs van hommelvolken.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

De prijs van hommelvolken.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 aug 2014, 23:05

Nu ik me de laatste tijd meer toeleg op bestuiving van teelten, kom ik vaak in aanraking met hommelvolken (die beter zouden bestuiven, maar ook vooral goedkoper zijn). Er zijn verschillende van die aanbieders.
Deze schijnt nogal een dure te zijn: http://biogroei-shop.be/index.php?id_ca ... r=category

Wat kosten die hommelvolken eigenlijk bij Koppert en Biobest. Ik kan dat niet terug vinden. Nog andere aanbieders?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 aug 2014, 23:29

JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door A.A. Staals » di 26 aug 2014, 08:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Nu ik me de laatste tijd meer toeleg op bestuiving van teelten, kom ik vaak in aanraking met hommelvolken (die beter zouden bestuiven, maar ook vooral goedkoper zijn). Er zijn verschillende van die aanbieders.
Deze schijnt nogal een dure te zijn: http://biogroei-shop.be/index.php?id_ca ... r=category

Wat kosten die hommelvolken eigenlijk bij Koppert en Biobest. Ik kan dat niet terug vinden. Nog andere aanbieders?

gr.
Deze.
http://www.biobest.be/bestuivingmain/1/

Voor de prijs kun je toch contact opnemen met een vertegenwoordiger van zo'n firma, of een tuinder vragen wat hij er voor betaald.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 aug 2014, 08:51

He die Ad,

Ja, dat heb ik ook al gedaan bij 1 bedrijf (maar nog geen reactie).
Waar het mij omgaat is het delen van de info hier op het forum om zo wellicht een discussie te vormen hier op het forum.

Hommels zijn ca. 25 jaar geleden als alternatief op de markt gekomen voor bijen. Deze grote bedrijven hebben een groot deel van de markt overgenomen van imkers. Bovendien zijn de hommelkasten nu weer in prijs gedaald als ik telers mag geloven. Op deze manier is het nog lastiger voor imkers om bestuiving te doen in serres, c.q. telers te overtuigen om bijen in te zetten.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door semar » di 26 aug 2014, 12:25

nog een leverancier.

http://www.koppert.nl/

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door A.A. Staals » di 26 aug 2014, 17:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Hommels zijn ca. 25 jaar geleden als alternatief op de markt gekomen voor bijen. Deze grote bedrijven hebben een groot deel van de markt overgenomen van imkers.
gr.
Jelte Pieter
Iets langer dan 25 jaar geleden heeft een Belg (weet niet meer hoe het precies zit) ontdekt dat hommelkoninginnen in een kastje bevrucht kunnen worden. Dus niet zoals bijen in de lucht.
Hommelvolkjes bleken zeer succes vol voor de bestuiving van tomaten. In de eerste jaren, toen er nog niet genoeg hommelvolkjes beschikbaar waren hebben een aantal imkers met bijen in tomaten kassen gestaan zolang de ramen niet open gingen vlogen bijen wel op de tomaat.
Met het in zeer grote getale beschikbaar komen van hommelvolkjes werden die ook gepromoot en ingezet in andere gewassen, ook in gewassen waar bijen het beter doen.
In die tijd werden tomaat en aubergine handmatig bestoven of bespoten met groeistof de inzet van bestuivers in die gewassen leverde toen een geweldige besparing van arbeidsuren.

ad staals

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 26 aug 2014, 19:23

. . . . . dat hommelkoninginnen in een kastje bevrucht kunnen worden . . . . .

Ad, hommelkoninginnen worden in een vliegkooi bevrucht. Welliswaar niet z'n grote, maar 2 meter hoog bij 140 x 140 cm zijn ze wel.

Els (ex Koppert-medewerker)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 aug 2014, 19:24

Om bestuivings- imker te zijn dient men over wat plantenbiologie te beschikken , De meeste insecten hebben enkele waardplanten en een Hommel moet je niet voor specifieke honingbijenplant inzetten en ook geen honingbij op een hommelplant , vlinderplant , of een welke door de nachtvlinder bestoven wordt. En zoals Ad al schrijft op Tomaten moet je geen honingbij inzetten hoewel deze het in de vroege lente wel een goed resultaat laten zien .

In het verleden hebben de Imkerverenigingen verzuimd om in de bestuiving te investeren , destijds kreeg je gelijk als antwoord ; Onze leden zijn geen bestuivende imkers , en daar kon je het mee doen ..daar hebben de hommeltelers dankbaar gebruik van gemaakt . Wanneer je nu met een XX plant komt om te laten bestuiven spreekt men gelijk van ; daar hebben wij een speciale hommel voor, terwijl in het merendeel van de gevallen de honingbij een beter resultaat laat zien .


Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door Ewout » di 26 aug 2014, 19:40

Terzijde, inhakend op de opmerkingen van Ad en Els over de bevruchting van hommelkoninginnen, daar staan wat filmpjes van op youtube.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=mFVIGhwZEH0
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mFVIGhwZEH0[/youtube]

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De prijs van hommelvolken.

Bericht door A.A. Staals » di 26 aug 2014, 20:58

Els Kleijnendorst schreef:. . . . . dat hommelkoninginnen in een kastje bevrucht kunnen worden . . . . .

Ad, hommelkoninginnen worden in een vliegkooi bevrucht. Welliswaar niet z'n grote, maar 2 meter hoog bij 140 x 140 cm zijn ze wel.

Els (ex Koppert-medewerker)
Els
Ik weet hoe het gebeurde bij de concurrent (Brinkman) van Koppert. :lol:
De eerste waarneming deed de genoemde Belg in kastje dat in zijn tuin stond in een Belgische krant.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten