opnieuw voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
opnieuw voeren

Bericht door jaap » vr 19 okt 2007, 15:30

bij het controleren van de volken is er nog veel broed.(5ramen) ook vind ik dat daardoor er te weinig voer in de volken is.ik zet de voer bakken er weerop en ga nog wat bij voeren. ik denk dat de bijen anders niet de winter door komen.

jager

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 19 okt 2007, 18:38

Hoi Jaap

Je kunt het proberen dat ze nog wat opnemen. Is dit niet het geval dan raad ik aan om, indien je het voergat aan de voorkant hebt liggen deze om te draaien. Dan kun je aan het einde van de winter door het voergat zien of de bijen al bovenin en aan de achterkant zitten (Dan is het voer op)
Dan kun je er een zak Apifonda op gooien en de bijen hebben hun voer boven hun hoofden beschikbaar.

Andere Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Dirk Blanken » vr 19 okt 2007, 18:53

Jaap,er kwam ook nog flink stuifmeel binnen de laatste tijd.
Vooral buckfastbijen willen dan nog wel eens doorbroeden.
Ik heb ze samen met wat er inzat 18 kg gegeven dat is bijna een BK vol en kijk niet meer.
Al heb ik wel die neiging want sommige volken vliegen nog intensief bij 10 graden en een zonnetje.
Die krijgen dan wel een of twee ramen van andere volken die niet doorbroeden,in het voorjaar.
Er kan ook stille roverij zijn dan kan een volk te weinig overhouden.
Ik controleer mijn volken automatisch ook nog bij de oxaalzuurbehandeling in december (druppelen)
Ook dan kan je nog wel wat (voer)ramen wisselen.
Nu laat ik ze mooi met rust>
Dirk

dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door A.A. Staals » za 20 okt 2007, 10:04

Voer opnemen in deze tijd van het jaar doen debijen niet meer uit de voerbak. Je kunt voer op laten nemen door b.v. een grote "hak" pot met gaatjes in de deksel op het voergat in de dekplank te plaatsen. Het gat moet wel groot genoeg zijn.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Dirk Blanken » za 20 okt 2007, 18:00

Goed idee, Ad
Zo voer ik mijn 3 ramers altijd maar dan met pondspotten.
Bij het gaatjes inslaan met een spijker moet je er aan denken om dit te doen vanuit de binnenkant van de deksel anders heb je kans dat de suikeroplossing er te snel uitloopt.
Het veiligste is om een dekplank te maken met bijvoorbeeld 6 gaten waar pondspotten op passen dan kan je 3 liter( = 2.25 kg) in een keer voeren.
Dirk

dertiende

Pandaren
Berichten:6
Lid geworden op:di 05 jun 2007, 19:43
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Pandaren » zo 21 okt 2007, 01:24

hier nemen mijn bijen nog volop voedsel op uit een voerbak

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Piet Jager » zo 21 okt 2007, 09:42

Waar ligt 'hier'?

!Piet

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door jaap » zo 21 okt 2007, 09:54

Het is misshcien een idee voor alle imkers om alle volken te kontroleren als er nog genoeg voer is voor de winter,ik begrijp in mijn kontakten met imkers dat men met enkele volken in hun stal het zelfde heeft ontdekt.

jager

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Jozef Maier » zo 21 okt 2007, 13:32

jaap schreef:
Het is misshcien een idee voor alle imkers om alle volken te kontroleren als er nog genoeg voer is voor de winter,ik begrijp in mijn kontakten met imkers dat men met enkele volken in hun stal het zelfde heeft ontdekt.

jager
Ik heb het zelfde voor met enkele volken. In deze volken is er nog volop broed aanwezig. De bijen hebben de voorraad opgesnoept. Gisteren terug nog wat bijgevoederd. Vandaag even gecontroleerd, de bijen lijken alles goed op te nemen. Ik leg mijn voederbakken wel onder een stapel dekens, zodat de temperatuur van de bak en de voederbak ongeveer het zelfde bijft. Dat lijkt te werken.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: opnieuw voeren

Bericht door Lammert van Beek » zo 21 okt 2007, 23:33

Beste Jaap Jager,
Jij schrijft dat er in jouw volken nog 5 ramen broed aanwezig zijn. Wat beschouw je dan als te weinig voer? En hoeveel voer hebben jouw volken op dit moment?
Als er in oktober in jouw volken 15 kg. voer aanwezig is, dan behoef je je geen zorgen te maken tot maart van het volgend jaar.
Overigens, in de reacties op jouw ingebrachte onderwerp zie ik dat men weer flink afwijkt van het eigenlijke onderwerp.

Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten