Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 17 jun 2006, 21:57

Als ik dit zo bekijk zijn dit eierleggende werkbijen. Els, wat een magnefieke foto's!!

jp

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 17 jun 2006, 22:25

Piet, bedankt voor je uitleg. Ga de komende 2 dagen nagelbijtend naar de buitenkant van het kastje kijken. Zoals eerder gemeld maak ik hem maandag pas weer open (met het fototoestel in de aanslag). Ben heel benieuwd wat ik dan te zien krijg.

Als de moer 1 ei per cel legt, en tijdens de volgende rondgang een volgend ei in dezelfde cel deponeert etc., dan moet ze een "kanjer" zijn met veel stamina, een ware snelwandelaarster. De stukken broed zitten op alle 3 de ramen, zijn op de 6 kanten even groot en hebben een doorsnede van ca 14 cm.
In ieder geval krijgt ze geen voorbeeld-raam uit een ander volk, wil wel eens zien hoe het zich ontwikkeld.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » zo 18 jun 2006, 09:25

Els,

Liggen de eitjes allemaal op de bodem? Dan is het van een onervaren moertje. Liggen ze niet allemaal op de bodem, maar kleven ze veelal vast aan de celwanden dan zijn ze van eierleggende werkbijen. Dit criterium duidt het beste de herkomst van de eitjes aan.

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door marc » zo 18 jun 2006, 10:51

Als het cijfermateriaal klopt : 15000 eitjes in 3 dagen (eistadium) of 5000 eitjes/dag is dit onmogelijk het werk van een jonge moer maar van meerdere leggende werksters

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » zo 18 jun 2006, 12:08

Marc,

Het ovarium van leggende werksters is niet zodanig ontwikkeld dat ze grote aantallen eitjes per dag kunnen produceren. Als ik van jouw getalllen uitga en een productie van maximaal 100 eitjes per leggende werkbij per dag aanneem, dan moeten er in zo'n klein volkje wel 50 eierleggende werkbijen zitten. Als ik van een productie van 50 eitjes per leggende werkbij per dag aanneem, moeten er wel 100 eierleggende werkbijen inztten. Daarbij remmen de afgezette feromonen van al die eierleggende werkbijen ook nog eens de onderlinge eierproductie.

1. Zijn de eitjes als in het wilde weg rondgestrooid en kleven ze ook aan de celwanden dan zijn ze van eierleggende werkbijen. Meestal gaat het hier om kleinere aantallen, veelal verspreidt over niet of nauwelijks aaneengesloten cellen.

2. Zijn de eitjes regelmatig over een aaneengesloten cellenoppervlakte 'ingezaaid' en op de bodem van de cellen afgezet, dan zijn ze van een nog onervaren moertje. Het gaat hier veelal om grotere aantallen.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 18 jun 2006, 17:09

Piet, de eieren zijn rondgestrooid. Maar op de foto uit Schotman is dat ook zo. Nog 1 nachtje slapen . . . .

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Piet Jager » zo 18 jun 2006, 17:21

Els,

Zijn de eitjes als in het wilde weg rondgestrooid veelal verspreidt over niet of nauwelijks aaneengesloten cellen???

Dat beeld zie ik niet op jouw foto, maar wel op de onderste foto in Schotman met veel lege cellen rond en tussen de belegde cellen.

!Piet

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Bieboerke » zo 18 jun 2006, 20:24

Els Kleijnendorst schreef:
Piet, de eieren zijn rondgestrooid. Maar op de foto uit Schotman is dat ook zo. Nog 1 nachtje slapen . . . .
Dag Els,
Ik hoop voor jouw dat Piet gelijk heeft, mar vandaag heb ik een film gezien over de kleine bijenkastkever en, geen paniek, maar de eitjes die ik daar in de cellen zag liggen lijken op t' eerste zicht gelijkenis te vertonen. Op heel korte tijd een wirwar per cel. spijtig genoeg kon ik, wat grootte betreft, geen vergelijking maken. Ik ben toch wel heel benieuwd om dit fenomeen opgelost te zien. De stelling van Piet dat dit zou voortkomen uit de "onbedrevenheid" van een moer, hoe mooi ook, is bijna niet te geloven.
Marco

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 18 jun 2006, 20:43

Piet: alle belegde cellen zijn strak aaneen gesloten, geen enkele cel is overgeslagen. Ook vertoont het de karakteristieke bolvorm op alle ramen. Morgen . . . . [:p]

Marco: ik ken die film over de KKK, volgens mij leken ze er niet op. Maar ga voor de zekerheid vanavond nog even de foto's van de KKK-eieren goed bekijken. Ook ik hoop op een onkundige moer, maar als het zoals ik eerst meende toch eierleggende werksters zijn, dan is het verwonderlijk dat ik daar niets van heb bemerkt/gezien in het hoofdvolk. Kan daar nu niet in kijken, de 13e is er een onbevruchte Troiseck moer ingegaan. Die wil ik absoluut niet storen. In de veger van dat volk (ook de 13e gemaakt) is geen spoor van eierleggende werksters te bekennen.

Els (die nu een "St Nicolaas-gevoel" heeft, vol verwachting . . . .)

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 18 jun 2006, 21:08

Els Kleijnendorst schreef:
Kan daar nu niet in kijken, de 13e is er een onbevruchte Troiseck moer ingegaan. Die wil ik absoluut niet storen. In de veger van dat volk (ook de 13e gemaakt) is geen spoor van eierleggende werksters te bekennen.

Els (die nu een "St Nicolaas-gevoel" heeft, vol verwachting . . . .)
Ligt het niet aan de 13de[?]
:D

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten