klote topbarhive!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Drosinus
Berichten:50
Lid geworden op:zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds:2011
Aantal volken:5
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Nijkerk
Contacteer:
Re: klote topbarhive!

Bericht door Drosinus » di 17 sep 2013, 21:33

dat van die spuit is goed nieuw ga ik achteraan,
het tweede van die laten snap ik niet helemaal, je kunt lat a toch niet boven lat b brengen dan zit de raat aan lat a in de weg?
of begrijp ik het verkeerd?

vriendelijke groet
Semar)[/quote]

Misschien lastig uit te leggen maar wat ik bedoel is dat je de lat die je in jehanden heb lat a niet horizontaal opschuif maar op de plaats waar hij moet komen van boven naar beneden laat zakken dan schuif je de bijen die op de zijkant van lat b zitten naar beneden de kast in .

Nog even over het vast bouwen van de raat aan de zijkant van de kast bij mij doet het eene volk het wel en andere weer niet, zelfde leeftijd zelfde kasten ik heb er geen verklaring voor alleen met het lossnijden van de raat heb ik geen probleem ook geen lekken van honing wat ik heb gedaan is een soort kachelpookje gemaakt op www.backyardhive staat een voorbeeld het haakse stukje onderaan de pook waar ik de raat meer lossnij heb ik heel dun gemaakt bijna zo dun als een scheermes zodat je zomin mogelijk raat beschadigd als je dit met een gewone kastbeitel doet wat ik al van verschillende imkers hoorde dan beschadig je veel te veel raat en lekt de honing er inderdaad uit

het is idd met de tbh wel zo dat je op een iets andere manier moet werken dan met een raampjes kast maar als je zoals ik gek ben van deze kasten dan ben je ook wel blind voor de nadelen of je leert omgaan met de nadelen :D

Gr Drosinus

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » wo 18 sep 2013, 10:17

Drosinus schreef: Misschien lastig uit te leggen maar wat ik bedoel is dat je de lat die je in jehanden heb lat a niet horizontaal opschuif maar op de plaats waar hij moet komen van boven naar beneden laat zakken dan schuif je de bijen die op de zijkant van lat b zitten naar beneden de kast in .

het is idd met de tbh wel zo dat je op een iets andere manier moet werken dan met een raampjes kast maar als je zoals ik gek ben van deze kasten dan ben je ook wel blind voor de nadelen of je leert omgaan met de nadelen :D

Gr Drosinus
beste Drosinus,

bedoel je dat je de aanhangende raat tehen de liggende lat aandruk en dan naar beneden schuif??
dan komen toch alle bijen die op de hangende raat zitten op de toplaten terecht??

Als je gek bent op die kast voldoet ie voor jouw toch wel,
da´s toch goed ieder heeft recht op zijn voorkeur hoor,
daar is niks mis mee maar des imkers :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » wo 02 apr 2014, 09:32

Beste bijen jongens ebn meisjes,

weer een vraag voor de met topbar ervaren entiosiastelingen.

De topbar is prima overwinterd en het volk doet het goed, MAAR
het zit propvol met wintervoer, hetbroednest beslaat verschillende ramen maar vooral een halvemaan op de bodem.
Hoe komen jullie van het wintervoer af???
ik kan natuurlijk al het voer aan de achterzijde van de toplatten wegsnijden,
maar dan blijft er boven het broednest nog een flinke rand (±15-20 cm wintervoer zitten)
en alle latten leeg snijden lijkt me nu ook zo wat deze tijd van het jaar.

Je kunt de raten niet opslaan of omwisselen zoals bij een raampje, het voer? de ramen leegknijpen
en in emmer bewaren of gewoon wegdonderen??
:?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » wo 02 apr 2014, 09:39

Ik denk dat je kast te diep is. De bedoeling is natuurlijk dat de bijen de honing apart van het broed opslaan. Dat bewerkstellig je vooral door de kast niet al te diep te maken dus. 25cm is een mooie diepte. Voer en honing dat op de bebroede raten zit, daar doe je niks mee. Eventueel donkere stukken raat wegsnijden als er geen broed meer in zit.

De raten die propvol wintervoer zitten, hang je naar achteren, ver weg van het broednest. Die komen wel weer van pas bij het kunstzwermen maken: een vlieger mag je zomaar drie van die zware raten meegeven. Overigens kun je zo'n zware raat ook mooi gebruiken als koninginnenbariere: als je die tegen het broednest aanhangt, dan heeft de koningin niet zo gauw de neiging om die raat te passeren om eitjes te leggen.

Ik begrijp je probleem eigenlijk niet zo. Het is toch gewoon business as usual? Je kunt die raten toch prima opslaan?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » wo 02 apr 2014, 10:00

bedankt voor je andwoord Bart,

over het formaat van de kast heb je waarschijnlijk gelijk,
het is het bouwpaket van het bijenhuis de raten zijn net zo groot als in mijn dadant kasten (en dat is groot)
en het zijn er 24 (dus eigenklijk 2 dadant bakken naast elkaar).

als voedsel bariere zijn ze mischien te gebruiken,
Hoe sla jij de raten dan op? ik kan ze niet neer zetten (dan zakken ze in ze hebben geen onderlat),
ik heb geen passende bak/trog waar ik ze in kan hangen en staan gaat niet
dus niks as usuwal, ik heb nog geen iedee hoe jij ze dan opslaat.

het probleem is dat de madame in de kast niet behoorlijk kan leggen wand ze moet over de onderkant van onderrand tot onderrand lopen dan heeft ze een halfmaantje van 20x10 cm ongeveer, zo kan het broednest niet in zijn natuurlijke bolvorm groeien?
bovendien zijn de raten nu erg breekgevoelig èn ze bouwen alles vast tegen de zijwanden
(logies natuurlijk met zoveel gewicht erin).

Groeten (met handen in het weinige haar) :wink:
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Ewout » wo 02 apr 2014, 10:19

Zomaar een idee: als ze echt legruimte tekort komt, kun je dan niet het voer boven het broednest openkrabben zodat ze daar eerder ruimte gaan maken? Verzegeld voer zullen ze wellicht niet zo snel aan komen als er veel dracht is (zoals nu!). Ik heb zelf geen ervaring met het openkrabben van voer, maar heb daar vaak over gehoord/gelezen (dus zeg het maar als dit onzin is)...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 apr 2014, 10:52

Dat openkrabben help wel in tijden dat er niets te halen is, maar nu? wordt gelijk weer verzegeld.
Is het niet mogelijk om nieuwe latten in te hangen en de latten met wintervoer voor d komende wintertijd ..... te bewaren?
!Hans.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door A.A. Staals » wo 02 apr 2014, 11:21

Ik weet niks van topbarhive . Maar als ik dit zo lees staat die in koud bouw. Een oplossing is warmbouw.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door semar » wo 02 apr 2014, 11:45

dat klop Ad,

zelf had ik ze ook liever in warmbouw,
maar als gezegt ik heb de kast niet gekozen,
de uitvoering bouwpaket is in elk geval in koudbouw,
met de vliegopening aan de rechterzijde.

Hans hoe zou jij ze dan opslaan?
hangen gaat niet (maar 1 topbarhive)
staan kan niet geen onderlat om op te staan.
in een andere kast kan niet (past niet)

Vriendel+ijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: klote topbarhive!

Bericht door Bart de Coo » wo 02 apr 2014, 11:51

Voorkomen is beter dan genezen inderdaad. Die kast moet veel kleiner, maar daarvoor is het nu te laat. Of anders in de toekomst een buckfast erin. Verder lijkt het erop dat je veel en veel te veel gevoerd hebt. Dan vraag ik me ook nog af of het volk niet heel klein is uitgewinterd.

Overtollige voerramen hang je gewoon ver weg van het broednest. Daar is toch wel ruimte voor? Ik beschik inderdaad over bakken genoeg om voerraten tijdelijk te bewaren, maar zodra ik vliegers ga maken, gebruik ik ze allemaal weer. O ja, ik ga ook nog buckfast F1'tjes kopen en daar heb ik ook nog raten voor nodig. Die komen wel op in elk geval.

Ik zou nu lege latten geven naast het broednest. Als je echt geen ruimte meer hebt in de kast, dan kun je raten lossnijden. Je zou de raten kunnen prakken in een zeef boven een beslagkom of een emmer. Laten uitlekken, bewaren en later weer voeren. Maar dat lijkt me echt een noodoplossing.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten