2 volken 10 meter verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Haubens
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 okt 2017, 08:04
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door Haubens »

Goedemorgen allemaal.
Ik ben een beginnend imker met 2 Carnica volken. Ik zou mijn 2 volken in eigen tuin nu 10 meter willen verplaatsen naar een bijenhal die nu pas klaar is zodat ze goed beschermd kunnen overwinteren. Hoe pak Ik dit het beste aan? Moet dit echt met kleine stukjes? Of kan het gezien het slechtereen weer ook in 1 of 2 keer?

Alle advies welkom!

Bedankt alvast!

Maar
Sandy
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: 2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door gijs.v »

Ik zou ze nu op een plek verder weg zetten en na de winter op de definitieve plek neerzetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door A.A. Staals »

Een poosje geduld kan ook helpen. Wachten totdat ze ergens in januari drie weken niet gevlogen hebben. Dan kun je ze zo oppakken en op een andere plek neerzetten.

ad staals
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door Astrid Schoots »

Hallo Hauben,
maar je weet niet hoe het weer zich zal ontwikkelen. Op zonnige momenten vliegen ze nog enorm! En de klimop blijft nog wel even bloeien, dus nu zou ik het niet verplaatsen.
Hallo Buzz, wat mooi dat je dit zo vertelt, en idd met de juiste conclusie om het zo niet meer te doen ;-) (tenzij er op de oude plek nog een volk zou staan, dan bedelen ze zich wel naar binnen in de loop van de namiddag/avond).
Ik zou me aan het advies van A.Staals houden. Elke dag een meter is veel gedoe, geeft onverantwoorde onrust voor de tros en is wellicht zinloos als ze een poos binnen blijven.
En als het buiten laten staan tot bijv januari je aan het hart gaat voor de kasten, leg je er zolang een golfplaatje met tegel op.
Als de wind/tocht/vocht je aan het hart gaat voor de bijen, zet je er een lege honingkamer onder, daar los je ook alles mee op.
bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: 2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door bazzel »

Mocht je toch gaan verplaatsen de achterkant van de kast draaien naar waar je naar toe wilt en stapjes maken naar de plek.
Als je de kasten schuin verplaatst een halve vliegplank per keer. Naar achteren kan wat verder per keer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: 2 volken 10 meter verplaatsen

Bericht door maartenkleijne »

En bij elke dag een klein stukje verplaatsen moet je ook rekening houden met het gegeven dat ze massaal kunnen vliegen naar de kast die nog het dichtst bij de plek van gister staat.
gr,
m
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten