allergie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

joldenk
Berichten:6
Lid geworden op:ma 06 jun 2011, 08:27
Locatie:drouwen
Contacteer:
allergie

Bericht door joldenk » do 10 nov 2011, 17:35

Hallo allemaal,

Dit jaar ben ik begonnen met de imkerij. Ik had er ontzettend veel plezier in, tot ik een forse allergische reactie op een bijensteek kreeg. Dat was (voorlopig) einde hobby. In februari begin ik met immunotherapie (desensibilisatie) in het ziekenhuis. Daar hebben ze mij, ondanks deze behandeling, afgeraden door te gaan met de imkerij, terwijl ik dat wel graag wil.

Zijn er ook collega imkers die na een forse allergische reactie waarvoor ze immunotherapie hebben gehad, zijn doorgegaan met het bijenhouden? En hoe bevalt dat?

Jeroen

joldenk
Berichten:6
Lid geworden op:ma 06 jun 2011, 08:27
Locatie:drouwen
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door joldenk » ma 14 nov 2011, 08:46

Ik zal er nog eens over nadenken, bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door Mieke » ma 14 nov 2011, 12:23

Dag Jeroen,

Ik ken 2 mensen die zeer allergisch reageerden op bijensteken: veel grote zwellingen, blauwe benen, ziek voelen e.d. Zij zijn beiden doorgegaan met imkeren, maar pasten wel heel goed op en hadden een epipen bij zich als ze bij de bijen waren. Bij de een was de allergie na een half jaar over en bij de ander duurde het jaren, maar is het ook voorbij. Dit is absoluut geen garantie voor jou, maar het kan dus gebeuren.
Sterkte met je beslissing,
Mieke

debora
Berichten:8
Lid geworden op:ma 17 mei 2010, 16:07
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door debora » di 15 nov 2011, 12:40

Hallo Jeroen

Bijenallergie kan prima behandeld worden, weet ik uit ervaring.
Het is een langdurige zaak, dat wel.

Dit voorjaar lag ik ook ineens in het ziekenhuis aan het infuus na een paar bijensteken.
Binnen een maand kon ik in het UMC Utrecht terecht voor behandeling: eerst een ziekenhuisopname van een paar dagen en daarna poliklinisch.
Je krijgt steeds grotere hoeveelheden bijengif ingespoten.
Na de ziekenhuiopname kan je gewoon weer imkeren. Er gebeurt niks bijzonders meer als je gestoken wordt en je hebt dan geen epipen meer nodig.
Ik heb er nog een in de aanbieding voor liefhebbers.

De behandeling duurt lang. Vijf jaar, iedere maand een injectie. Bijwerkingen vallen mee, met name vermoeidheid.
Als je eenmaal op de onderhoudsdosis zit, kan de immuniteit in principe ook in stand blijven met regelmatige bijensteken.
Ik heb dat nog niet geprobeerd.

Of je er een ziekenhuisopname en al die prikken voor over hebt, is wel een afweging.
Maar zoals anderen al zeiden, je zult maar op een leuk alpenweitje in een bij gaan zitten...

Succes en goede moed,
Debora :be3:

joldenk
Berichten:6
Lid geworden op:ma 06 jun 2011, 08:27
Locatie:drouwen
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door joldenk » di 15 nov 2011, 23:08

Deborah, ben je na de instelperiode van de behandeling nog (per ongeluk) gestoken? En heb je toen nog een reactie gehad? Lijkt me best spannend. En inderdaad, bergwandelen is een hobby van mij, dus ik wil geen gedoe na een bijensteek door een geplette bij op zo'n alpenweitje. Ook bedankt Goeienmoggel en Mieke voor jullie reacties.


Jeroen

debora
Berichten:8
Lid geworden op:ma 17 mei 2010, 16:07
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door debora » wo 16 nov 2011, 09:23

Hallo Jeroen,

Ja ik ben alweer een paar keer gestoken.
Het was inderdaad wel spannend, maar de reactie was niks bijzonders: een beetje jeukende bult, die binnen enkele dagen verdween.
Een steek af en toe is zelfs wel goed, dan blijft de immuniteit op peil.

Ik draag wel handschoenen want ik houd niet van steken in mijn handen en een beetje schrikachtig blijf je toch wel.
Verder neem ik geen bijzondere maatregelen (kap, wat rook, en de bijtjes vooral vriendelijk benaderen; en ze mogen niet naar het koolzaad want daar worden ze zo opgefokt van met al die mosterdglycosiden :be5: ).

Kortom: de epipen lig hier alleen nog voor eventuele calamiteiten met bezoekers...

Vriendelijke groet en succes met je behandeling.

Debora

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door semar » wo 16 nov 2011, 09:48

wees voorzichtig met de epipen,
mijn vader is alergies en heeft een 3 tal bypasses (hartkwaal) voor hem is het gebruik van een epipen net zo dodelijk als de bijensteek.
Gebruik dat ding niet zo maar als je niets weet van de achtergrond van de bezoeker.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

debora
Berichten:8
Lid geworden op:ma 17 mei 2010, 16:07
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door debora » do 21 jun 2012, 12:13

Hallo Jeroen
Hoe is het nu met je allergie? Ben je toch weer aan het imkeren geslagen?

Ik heb dit jaar al een paar fikse stekenrallys gehad, toen mijn bijen erg hongerig waren. Maar behalve een paar slaperige dagen niets aan de hand.
De sensibilisatie therapie werkt dus goed.

Het beste lijkt me, om vaak genoeg gestoken te worden om die injecties niet meer nodig te hebben.
Ik hoor wel van imkers die rustig honderd steken oplopen.
Maar mijn bijen zijn niet zo steeklustig. Ik moedig dat gedrag ook niet aan!
Daarom heb ik nu een 'bee-tweezer' besteld (bij Marieke Mutsaers, www.trichilia.nl/) waarmee je een bij kunt pakken zonder haar te pletten.
Zo kun je jezelf een gerichte steek toedienen.
Leuk is het niet, het doet erg pijn. Maar ik vind 't ook zo raar om met een flesje bijengif te werken terwijl er een kast vol verse bijen staat.
Net zoiets als aardbeienjam eten als er verse aardbeien zijn.

Trouwens,Semar, bedankt voor de epipen-tip. Ik ga 'm liefst helemaal niet gebruiken.

Vriendelijke groet,
Debora
De Magische Bongerd, Zeist

joldenk
Berichten:6
Lid geworden op:ma 06 jun 2011, 08:27
Locatie:drouwen
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door joldenk » vr 22 jun 2012, 14:30

Hallo allemaal,

Het is gelukt, ik kan weer verder met mijn bijenhobby. 1/2 dagje ziekenhuis en daarna gedurende 6 weken elke week een prik en ik kan er weer tegen. Ik heb weer een enthousiast volkje en ik ben al een aantal keren gestoken. De 1e keer was toch even spannend, maar nu maakt het me niet meer uit. Ik zal nog eens nadenken over je tips Debora, bedankt voor jullie reacties. Allen een warme zonnige zomer toegewenst.

Met vriendelijke groeten, Jeroen

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: allergie

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 22 jun 2012, 15:30

Goed nieuws, gefeliciteerd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten