Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 19 jun 2006, 20:42

Het zijn eierleggende werksters !

Vanmorgen was het beeld veel duidelijker. De randen van de cellen, waarin 3 dagen geleden de eerste larven lagen, waren nu verhoogd. Ook zijn er inmiddels 2 koninginnencellen aangezet, weer voorzien van vele eieren. En er is geen koningin aanwezig.

Heb zeker 10 minuten, met het fototoestel in de aanslag, geprobeerd om een werkster 'in the act'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 jun 2006, 22:37

Els Kleijnendorst schreef:
Blijf ik toch met mijn oorspronkelijke vraag zitten: Kan een starter een kweekbak zijn voor eierleggende werksters?
Toeval?
Verder schrijf je op 16-6 dat je eerst de starter hebt gebruikt om doppen aan te blazen om vervolgens dit volkje te gebruiken om een jonge nog niet bevruchte moer intevoeren.
Het is wel veel van het goede! Zulke volkjes zonder broed, bijen van boven het rooster.... Je kunt deze proef herhalen met de zelfde resultaten.
Maar dan wel weer het zelfde volk gebruiken. Ik denk namelijk dat ook de leggende moer niet de 100% feromonen afgeeft wat ze zou moeten doen.
Zou me niet verbazen dat ook in de honingkamer - van het bewuste volk - die boven het rooster staat ook eitjes zijn te vinden. Die zijn niet door het rooster gesleept.[;)]
Hans

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 20 jun 2006, 00:27

Hans,

ik heb inderdaad niet zoveel ervaring met een starter. Heb het in al die jaren slechts een keer of 5 toegepast. Gebruik hem alleen als ik heel bijzondere larfjes van een andere teler wil hebben.
Had wel na het uithalen van de teeltlatten het starterkastje met bijen een tijdje open laten staan bovenop het volk waar de bijen uitkwamen om zoveel mogelijk bijen terug te laten vliegen. Dat is ook gebeurd, er waren ongeveer 2 ramen met bijen achtergebleven. Meende dat de resterende bijen prachtig gebruikt konden worden voor een nieuwe moer die binnen een paar dagen zou uitlopen. Zag daar dus helemaal geen kwaad in. Nu ik er over nadenk; ben wel vergeten een raam gesloten broed bij te hangen. Al met al een miskleun dus. [B)] Ach, van je fouten moet je leren. [:(]

De kast waaruit de bijen kwamen maak ik nog niet open, daar wandelt (hopelijk nog) een jonge Troiseck moer van 6 dagen oud in rond. De veger van dat volk vandaag wel goed bekeken, hier geen enkel teken van eierleggende werksters.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Bieboerke » di 20 jun 2006, 13:03

Els Kleijnendorst schreef:
Het zijn eierleggende werksters !

Blijf ik toch met mijn oorspronkelijke vraag zitten: Kan een starter een kweekbak zijn voor eierleggende werksters ?

Met vriendelijke groet,
Els
Dag Els e.a.,
We hebben met ze'n allen weeral wat geleerd.
een starter, goed opgebouwd, is geen kweekbak voor eierleggende werksters.
Ik blijf bij mijn eerste stelling: door één of andere oorzaak waren eierleggende werksters aanwezig boven de rooster van het volk waavan de jij bijen nam om de starter te vullen.
En ... waarom neem je bijen uit een hoogsel. In een starter horen bijen thuis met een ouderdom van 6 tot 12 dagen oud en die vindt je op open broedraten.
Starter maken (alhoewel ik jaren geen starter meer gebruik om cellen aan te blazen) is eenvoudig en zonder risico als je eerst de moer opzoekt en pas daarna open broedraten afschud (veegt).
Vindt je demoer niet. Wil je geen moer opzoeken, geen probleem: neem de dag ervoor een viertal open broedraten, Schudt of veeg de bijen af en hang die boven het rooster. 's Anderendaags zijn die bezet met de bijen die geschikt zijn om de starter te vullen. Daarna hang je alles terug zoals bij het begin. Moer niet opzoeken, werkje bij.
Marco

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 20 jun 2006, 14:21

Hallo Marco,

Jij noemt dit een werkje bij. De moer zoeken in een dik bezet volk kan lastig zijn. 3à4 ramen (open)broed bijenvrij maken en boven een rooster hangen is veel sneller gedaan en minder ingrijpend dan de hele bak te doorzoeken. Je hoeft tenslotte niet heel het raam uit te lichten als je al direct ziet dat het gesloten broed betreft.

Deze ramen kunnen rustig blijven hangen naast de aangezogen doppen. Een kleine ingreep van enkele minuten bespaart je de dag (of enkele uren) nadien heel wat tijd.

Als ik enigzins kan verzamel ik op die wijze ook de bijen voor mijn bevruchtingsvolkjes.

mvg

Theo

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Bieboerke » di 20 jun 2006, 16:25

buckfast_beekeeper schreef:
Hallo Marco,

Jij noemt dit een werkje bij. De moer zoeken in een dik bezet volk kan lastig zijn. 3à4 ramen (open)broed bijenvrij maken en boven een rooster hangen is veel sneller gedaan en minder ingrijpend dan de hele bak te doorzoeken.
Als ik enigzins kan verzamel ik op die wijze ook de bijen voor mijn bevruchtingsvolkjes.
Theo
Theo,
Kan inderdaad lastig zijn, maar een gemerkte moer is noodzakelijk.
Sedert jaren gebruik ik nooit meer een starter maar vertrek in de volken waarin ik koninginnebrij oogst. Het volk dat het meest produceert op 3 dagen is uiteraard geschikt.
Start ik een teelt buiten de brij-oogst vertrek ik op broedkamer zonder moer en zonder die op te sporen. Ik werk gewoon op twee simplex broedkamers (met of zonder hoogsel), die worden efkens gescheiden gezet één blijft op zijn plaats, de andere wordt op een bodem op een andere plaats gezet. Eeenttiental minuten nadien zie ik waar de moer ontbreekt. Die kamer komt op de oude standplaats terug (indien ze verplaatst was), een kantraam wordt verwijderd om in het midden plaats te maken voor de toekomstige teeltlat. De teeltlarfjes worden opgezocht en omgelarfd in de cellen, de cellen in de teeltlat en de teeltlat midden in het pleeggedeelte gebracht dat inmiddels volledig met bijen gevuld is.
Zes uur nadien wordt de broedkamer met moer terug op de plaats gezet, rooster gelegd en daarbovenop de broedkamer met het teeltraam en klaar is kees.
Gemakkelijker om doen dan op papier te zetten.
Marco

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door lamheuv » di 20 jun 2006, 18:58

Onlangs zag ik in een 3-ramer werksters met hun kontje in de cellen zitten. Een kastje waarvan de koningin niet is teruggekeerd.
Bij de controle zag ik veel eitjes in een cel en wist geen koningin te vinden.

Helaas.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door de vos roger » di 20 jun 2006, 21:09

Vandaag in een van mijn bevruchtingskastjes gekeken , en d'er was ook een jonge onervaren moer aan de leg.Het maxmum aantal eitjes per cel was vijf .Haar sluitmechanisme achteraan is waarschijnlijk nog niet afgesteld.:D
Ik ga ze morgen in een produktievolk invoeren,daar kan ze haar eierleg gaan botvieren.[;)]

roger

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 20 jun 2006, 21:53

In mijn allereerste bericht schreef ik: "hiervoor zijn 7 ramen bijen boven het rooster uit een moergoed volk gehaald"

Denk dat het enige uitleg behoeft wat ik met "boven het rooster" bedoel. Het volk stond op 3 BK's en 1 HK en de moer was wekelijks 1 BK lager geplaatst. Op 28-5 is de moer vanuit de onderste 2 BK's in de onderste BK geplaatst. De bijen voor de starter zijn op de 31e uit de middelste BK gehaald, daarin hingen op dat moment 7 ramen met broed met 1-dags larfjes en ouder. Dat moet toch jong genoeg zijn?
En dat lijkt mij ook niet de plaats waar eierleggende werksters zich vestigen.

Mede door jullie reacties, vermoed ik dat er wellicht bijen met moer-aspiraties in die starter zijn gegaan, maar dat deze bijen extra en versneld zijn gestimuleerd door de overvloed aan koninginnepap waaraan zij zich tegoed konden doen. Bovendien konden die speudo-koninginnen hun positie na het uithalen van de teeltlatten (op 1-6) en voor het invoeren van de jonge onbevruchte moer (op 4-6) nog versterken. En wat de zaak nog erger maakte, was dat ik, tegelijk met het invoeren van die moer, vergeten ben een raam ouder broed in te hangen. De "normale" werksters hadden dus geen andere functie dan die eierleggende werksters "in de watten" te leggen.

Terugkijkend is het heel logisch dat het zo kon lopen.

Het vinden van een ongemerkte moer is voor mij geen punt meer, des te langer je imkert, des te makkelijker gaat het (dus mensen die daar nog moeite mee hebben, wanhoopt niet!) Merken doe ik ook al jaren niet meer, ik maakte het een andere - mij onbekende - imker te makkelijk om ongevraagd moeren uit mijn volken te halen. [:(]

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,
Els

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Starter een kweekbak voor eierleggende werksters?

Bericht door hans hoogendoorn » di 20 jun 2006, 23:00

[quote]Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,
Els [/quote] En jij natuurlijk bedankt voor het delen van je ervaring en start van een boeiende discussie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten