Zaden, tijdcapsules van het leven

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Zaden, tijdcapsules van het leven

Bericht door Franschman » di 25 feb 2020, 21:58

Beste Beelievers,
Het sombere weer is een argument om weer eens en mooi kleurig uitgevoerd boek ter hand te nemen. De titel is ZADEN, tijdcapsules van leven, Rob Kesseler en Wolfganf Stuppy isbn; 97890855714798 nur 941 Veen Media.
Fantastische kleurenfoto's gemaakt met elektronen microscopen laten de meest uiteenlopende vormen zien van zaden. het voortbestaan van bloem. plant , boom of struik is immer afhankelijk van zaad en de doelmatige verspreiding ervan.

Door insecten bestoven planten hebben een meer efficiënt systeem ontwikkeld waarbij ze met geur en kleur de insecten, waaronder bijen, aantrekken en ze belonen met stuifmeel en/of nectar. :handgestures-thumbup: :be3:

Windbestuivers moeten het hebben van grote hoeveelheden stuifmeel om elders, na bestuiving/ bevruchting, zaden te laten vormen :o
Opmerkelijk is dat zaden van sommige windbestuivers volumineuze honingraatvormige- lichte, doch stijve constructies kennen, die gemakkelijk door de wind worden verplaatst. Je zou bijna zeggen dat de bijen bij die bloemen te rade zijn gegaan om hun efficiënte raatstructuur te imiteren .
Van deze aanpassing van zaden in raatvorm zijn prachtige voorbeelden in het boek te zien.(o.a. blz 65). :o

Het eerste deel van het boek moet gesneden koek zijn voor bestuivingimkers. Ik moet wel even slikken bij het zien van de termendiploid, gametofyt, naaktzadigen en pericarp. Het grootste deel van het boek van ca 250 blz laat prachtige foto's zien van de verschillende zaden.
Ik heb mij door het zien van zoveel wonderlijks in het boek ook laten wegzweven. Zweef ook mee !!! :violin:
Studie komt later wel. :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten